1. Úvod - základní pojmy; analýza a problémy interpretace dramatického textu. Počátky moderního divadla v letech 1875-1915. Divadlo v popředí zájmu ruské moderny, přerušení vývoje ruské divadelní moderny. 2. Vznik a umělecký vývoj Moskevského uměleckého divadla. Moskevské umělecké divadlo a realismus v Rusku. Spolupráce K. Stanislavského s G. Craigem . Stanislavského "systém" očima dnešní divadelní historie.
Četba: vybrané kapitoly z díla STANISLAVSKIJ, K. S.: Můj život v umění. Nakl. Fr. Borový, Praha 1940. 3. A. N. Ostrovskij, první ruský profesionální dramatik. Dramatické pokusy L.N. Tolstého. Ruský kritický realismus.
Četba: OSTROVSKIJ, A. N.: Bouře; TOLSTOJ, L.N: Živá mrtvola. 4. Žánrové proměny předrevoluční ruské dramatické tvorby - ruské symbolistické drama. Tvorba generace "starších" symbolistů (D. S. Merežkovskij, Z. Gippiusová, F. Sologub).
Četba: SOLOGUB, F. K..: Dar moudrých včel ; MEREŽKOVSKIJ, D.S.: Pavel I. 5. Generace "mladších" symbolistů. Lyrická dramata A. Bloka jako "snový svět neutuchající touhy". Scénická interpretace Balagančiku V. Mejercholdem.
Četba: BLOK, A. A.: Neznámá, Balagančik 6. Symbolistická dramata A. Bloka jako básníkova reflexe doby
Četba: BLOK, A.A.: Král na náměstí, Dialog o lásce, poezii a státní službě 7. Vznik ruského expresionistického dramatu
Četba: ANDREJEV, L.N.: Osud člověka, Černé masky 8. Raná tvorba M. Gorkého v kontextu spisovatelova ideového a tvůrčího vývoje.
Dramata k analýze: M. Gorkij: Děti slunce, Vassa Železnovová 10. Dramatika "spodního proudu" (A. P. Čechov). Čechovovské reminiscence v současném ruském i světovém dramatu.
Četba: ČECHOV, A.P.: Strýček Váňa, Višňový sad, Tři sestry 9. Divadelní tvorba V. Mejercholda v kontextu režisérova tragického životního osudu, revoluční program Divadelní říjen. Novátorství V. Mejercholda a jeho divadelní odkaz: biomechanika, montáž jako základní element režisérovy práce, vliv V. Mejercholda na filmové umění S. Ejznštejna.
Četba: RYČLOVÁ, I.: Ruské dilema, CDK, Brno 2006, s. 53-74. 11.Fenomén Říjnové revoluce a porevoluční dramatika. Spolupráce básníka V. Majakovského s experimentálním Divadlem Vs. Mejercholda.
Četba: MAJAKOVSKIJ, V.V.: Mysterie-buffa 12. "Varující" porevoluční dramatika
Četba: LUNC, L.N.: Město pravdy, Mimo zákon, Opice jdou 13..Jevištní tvorba J. Zamjatina. Lidové komedie. Propojenost divadelních a prozaických látek..
Četba: ZAMJATIN, J.: Blecha, Attila
Seminář je věnován dějinám moderního ruského divadla a dramatu od zachycení jejich zrodu po přehled vývoje ruského divadelního umění a žánru dramatu v první polovině 20. století. Seminář je koncipován interdisciplinárně, s průniky do oblasti teatrologické.
Téma je zasazeno do historického a společensko-politického kontextu doby. V oblasti divadelního umění je pozornost soustředěna na osobnosti, jež ovlivnily vývoj nejen ruského, ale i světového divadla.
Výklad zahrnuje objasnění základních divadelních pojmů spjatých s režisérskou prací K. Stanislavského, V.
Mejerchold. V oblasti divadelního žánru budou rozebírány morfologické změny ruského dramatu počátku 20. století, ž ánrové proměny předrevoluční ruské dramatické tvorby včetně avantgardistických experimentů první čtvrtiny 20. století.
Analýza vybraných děl je komparativní. Cílem semináře je rozvíjení kreativního myšlení a schopnosti tvůrčím způsobem analyzovat umělecký artefakt.
Dramata přiměřeného rozsahu jsou vybírána tak, aby byla dostupná v českém překladu.