Vladimír Svatoň
* Úvod do EVROPSKÉho MYŠLENÍ O LITERATUŘE
(Dějiny poetiky a vznik poetiky historické)
Přednáška se koná ve středu 10,50-12,20 v místnosti č. 18 (přízemí) na Palachově náměstí
Studium národní literatury poskytuje faktický základ znalostí. Je však třebas mít na paměti, že duchovní život žádného národa není izolován od souvislostí euroamerické kultury , be že není bez povědomí o tšěchto souvislostech pochopitelný.
Přednáška nabízí pohled na obraz příznačných evropských témat literární reflexe od antiky do počátků 20. stol. (Kurs je každoročně aktualizován.) Nechce podat pouhý popis témat, ale postihnout i systémovou povahu evropského myšlení o umělecké tvorbě, spor platónské a empirické linie uvažování. Speciální témata poetiky, jež byla po staletí chápána jako disciplína popisná a normativní, jsou proto uváděna do souvislostí estetických a zčásti filozofických. V zimním semestru je charakterizován materiál od antiky po vrchol novověku: Platón, Aristoteles, Pseudolonginos, renesanční estetiky, francouzská teorie tragédie, dvě linie novodobého historismu, po německé klasické myšlení, zejm. po Schillera jako autora úvahy O naivním a sentimentálním básnictví, Schellinga, Hegela. V letním semestru charakterizuje nástup nového pojetí člověka a jeho uměleckého chování počínajíc 18. stoletím: měšťanská truchlohra (Diderot, Lessing), otázky historické typizace (vývoje) umění (Winckelmann), Kantův obrat v estetickém myšlení, nová koncepce ?krásna" a ?vznešena". Schiller jako autor Dopisů o estetické výchově. Schleiermacherova hermeneutika (a její pokračování do 20. stol.: Heidegger, Gadamer, Gadamerova diskuse s franc. myšlením postmoderny, Kostnická škola). Mytologická škola. Vznik historické poetiky u Scherera a Veselovského. Kritika pozitivismu: ruský formalismus, Bachtin, strukturalismus.
* Doporučená literatura
(Seznam obsahuje jak základní upozornění na díla přehledová a informativní, tak na díla, která analyzují evropskou myšlenkovou tadici)
Gilbertová K. E.-Kuhn H.: Dějiny estetiky
Losev A.-Šestakov V.: Dějiny estetických kategorií
Wellek R.: A History of Modern Criticism, 1-4
Wiegmann H.: Geschichte der Poetik
Veselovskij A. N.: Historická poetika (slovenské vyd.)
Anikst A.: Teorija dramy na Zapade, 1-4
Gregor J.: Weltgeschichte des Theaters
Heer Fr.: Evropské duchovní dějiny
Svoboda K.: Vývoj antické estetiky
Eco U.: Umění a krása ve středověké estetice
Frank M.: Einführung in die frühromantische Ästhetik
Grimm R. (ed.): Deutsche Romantheorien
Rohde E.: Der griechische Roman
Bachtin M.: Román jako dialog
Grondin J.: Úvod do hermeneutiky
Szondi P.: Úvod do literární hermeneutiky
Gadamer H.-G.: Idea Dobra mezi Platónem a Aristotelem
Forget P.: Text und Interpretation. Deutsch-französische Debatte
Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy
Derrida J.: Texty k dekonstrukci
Foucault M.: Myšlení vnějšku
* Atestace:
Zápočet: pohovor o pojednávaných tématech.
Zkouška: písemná práce a rozhovor o předložené práci.
Kurs uvádí do evropského myšlení o umělecké tvorbě od antiky po moderní hermeneutiku. Myslitelské koncepce založené v díle Platónově, Aristotelově a Plótinově byly předmětem diskuse během veškeré evropské historie a staly se východiskem pro myšlení literární kritiky v 19. století, epoše symbolismu i době nejnovější.
Rámec tohoto myšlení poskytuje klíč k pochopení myslitelských systémů v novodobých národních literaturách. (Podrobněji viz sylabus.)