Charles Explorer logo
🇨🇿

Kazuistický seminář - pedagogika

Předmět na Filozofická fakulta |
AUP510031

Sylabus

Zaměření kurzu v ZS i LS:

Praktické řešení a) integrace učiva a metod aprobačního předmětu a učiva a metod průřezového tématu "osobnostní a sociální výchova" zakotveného v RVP pro základní vzdělávání a/nebo gymnázia (resp. integrace učiva a metod z oblasti osobnostně sociálního a mravního rozvoje do předmětu);b) využití scénických postupů, hraní rolí a inscenační metody (resp. metod dramatické výchovy) ve výuce aprobačního předmětu.

Anotace

K VARIANTĚ DOC. VALENTY:

NEJPRVE UPOZORŇUJI, ŽE TENTO KAZU-SEMINÁŘ JE URČEN STUDENTŮM USŠ. JEHO OBSAH JE VZTAŽEN K INTEGRACI 1. APROBAČNÍHO PŘEDMĚTU + JEDNOHO Z PRŮŘEZOVÝCH TÉMAT, KONKRÉTNĚ "OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVY", KTERÁ SE ZAMĚŘUJE NA ROZVÍJENÍ SOCIÁLNÍCH DOVEDNOSTÍ + DOVEDNOSTÍ OSOBNOSTNÍCH ATD.

A/NEBO K INTEGRACI 2. APROBAČNÍHO PŘEDMĚTU + JEDNOHO Z DOPLŇUJÍCÍCH VZDĚLÁVACÍCH OBORŮ, KONKRÉTNĚ "DRAMATICKÉ VÝCHOVY", Z NÍŽ APROBAČNÍ PŘEDMĚTY MOHOU ČERPAT ZEJM. "PERFORMATIVNÍ" EDUKAČNÍ POSTUPY, HRY V ROLÍCH ATD.

SEMINÁŘ JE TEDY ZAMĚŘEN NA PRÁCI DLE POŽADAVKŮ RVP. NA TO UPOZORŇUJI STUDENTY UCCJ, JEJICHŽ PRAXE OBVYKLE NENÍ NIJAK VÁZÁNA NA POŽADAVKY NÁRODNÍCH KURIKULÁRNÍCH DOKUMENTŮ.

Zaměření kurzu v ZS i LS:

Praktické řešení a) integrace učiva a metod aprobačního předmětu a učiva a metod průřezového tématu "osobnostní a sociální výchova" zakotveného v RVP pro základní vzdělávání a/nebo gymnázia (resp. integrace učiva a metod z oblasti osobnostně sociálního a mravního rozvoje do předmětu); b) využití scénických postupů, hraní rolí a inscenační metody (resp. metod dramatické výchovy) ve výuce aprobačního předmětu.

Další specifikace: 1. Obsah - podle osobní volby účastníků lze v tomto semestru věnovat pozornost jak tématu integrace osobnostní a sociální výchovy do vlastního aprobačního předmětu tak i využití scénických/dramatických postupů ve vlastní výuce aprobačního předmětu.

O TOM ČTĚTE OBĚ OBECNÉ ANOTACE NÍŽE!!! 2. Předmět bude opět založen na vlastních vyučovacích výstupech (30 - 45 minut) účastníků (postup od praxe k teorii), po nichž bude následovat vždy především didaktická reflexe zabývající se průběhem hodiny. Žáky si dělají sami studenti.

Bezpečné prostředí zajištěno :-) 3. Kurz bude probíhá v rozsahu 2 vyučovacích hodin;

- vzhledem k jeho formě je max. počet zapsaných 15, min. cca 8;

- počítejte s nutností docházky (kolegové potřebují mít koho učit...), byť absence samozřejmě možné (věc dohody). 4. Zápočet = za realizovanou lekci a většinovou účast (obvykle 3 absence - podle reálného počtu setkání v daném semestru).

Vzhledem k povaze předmětu musí být získán atest ve školním roce, kdy je student zapsán na předmět.

----------------------------------------------------

Specifická anotace k integraci předmětu a OSV:

Kazuistický seminář se bude zabývat integrací tématických okruhů a témat průřezového tématu "osobnostní a sociální výchova" (RVP ZV a G) do výuky jiných předmětů (tzv. kroskurikulární přístup).

"Technicky" to znamená:

- zájemci se v online dostupných textech (rámcové programy pro ZV a G + odborné didaktické texty)seznámí s průřezovým tématem OSV a didaktickými východisky jeho integrace;

- připraví si vyučovací hodinu svého předmětu se začleněnými prvky OSV (rozsah viz výše);

- realizují ji se svými spolužáky v čase výuky předmětu (v 1. hodině);

- zúčastní se následného rozborového semináře (v další hodině/hodinách).

----------------------------------------------------

-- Specifická anotace k využití hraní rolí ve výuce předmětu:

Předmět se zabývá využitím určitého typu edukačních metod, totiž metod dramatické výchovy, resp. metod založených na hraní rolí a metod tzv. inscenačních.

"Technicky" to znamená:

- zájemci vyjdou z předchozí zkušenosti a z předchozího (didaktického) vzdělání týkající/ho se inscenačních a rolových metod;

- připraví si vyučovací hodinu svého předmětu s využitím některé z těchto metod nebo více takových metod (rozsah viz výše);

- realizují ji se svými spolužáky v čase výuky předmětu (v 1. hodině);

- zúčastní se následného rozborového semináře (v další hodině/hodinách).

************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************

Obecná anotace studijního předmětu:

Cílem předmětu je vytvořit podmínky pro to, aby si studenti vytvořili komplex dovedností vážících se k reflexi jejich učitelské činnosti tak, aby se stala trvalou součástí jejich učitelské činnosti. Předmět vytvoří podmínky pro formování dovedností analýzy pedagogických situací, zhodnocování jednotlivých pedagogických intervencí, dovednosti zobecňujících závěrů pro proaktivní strategie ve vzdělávání a výchově. Pojetí tohoto předmětu spočívá v předkládání konkrétních situací, které studenti identifikovali ve své praxi (konkrétně je popsali, zaznamenali audio-vizuálně), jejich analýze, konfrontaci s dalšími variabilními přístupy, určení případných syntetizujících závěrů. Součástí předmětu je i mikrovyučování včetně následnéhozhodnocení.

Obsahová náplň předmětu:

Situace z pedagogického prostředí a jejich rámec. Situace z výuky, situace v mimotřídním a mimoškolním prostředí. Situace vztahující se k propojení školního prostředí a jiných výchovných činitelů. Deskripce pedagogických situací, explikace situací, predikce - možné intervence a jejich optimální fungování.