1. Úvod - základní pojmy; analýza a problémy interpretace dramatického textu. Počátky moderního divadla v letech 1875-1915. Divadlo v popředí zájmu ruské moderny, přerušení vývoje ruské divadelní moderny. 2. Vznik a umělecký vývoj Moskevského uměleckého divadla. Moskevské umělecké divadlo a realismus v Rusku. Spolupráce K. Stanislavského s G. Craigem . Stanislavského "systém" očima dnešní divadelní historie.
Četba: vybrané kapitoly z díla STANISLAVSKIJ, K. S.: Můj život v umění. Nakl. Fr. Borový, Praha 1940. 3. A. N. Ostrovskij, první ruský profesionální dramatik. Dramatické pokusy L.N. Tolstého. Ruský kritický realismus.
Četba: OSTROVSKIJ, A. N.: Bouře; TOLSTOJ, L.N: Živá mrtvola. 4. Žánrové proměny předrevoluční ruské dramatické tvorby - ruské symbolistické drama. Tvorba generace "starších" symbolistů (D. S. Merežkovskij, Z. Gippiusová, F. Sologub).
Četba: SOLOGUB, F. K..: Dar moudrých včel ; MEREŽKOVSKIJ, D.S.: Pavel I. 5. Generace "mladších" symbolistů. Lyrická dramata A. Bloka jako "snový svět neutuchající touhy". Scénická interpretace Balagančiku V. Mejercholdem.
Četba: BLOK, A. A.: Neznámá, Balagančik 6. Symbolistická dramata A. Bloka jako básníkova reflexe doby
Četba: BLOK, A.A.: Král na náměstí, Dialog o lásce, poezii a státní službě 7. Vznik ruského expresionistického dramatu
Četba: ANDREJEV, L.N.: Osud člověka, Černé masky 8. Raná tvorba M. Gorkého v kontextu spisovatelova ideového a tvůrčího vývoje.
Dramata k analýze: M. Gorkij: Děti slunce, Vassa Železnovová 10. Dramatika "spodního proudu" (A. P. Čechov). Čechovovské reminiscence v současném ruském i světovém dramatu.
Četba: ČECHOV, A.P.: Strýček Váňa, Višňový sad, Tři sestry 9. Divadelní tvorba V. Mejercholda v kontextu režisérova tragického životního osudu, revoluční program Divadelní říjen. Novátorství V. Mejercholda a jeho divadelní odkaz: biomechanika, montáž jako základní element režisérovy práce, vliv V. Mejercholda na filmové umění S. Ejznštejna.
Četba: RYČLOVÁ, I.: Ruské dilema, CDK, Brno 2006, s. 53-74. 11.Fenomén Říjnové revoluce a porevoluční dramatika. Spolupr áce básníka V. Majakovského s experimentálním Divadlem Vs. Mejercholda.
Četba: MAJAKOVSKIJ, V.V.: Mysterie-buffa 12. "Varující" porevoluční dramatika
Četba: LUNC, L.N.: Město pravdy, Mimo zákon, Opice jdou 13..Jevištní tvorba J. Zamjatina. Lidové komedie. Propojenost divadelních a prozaických látek..
Četba: ZAMJATIN, J.: Blecha, Attila
Seminář je věnován dějinám moderního ruského divadla a dramatu od zachycení jejich zrodu po přehled vývoje ruského divadelního umění a žánru dramatu v první polovině 20. století. Seminář je koncipován interdisciplinárně, s průniky do oblasti teatrologické.
Téma je zasazeno do historického a společensko-politického kontextu doby. V oblasti divadelního umění je pozornost soustředěna na osobnosti, jež ovlivnily vývoj nejen ruského, ale i světového divadla.
Výklad zahrnuje objasnění základních divadelních pojmů spjatých s režisérskou prací K. Stanislavského, V.
Mejerchold. V oblasti divadelního žánru budou rozebírány morfologické změny ruského dramatu počátku 20. století, žánrové proměny předrevoluční ruské dramatické tvorby včetně avantgardistických experimentů první čtvrtiny 20. století.
Analýza vybraných děl je komparativní. Cílem semináře je rozvíjení kreativního myšlení a schopnosti tvůrčím způsobem analyzovat umělecký artefakt.
Dramata přiměřeného rozsahu jsou vybírána tak, aby byla dostupná v českém překladu.