Tento přednáškový cyklus je zaměřen na vybrané autory a jevy literárního procesu 20. let. Zvláštní pozornost je věnována tvorbě vybraných prozaiků a básníků z období 20. let 20. století (H. Kosynka, B. Antonenko-Davydovyč, intelektuální próza
V. Pidmohylného a dalších). V rámci kurzu budou detailně analyzovány ukázky z děl těchto tvůrců. Zvláštní oddíl přednáškového cyklu tvoří rozbor typologie postav a stěžejní tematika literatury 20. let. V závěru je nastíněna situace počátku stalinského teroru a následná stagnace literatury ve 30. letech.
Bibliografie:
Istorija ukrajinskoji literatury 20. stolittja: ed. Dončyk, V. H.. Kyjiv 1994.
Ukrajinske slovo: ed. Jaremenko, V., Fedorenko, J.. Kyjiv 1994.
Pleroma. Mala ukrajinska encyklopedija aktual´noji literatury: Ivano-Frankivsk 1998.
Subtelnyj, O.: Ukrajina - istorija. Kyjiv 1993.
Kvity v temnij kimnati. Současna ukrajins´ka novela: ed. Danylenko, V. Kyjiv 1997.
From three worlds. New Writing from Ukraine: ed. Hogan, Ed. Boston 1996.
Program kurzu: 1. úvodní hodina (vymezení předmětu zájmu přednáškového cyklu, doporučená literatura, referáty, literární texty k jednotlivým přednáškám, požadavky k atestacím, seznam četby) 2. Impresionismus ("genetická" determinace, H. Kosynka, B. Antonenko-Davydovyč, M. Ivčenko...) 3. Tvorba M. Chvylového "fenomén Syni etjudy", vliv "etud" Chvylového na vývoj ukrajinské prozaické tvorby 20. let, od romantiky k dilematu, sbírka Osiň; stylová magie novely Arabesky, román Valdšnepy 4. Masová literatura (tvorba představitelů literárních organizací Pluh a Hart), Cesty k románu ("syžetníci": cesta k ukáznění prózy (P. Panč, J. Smolyč); experimentální próza (M. Johansen); z futuristické dílny (Slisarenkův "letopis obyčejného člověka") 5. J. Janovskyj: cesta k "monumentální polyfonii" (román Čotyry šabli, Majster korablja) 6. Intelektuální próza (V. Pidmohylnyj, B. A. Davydovyč) 7. Významní představitelé poezie 20. let (V. Sosjura, M. Bažan, J. Plužnyk) 8. Humor (Humoristické "sborníky" ; Ostap Vyšňa) 9. Drama - M. Kuliš, Divadlo (Les Kurbas, Berezil, Molodyj teatr), Počátky filmové tvorby O. Dovženka 10. Typologie postav literatury 20. let (hrdina revoluční povinnosti a boje, "přesazený" bojovník, postava obětující se, hrdina "schizofrenik: Ukrajinec či komunista?, typ uvědomělého Ukrajince, postavy na okraji, podivínské postavy, ženské postavy, postava matky, antimatka atd.) 11. Dominující tematika literárních děl 20. a počátku 30. let (chaos občanské války: slepá ulička i východisko k hledání cesty, domov jako jistota i zdroj konfliktu, "zákon otců" vs. "nové náboženství", v zajetí venkova, město vs. venkov, hladomor 1921-23, zapadlé lokality atd.) 12. Literární proces ve 30. letech (počátek stalinského teroru v roce 1929 a jeho pokračování, konec ukrajinizace, hromadné zatýkání, potlačení umělecké svobody, proces formování totalitního režimu a role literatury v něm, unifikace literatury po roce 1934, kánon budovatelského románu) 13. Literární proces ve 40. letech (oživení poezie a prózy za Velké vlastenecké války (literatura jako nástroj boje, patriotická literatura, agitačně-publicistická literatura); analýza děl několika nejvýraznějších autorů, válečná tematika literárních děl pozdějšího data)
Atestace: v zimním semstru: test zaměření na základní jevy a charakteristické znaky literárního procesu 20. let