Charles Explorer logo
🇬🇧

Introduction to Eurolinguistics for Slavists and Baltists II

Class at Faculty of Arts |
AVES00653

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Obecná lingvistika: pojetí, předmět, význam a aplikace

2. Teorie o původu jazyka - mýtus, náboženství, vědecké přístupy

3. Genealogická klasifikace jazyků světa

4. Indoevropská pravlast, indoevropština a Indoevropané

5. Struktura jazyka I

6. Struktura jazyka II

7. Glotogeneze (vznik jazyka)

8. Vývoj jazyka - vnější a vnitřní faktory vývoje jazyka

9. Procesy jazykové konvergence a divergence

10. Lingvistická typologie. Jazykové universálie

11. Evropa jako Sprachbund: Evropský jazykový (lingvistický) areál (ELA)

12. Lingvistická sémiotika - teorie jazykového znaku

13. Funkce jazyka, funkční lingvistika a Pražský lingvistický kroužek

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Základní pojmy nových aktuálních oborů, tj. euro-lingvistiky/eko-lingvistiky a jejich významu pro profesionálního slavistu, baltistu i lingvistu každého zaměření: evropský lingvo-areál (ELA), euro-univerzálie a euro-unikáty, euro-konstituenty, euro-solidarita; evropeizace (eurodifúze), euro-zóny se zvláštním důrazem na balto-slovanskou eurozónu jako prostředníka mezi západem a východem (průlom "železné opony"), její geneze (od 13. stol.), společné evropeizační procesy v této zóně (lexikální, morfologické a morfosyntaktické); domestikace, mikrolingvistika, lingvo-etika a jiné aspekty lingvoekologie ve vztahu k ostatním (západním) jazykům i uvnitř euro-zóny. Význam češtiny pro tuto teorii.

Vazba na pražskou tradici jazykového univerzalismu (euro-lingvistika) a kulturu (ekolingvistika). Přednášející je jeden z posledních aktivních lingvistů s bezprostřední znalostí osobností Pražské lingvistické školy (R. Jakobson, D. Čyževśkyj, V. Skalička, B. Havránek, J. Vachek, B. Trnka, P. Trost aj.).

Určeno pro všechny posluchače s širokým zájmem o evropskou integraci a její jazykové souvislosti.