Cíl předmětu:
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními metodami sociálně výchovné práce s jedincem, skupinou a komunitou a jejich využitím v sociálně pedagogické práci. Svoje poznatky dokáže aplikovat při řešení modelových situací, rozboru kasuistik a v praktických činnostech své odborné praxe.
Osnova předmětu:
• fáze práce s klientem
• rozhovor jako stěžejní metoda sociálně pedagogické práce, zásady a způsoby vedení rozhovoru
• direktivní a non-direktivní způsoby intervence, systémy pomoci a systémy kontroly
• energetická stránka pomáhání, hranice vztahu, syndrom vyhoření
• motivy pro pomáhající profese
• rozhovor jako metoda práce s klientem, kontakt s klientem v rámci rozhovoru, respektující dialog a aktivní naslouchání, usměrňování rozhovoru
• skupinová práce s klienty, terapeutická komunita, svépomocné skupiny
• mediace jako metoda řešení konfliktu
• probace jako alternativa práce s mladistvými pachateli
• dobrovolnická práce s klienty
• supervize v pomáhajících profesích
• etika pomáhajících profesí
Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.
Subject aim:
Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to acquaint students with basic methods of socially educational work with individuals, groups and community and their use in social pedagogical work. He / she is able to apply his / her knowledge in solving model situations, analysis of case reports and in practical activities of his / her professional practice.
Course syllabus:
• working with the client
• interview as the main method of social pedagogical work, principles and ways of conducting the interview
• directive and non-directive means of intervention, aid systems and control systems
• energetic aspects of helping, relationship boundaries, burnout
• motives for helping professions
• interview as a method of working with the client, contact with the client in the interview, respecting dialogue and active listening, channeling the interview
• group work with clients, therapeutic community, self-help groups
• mediation as a method of conflict resolution
• probation as an alternative to working with juvenile offenders
• volunteer work with clients
• supervision in helping professions
• Ethics of helping professions
It is allowed to complete the course in another section of study.