Charles Explorer logo
🇨🇿

Novodobá a současná ruská literatura II

Předmět na Filozofická fakulta |
AVES00416

Sylabus

1. Fenomén navrácené literatury: autoři, díla, etický kodex, polemiky

2. Fenomén "přestavby" na ruské kulturní scéně. Počátek snah o obrodu ruské sovětské společnosti. Polemiky na sjezdech spisovatelů, rozpad a rekonstrukce tohoto orgánu. Ruský PEN klub. Role tlustých žurnálů, novodobá periodika, rehabilitační počiny, proces rušení cenzury. Nové ceny za literaturu. NM: Avansy i dolgi, otevřený dopis Pusť Gorbačev predstavit nam dokazateľstv

3. Konzervativní tendence (J. Bondarev, Pismo pisatelej Rossii, A. Prochanov: Slovo k narodu, GKČP a puč; "narace impéria" v dílech Prochanova. Alexandr Dugin a jeho nové euroasijství. Solženicyn: Kak nam obustroiť Rossiju.

4. Poetika ruského undergroundu: ?        primitivismus, Lianozovo. Raný Sapgir, I. Cholin, V. Někrasov, J. Satunovskij, L. Kropivnickij. Demystifikace knihy, minimalismus, poetika pauzy. Soc-art - texty jako "ready-made". J. Bulatov, T. Kibirov, S. Sokolov, raný V. Sorokin. D. Prigov - Apofeoz milicionera. ?        moskevský konceptualismus. L. Rubinštejn, I. Kabakov, znovu Prigov a Sorokin. Jurij Mamlejev

5. Fenomén tzv. nové prózy - klasifikace, charakteristika, autoři, díla, polemika (Urnov, Čuprinin, Jerofejev); poetika (např. Galina), pohled na tuto prózu očima dobového čtenáře a dnes. Nové vnímání světa: role těla, pohled t "ženské strany", poetika noci, smrti, živlů?

6. Rozpad "jednotné sovětské literatury". Nové hledání identity (V. Jerofejev, N. Ivanova, koncept ruského "obrození" a funkce současného historického románu). Ajtmatov, Iskander, A. Kim - cesta k posthistorismu

7. Fenomén posthistorismu a s s ním související pojem muzea: A. Bitov: Puškinskij dom, T. Tolstá: Kys´.

8. Vztah subjektu k realitě, fiktivní a virtuální světy v literatuře

90. let. Ruská literatura jako modus bytí. A. Bitov, V. Makanin (Andergraund, ili Geroj našego vremeni). Vztah k časoprostoru a jeho synchronizace: V. Pelevin. Realita a identita v toku: B. Chazanov, A. Slapovskij (Anketa. Tajnopis otkrytym tekstom). Motiv paměti, současnost jako přechodná etapa, motivy sebevražd, vražd? S. Gandlevskij, V. Pjecuch, M. Butov (Svoboda).

9. Postmodernismus: ?        vztah k modernismu na bázi novověkého chápání světa a definování subjektu ve vztahu k objektu (já kontra svět). Vztah subjekt-objekt ve filozofii a v literatuře - nástup rozkolísaného (znejistěného) subjektu v moderně, vztah modernistického subjektu k Bohu (vesmíru, univerzu). Subjekt a objekt v modernismu: mizení hranic, místo vertikály horizontála, objektová strategie, "přelévání subjektů", kruh, tzv. chaos, proces smrti a nového zrození v hybridní podobě. Konkrétní příklady: tzv. raná sovětská postmoderna - A. Vozněsenskij; Genrich Sapgir ?        dle výběru stručné shrnutí jednoho aspektu teorií některého ze západoevorpských myslitelů (J. Derrida, J.-F. Lyotard, J. Baudrillard) ?        dle výběru popsat jedno tzv. postmodernistické dílo v pojetí ruských teoretiků (S. Lipoveckij, O. Bogdanova, I. Skoropanova); umět zdůvodnit, proč konkrétní autor považuje dané dílo za postmodernistické a na co ze západoevropské teorie navazuje, event. v čem vidí ruská specifika ?        R. Eshelman: teorie maximalistického subjektu. Maximalistický subjekt v modernismu a postmodernismu. Pohyblivé hranice subjektu. Konkrétní příklad: J. Jevtušenko: Babij Jar (zmnožený subjekt, moment simulace, nezávislost přírody, aspekt muzea, posthistorismus)

