Charles Explorer logo
🇨🇿

Kurz pro studenty učitelství

Předmět na Filozofická fakulta |
AUP510010

Anotace

Organizační forma:

Vzhledem k požadavkům teoretické a zvláště pak praktické výuky, počítáme se 4 denním povinným výcvikovým kurzem ve výcvikovém středisku UK v Albeři.

V roce 2020 se kurz uskuteční v termínu 23. – 26. dubna.

Všude tam, kde organizační formy pedagogické činnosti přesáhnou 8 hodinovou délku trvání (exkurze, studijní pobyty,

školní poznávací zájezdy, brigády atd.), musí každý pedagog řešit, ať chce či nechce, pohybovou aktivitu studentů.

Tato spontánní pohybová aktivita studentů vychází přímo ze základních biologických potřeb vyvíjejícího se organizmu, z nutnosti regenerace duševních sil pro další pedagogický proces i z potřeby sociálního kontaktu a seberealizace jedince.

V této situaci tj. v době osobního volna studentů - ve které však pro pedagoga trvá jeho právní odpovědnost - má pedagog dvě možnosti: 1. dohlížet nad spontánní, nejčastěji pohybovou a velice různorodou činností studentů, která je však z hlediska možnosti

úrazu či vzniku jiných nežádoucích okolností, nejvíce problematická. Problematickou bývá i účinnost těchto aktivit z hlediska samotné regenerace duševních sil. 2. ovlivňovat spontánní pohybovou činnost, či ji přímo organizovat tak, aby naplnila všechny atributy volného času a zároveň byla činností bezpečnou. To však vyžaduje určité teoretické znalosti i praktické dovednosti.

Vyjdeme-li z předpokladu, že duševní činnost je tělesnou funkcí, můžeme i zde aplikovat obecné zásady sportovního tréninku, pro které je stejně důležité jak dávkované zatížení, tak i dávkovaná kvalitní regenerace. Dovede-li pedagog aplikovat a dávkovat metody aktivního odpočinku i do své klasické výuky ve škole, může tím významně ovlivnit i

účinnost celého výukového procesu.

Shrnutí: Každý pedagog se při své práci setká s nutností ovlivňovat spontánní pohybovou aktivitu studentů. Pasivní přístup k tomuto problému je zatížen zvýšením rizika úrazu i možností vzniku dalších problémů, ve svém důsledku větších, než při aktivním přístupu a kvalifikovaném ovlivnění této pohybové spontaneity studentů. Znalost základních principů tělesné regenerace i schopnost její aplikace do vyučovacího procesu, může tento proces i významně zkvalitnit.

Cílem tohoto kurzu je seznámit budoucí pedagogy s problematikou potřeb pohybového režimu mládeže (15 - 20 let), se způsoby naplňování těchto potřeb a s účinnou aplikací těchto způsobů do podmínek vícedenních organizačních forem studia i do podmínek školního vyučovacího procesu.

Obsahové členění: 1. Význam pohybu pro život a princip aktivního odpočinku- výkonnost organizmu a problematika udržení pozornosti a soustředění- věkové zvláštnosti 2. Úvod do problematiky zážitkové pedagogiky. 3. Management tělovýchovné činnosti- Příprava a vedení zájmové tělovýchovné činnosti (protažení, rozcvička, pohybová hra, hodina v terénu, sportovní utkání a turnaje, výlet, exkurze, brigáda, vícedenní pobyt, zahraniční akce, expedice)- Bezpečnost - prevence a poskytnutí první pomoci, právní odpovědnost- Vedení dokumentace a využití informačních zdrojů 4. Praktické znalosti a dovednosti- obecné metodické principy nácviku pohybových struktur v jednotlivých sportovních a tělovýchovných oblastech (zdravotní cvičení, posilovací cvičení, kolektivní sporty, individuální sporty, turistika a sporty v přírodě- metodické základy jednotlivých frekventovaných sportovních a tělovýchovných

činností