Charles Explorer logo
🇬🇧

Psychology for Teachers II

Class at Faculty of Arts |
AUS300006

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Vyučující: doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc., PhDr. Simona Horáková-Hoskovcová, PhD., PhDr. Lenka Krejčová, PhD., PhDr. Eva Šírová, PhD., PhDr. Iva Štětovská, PhD.

* Obsah předmětu:

Jde o rozvíjení sociálně-psychologických profesních dovedností učitele:

Sociální dovednosti učitele a motivace pro volbu profese

Sociální percepce, poznávání druhých, vytváření příznivého klimatu práce skupiny, porozumění vlivu na žáky a vlivu žáků na učitele

Sociální komunikace, sebereflexe, aktualizace komunikačních dovedností, jednocestná komunikace, podmínky usnadňující předávání informací

Neverbální komunikace, jak umíme mluvit beze slov, emoce a jejich role v komunikaci, porozumění neverbálním projevům jedince

Obousměrná komunikace - zpětná vazba, jak efektivně formulovat informaci o sobě a za sebe, nácvik zpětné vazby, umění pochválit, otevřené vyjadřování pozitivních i negativních prožitků

Aktivní naslouchání a jeho nácvik, empatie k jednotlivci i k celé skupině (školní třídě), respektování a tolerování odlišného pohledu na projevy interakcí, auntenticita projevů učitele ve vztahu k žákům, vyjadřování se ke konkrétním situacím a ne k zobecněným a zobecňujícím zkušenostem, akceptování osobnosti žáků

Sociální interakce ve skupině, kooperace a kompetice, techniky pro podněcování interakce a kooperace ve skupině, asertivní jednání a jeho nácvik, podporování sebekontroly žáků, vedení ke spolupráci, rozvíjení odpovědnosti žáků, rozvíjení sebedůvěry ve vlastní možnosti každého žáka, rozvíjení sebejistého vystupování

Rozvíjení tvořivosti

Konflikty a jejich zvládání, porozumění průběhu konfliktu, styly chování v interpersonálním konfliktu

Interpersonální styly zvládání konfliktních situací

Zvládání zátěžových situací ve skupině

Strategie zvládání stresu, projevy zátěže ve skupině

Duševní hygiena

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Sociálně-psychologický výcvik - sociální dovednosti ve škole a možnosti jejich rozvíjení u učitelů i žáků. Výcvik nabízí cvičení k postupnému rozvíjení dílčích sociálních dovedností pro efektivní zvládnutí role učitele, pro rozvíjení profesní kompetence učitele.

Sociální dovednosti se vztahují zejména k následujícím oblastem: sebepoznávání, sebereflexe a poznávání druhých, komunikace ve škole (učitel - žák, učitel - rodič, učitel -učitel), konflikty ve škole a jejich zvládání, psychohygienické aspekty sociálních interakcí ve škole a nácvik jednoduchých relaxačních cvičení.