Charles Explorer logo
🇨🇿

Psychologie pro učitele

Předmět na Filozofická fakulta |
AUP510009

Anotace

Anotace studijního předmětu:

Vybraná problematika pedagogické a sociální psychologie pro praxi výchovy a vzdělávání zaměřená zejména na možnosti podpory rozvoje žáka v podmínkách školní praxe, psychologická specifika vzdělávání dospívajících a dospělých.

Obsahová náplň předmětu:

Aplikace teoretických přístupů psychologie ve školní praxi - odpovědnost za vzdělávání, jedinečnost versus hromadnost, uplatnění Gardnerova a Sternbergova pojetí inteligence při vzdělávání, behaviorismus a výchova - funkční analýza chování a behaviorální intervence.

Psychologie učení a vyučování - učení a osvojování vědomostí a dovedností, styly učení, školní úspěšnost žáků (bio- psycho-sociální determinanty, individuální rozdíly v učení, problematika handicapovaných žáků a možnosti integrace, nadaní žáci), učitel a řízení školní třídy na různých typech základních a středních škol.Tvořivost a metody jejího rozvíjení

(učitelů i žáků). Vývojové charakteristiky žáků ZŠ, studentů SŠ a dospělých a psychologické souvislosti edukačních procesů a vztahů.

Psychologie výchovy - rodina a způsob výchovy v rodině, sourozenecké vztahy, zájmy a činnosti ve volném čase, působení vrstevnických a zájmových skupin.

Výchova a sebevýchova - psychologické aspekty výchovných prostředků, edukační vztahy a požadavky a jejich vliv na výchovu a sebevýchovu, působení modelu a vzoru, aktivnost osobnosti, koncepce já a sebevýchova.

Sociální skupiny - struktura a dynamika skupin, vztahy ve skupině, školní třída jako malá sociální skupina, sociální klima ve

školní třídě a ve škole, komunikace ve škole.

Sociálně patologické jevy a jejich projevy ve škole, možnosti intervence (drogy, šikana, gambling, záškoláctví, druhy prevence a preventivní programy, peer programy apod.).

Psychologie zdraví ve školním prostředí, psychohygienické aspekty školní práce.

Psychologie pro školu (systém poradenských služeb v českém školství, PPP, SPC a SVP, úkoly výchovných poradců,

školních psychologů a psychologů v pedagogicko-psychologických poradnách, možnosti a význam spolupráce rodiny a

školy při výchově a vzdělávání).

Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka a školní třídy - standardizované metody, portfolio žáka a studenta, diagnostika vycházející z vyučování, autentická diagnostika, funkční analýza chování.

Pedagogicko-psychologické intervenční metody a postupy - konkrétní příklady intervencí ve prospěch školní úspěšnosti

žáka, začlenění handicapovaných žáků do školních skupin, adaptační programy na podmínky SŠ, individuální programy pro talentované apod.

Vývojové aspekty edukačních procesů a vztahů - všechna témata zohledňují souvislosti s vývojovými charakteristika puberty a adolescence, kognitivního, emocionálního a sociálního vývoje dospívajících.