* Základní studijní literatura:
BACHTIN, M. M.: Dostojevskij umělec. Praha 1971.
BERĎAJEV, N. A.: Dostojevského pojetí světa. Praha 2001.
CAMUS, A.: Člověk revoltující. Praha 1995.
ČERNÝ, V.: Vývoj a zločiny panslavismu. Praha 1995.
JERMAKOV, I.: Psichoanaliz litěratury. Puškin, Gogol´, Dostojevskij. Moskva 1999.
KAUFMANN, W. (ed.): Existencialism from Dostoevsky to Sartre. New York 1969.
KAUTMAN, F.: Dostojevskij-věčný problém člověka. Praha 1992.
MASARYK, T. G.: Rusko a Evropa, 3. díl. Praha 1996.
MILOSZ, C.: Dostojevskij a Sartre. In: Souvislosti 4 /1990.
NEJFEL´D, I.: Dostojevskij. Psichoanalitičskij očerk. 1925.
POPOVIĆ, J.: Dostojevski Evropi i slovenstvu. Beograd 1981.
TURNEYSEN, E.: Dostojevskij. Praha 1930.
Anotace
Dostojevskij jako jeden z nejznámějších představitelů ruské kultury měl od konce 19. století hluboký vliv na západní kulturu.
Jeho recepce na západě probíhala již v 70. letech 19. století a jeho vliv se neomezoval jen na literaturu, nýbrž výrazným způsobem ovlivnil řadu myšlenkových proudů počátku 20. století (existencialismus, psychoanalýza). Neméně výrazný byl i jeho vliv na moderní křesťanské myšlení. Kurs zmíní základní směry, které byly Dostojevským ovlivněny a neopomene také
českou recepci díla spisovatele.
Přibližný program kursu:
Konkrétní program bude formován samotnými účastníky a tématy, která je v souvislosti s tématem kursu zaujmou.
Navrhovaná problematika:
Dostojevskij a Nietzsche
Dostojevskij v psychoanalytickém pojetí (Freud, Jermakov).
Dostojevskij z hlediska existencialismu (Camus, Sartre, Šestov).
Dostojevskij v interpretaci moderní křesťanské filosofie.
Diskuse o Dostojevském jako pravoslavném mysliteli (Leonťjev, metropolita Antonij, Popović).
Dostojevskij v literární vědě 20. století (formalismus, Bachtin, sémiotika).
Česká recepce Dostojevského (Masaryk, Šalda, Černý)
Podmínky k zápočtu: aktivní účast na semináři 1 - 2 vystoupení, v závislosti na počtu účastníků