Charles Explorer logo
🇬🇧

Ukrainian Emigration

Class at Faculty of Arts |
AVES00353

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Plán přednášek 1. úvodní hodina (vymezení předmětu zájmu, seznam četby, doporučená literatura, literární texty k jednotlivým seminářům,  požadavky k atestaci); Úvod k problematice ukrajinské emigrace: typologie emigrace, důvody ukrajinské emigrace, počátky masové emigrace z ukrajinských zemí a její důvody, emigrační vlny (ekonomická emigrace, politická emigrace), cílové státy (Kanada, USA, Jižní Amerika...) 2. Ekonomická emigrace konce 19. století: cílové státy, socioekonomický status Ukrajinců, problém národní sebeidentifikace, počátky života v nových zemích a charakter organizace ukrajinských emigrantských komunit. 3.

Politická emigrace 20. let 20. století: důvody politické emigrace (historické pozadí), cílové země, tzv. táborové období ukrajinské emigrace (tábory internovaných v Polsku, charakteristika táborového života, aktivity ukrajinských emigrantů). 4. Československo jako jedno z útočišť ukrajinské emigrace: období těsně předcházející politické emigraci 20. let (činnost ukrajinské diplomatické mise v ČSR, Ukrajinská republikánská kapela, váleční uprchlíci z Haliče a Bukoviny), politická emigrace ve 20. letech (ukrajinské tábory internovaných v Československu). 5. Praha - centrum a kulturní oáza ukrajinské emigrace: ukrajinská vzdělávací zařízení (Ukrajinská svobodná univerzita, Ukrajinský vysoký pedagogický institut M.

Drahomanova, ukrajinské gymnázium, Ukrajinská hospodářská akademie v Poděbradech, Ukrajinské studio výtvarných umění), Muzeum osvobozeneckého boje Ukrajiny. 6. Významné ukrajinské osobnosti, které pronikly do českého povědomí (Ivan Borkovskyj, Ivan Horbačevskyj, D. Čyževskyj a další); Pražská škola ukrajinských básníků (osobní a tvůrčí peripetie jednotlivých představitelů, charakteristika poezie, próza básníků "pražské školy". 7.

Tvorba J. Malaňuka (jednotlivá období tvorby, epicentra Malaňukovy poezie, Malaňukův rozporuplný vztah k Ukrajině, Ukrajina a symbolika ženy, poetika Malaňukovy poezie, esejistická tvorba); Tvorba O.

Telihové (spojení motivů občanské a intimní lyriky, kontrastnost poezie, poezie "síly a něhy"); Tvorba O. Ljaturynské (propojení básnického díla s obrazným uměním, tematika Kyjevské Rusi, "miniaturnost", emblematičnost  poezie). 8.

Tvorba H. Mazurenkové (tvůrčí období (neoromantické, surrealistické), malířské "vidění" poezie, náboženské motivy); Tvorba O.

Olžyče (motivy dávných epoch a kultur, proměny poetiky v jednotlivých sbírkách); Tvorba L. Mosendze (motiv věčné touhy po poznání, Mosendzova angažovaná poezie (motiv boje za osvobození Ukrajiny), "vědecké" reminiscence); Tvorba J.

Klena (otisk idealistické filozofie západního křesťanského humanismu, otázka Klenova "neoklasicismu"); Další osobnosti spjaté s ukrajinskou emigrací v Praze - Tvorba N. Korolevy (historická próza,  legendy, jazyková "několikadomost" N.

Korolevy). 9. Migrace a přesuny ukrajinského obyvatelstva v průběhu 2. světové války a těsně po 2. světové válce; Typologie migrace Ukrajinců za 2. světové války (Ukrajinci v Polsku, Anglii, Rakousku, Německu, Francii a dalších evropských zemích, Problematika "DP" osob, Akce "Visla"). 10.

Ukrajinské umělecké hnutí (Мистeцький Укрaїнський Рух = МУР, Německo); charakteristika organizace; významní členové organizace (I. Bahrjanyj, T.

Osmačka, J. Šerech, U. Samčuk, V.

Barka a další); Tvorba I. Bahrjaného (prozaická tvorba - symbolika románů Сад гетсиманський, Тигролови); Tvorba T.

Osmačky (poetický svět Osmačky, motiv existenciální předurčenosti člověka k osamělosti, expresionistická obraznost; próza Osmačky (Старший боярин (1946), Ротонда душогубців (1956); Tvorba U. Samčuka a V.

Barky - Obraz hladomoru let 1932-33 (Жовтий князь V. Barky, Марія U.

Samčuka). 11. New-yorská skupina ("symbolika" názvu skupiny, geneze skupiny,  poetický sborník  Нові поезії, antologie Координати, představitelé skupiny, novátorské prvky poezie (spojení  přízemních realistických obrazů skutečnosti s mytologickými obrazy a fantastikou,  tendence k stylizaci, tíhnutí k surrealismu, materializace archetypálního materiálu kolektivní "duše"  národa apod.).

Analýza vybraných děl autorů New-yorské skupiny (E. Andijevská, B.

Bojčuk, B. Rubčak, P.

Kylyna, J. Tarnavskyj, V.

Vovk, M. Revakovyčová, Ž.

Vasylkivská...). 12. 4. a 5. vlna ukrajinské emigrace ("Emigrace" v 70. a na počátku 80. let, Emigrace po získání nezávislosti). 13. Rezerva (příp. promítání filmu apod.)

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Seminář se zaměřuje na problematiku ukrajinské emigrace, počínaje jednotlivými emigračními vlnami (1.-5. emigrační vlna) a konče základním seznámením s vybranými autory ukrajinské emigrační literatury. Kurz si klade za cíl rozvinout základní poznatky z povinných kurzů (Základní etapy historického vývoje východní Evropy 20. století; Literatury východní Evropy III.) a zabývat se detailněji vybranými literárními díly ukrajinské emigrace. Zvláštní pozornost bude věnována druhé emigrační vlně, která přivedla velké množství ukrajinských emigrantů mimo jiné i do meziválečného Československa.

Kromě specifických "podkapitol" ukrajinského působení za hranicemi (Ukrajinská republikánská kapela a její evropské turné ve 20. letech) budou studentům poskytnuty základní informace týkající se významných vzdělávacích a kulturních institucí (např. Ukrajinského studia výtvarných umění), které vznikly v tomto období na území Prahy a v její blízkosti.

Zároveň bude pozornost věnována i literární tvorbě představitelů tzv. pražské školy ukrajinských básníků (J. Malaňuk, O.

Telihová, O. Ljaturynská, O.

Olžyč a další). V souvislosti s třetí vlnou ukrajinské emigrace nebude opomenut fenomén tzv.

MURu (Ukrajinské umělecké hnutí, Německo) a New-yorská skupina ukrajinských básníků (J. Tarnavskyj, E.

Andijevská, B. Rubčak, P.

Kylyna a další). Zároveň bude sledován kulturní a literární vývoj i v jiných cílových státech ukrajinské emigrace (např.

Brazílie).