10. Provázanost tzv. realistických a postmodernistických principů: postoje kritiky, snahy o návaznost na etiku ruské klasiky a ruského realismu v polovině

90. let

20. století, teorie postrealismu. (Vladimov, Kantor, Zalygin aj.)   Venedikt Jerofejev Andrej Bitov Saša Sokolov Dmitrij Prigov Genrich Sapgir Josif Brodskij Tatjana Tolstaja Ljudimila Petruševskaja Viktor Jerofejev Vjačeslav P´jecuch Valerij Popov Vladimir Sorokin Viktor Pelevin Sergej Dovlatov Vladimir Makanin Sergej Zalygin Georgij Vladimov   Astafjev: Lovlja peskarej v Gruzii Dudincev: Belyje odeždy D. Samojlov: např. Golosa za cholmami, M. S. Charitonov: Linii suďby, ili Sundučok Milaševiča F. Iskander: Prazdnik ožidanija prazdnika, Stojanka čeloveka, cyklus o Čikovi O. Čuchoncev: např. Vetrom i peplom Makanin - Stol, pokrytyj suknom s grafinom poseredine, Andergraund... Okudžava: Uprazdnjnony teatr Vladimir Vojnovič: Monumentaľnaja propaganda Michail Šiškin: Vzjatie Izmaila Boris Akunin Andrej Levkin: Dvojnik, Cyganskij roman Ljudmila Ulickaja: např. Kazus Kukockogo Nikolaj Dmitriev: Doroga obratno Oleg Pavlov: Karagandinskie devjatiny Al. Prochanov: Gospodin Geksogen Jerofejev: Dobryj Stalin Choľm van Zajčik: románový cyklus Plochich ljudej net Igor Jefimov: Novgorodskij tolmač Oleg Jermakov: Znak zverja Vladimov: General i jego armija Astafjev: Prokljaty i ubity Kim: Onlirija, Posjolok kentavrov Ajtmatov: Tavro Kassandry Sorokin: Goluboje salo, Deň opričnika   Ivanova, Natalija: Posle. Postsovetskaja literatura v poiskach novoj identičnosti. In. Ivanova, Skrytyj sjužet, s. 126-144. Čuprinin, S.: Drugaja proza .In. LG,

8.

2. 1989, No. 6, s.4 Urnov, Dmitrij. Plochaja proza. Tamtéž. Jerofejev, Viktor: Pominky po sovetskoj literature. In: LG,

4.

7. 1990, No. 27, s.

8. Galina, M.: Literatura nočnogo zrenija. Malaja proza kak razrušitel mifologičeskoj sistemy. In: Voprosy literatury 1997, č. 5, s. 3-21. Ščeglova, Jevgenija: Realizm? Modernizm? Literatura! In: Voprosy literatury, 1995, 1997, ijul - avgust, s. 3-31 Dark, Oleg: Mif o proze. In: Družba narodov 1992, č. 5-6, s. 219-232, Stepanjan, Karen: Realizm kak preodolenie odinočestva. In: Znamja 1996, č. 5, s. 203-210.

Anotace

Předmět má posluchače seznámit se základními peripetiemi a tematickými těžišti ruské literatury od perestrojky do současnosti, tedy do období posthistorismu či postimperialismu v ruské literatuře. Zvláštní důraz je věnován problematice postmodernismu a rozdílům jeho klasifikace v Rusku a ostatní Evropě.