Anotace studijního předmětu:
Cílem předmětu je seznámit studenty s praktickým řešením problémů školní praxe. U studentů se analýzou konkrétních kazuistik vytváří předpoklady pro pedagogicko-psychologickou anal ýzu, dovednosti používání pedagogicko psychologických diagnostických přístupů v řešení konkrétních případů i odborné kompetence pro diferenciálně pedagogicko-psychologickou diagnózu. Na základě diagnostiky je hledán nejvhodnější způsob pedagogické intervence.
Studenti se budou učit jak komunit při řešení různých problémů. Seminář si klade za cíl kultivovat citlivost učitele vůči každému žákovi, studentovi, jeho potřebám a požadavkům i optimálním cestám jeho rozvoje.
Obsahová náplň předmětu:
Konkrétní náplň vychází z jedinečných aktuálních problémů školní praxe, se kterými se student setkává při oborové praxi - např. analýza školního neprospěchu, poruch chování, disharmonie vztahů mezi učitelem a žákem eventuálně rodiči apod.
Součástí předmětu je analýza videozáznamů ze školní praxe, seznámení s běžnými metodami učitelské diagnostiky a intervence. Rozebírány budou také typické příklady ze školní praxe - např. problémy v učení, nechuť ke školní práci, nerovnoměrné výkony, celková nedostatečnost, nevhodné chování při vyučování i mimo školu - apatie, vyrušování, agresivita, obtížná spolupráce s rodiči, závažnější behaviorální problémy - anorexie, záškoláctví, šikana, požívání legálních a nelegálních drog aj.