Charles Explorer logo
🇨🇿

Úvod do literární teorie

Předmět na Filozofická fakulta |
AVES00755

Sylabus

Sylabus:

(2. 10.) Úvod. Úkoly a cíle semináře. 1. (9. 10.) předmět zkoumání. literatura a slovesnost. Б. В. Томашевский: „Определение по϶тики“; „Элементы стилистики“. in: Б. В. Т.: Теория литературы. По϶тика. Аспект пресс, Москва 1996, s. 22–33. Též na: http://rudocs.exdat.com/docs/index-11387.html?page=27 ; R. Jakobson: „Co je poezie?“. in: R. J.: Poetická funkce, HaH, Jinočany 1995, s. 23–33. 2. (16. 10.) básnický jazyk, tropy. Б. В. Томашевский: „Изменение значения слова“, cd, s.34 –44.; R. Jakobson: „Kontury Glejtu“. in: R. J.: Poetická funkce, HaH, Jinočany 1995, s. 715–721. 3. (23. 10.) umělecký postup, fabule a syžet, narace. Виктор Шкловский: „Искусство, как прием“. Ин: В. Ш.: О теории прозы. Издательство Федерация, Москва 1929, с. 7–24; Борис Эйхенбаум:  Как сделана «Шинель Гоголя». ин Б. Э.: О прозе. О поэзии. – Л.: Худож. лит., 1986. – С.45-63, též na: http://philologos.narod.ru/eichenbaum/eichenmain.htm 4. (30. 10.) literární druhy a žánry. Б. М. Эйхенбаум:„Путь Пушкина к прозе“ in: B. E.: Literatura, Priboj, Leningrad 1927, s. 5-18, též na: http://philologos.narod.ru/eichenbaum/eichenmain.htm. Юрий Тынянов: „Стиховые формы Некрасова“. Ин: Ю.Т.: Архаисты и новаторы, München, Wilhelm Fink Verlag 1967, též na http://az.lib.ru/t/tynjanow_j_n/text_010010.shtml 5. (6. 11.) dějiny literatury, problematika vývoje, literárněhistorické celky. Юрий Тынянов: „Литературный факт“. Ин: Ю.Т.: Архаисты и новаторы, München, Wilhelm Fink Verlag 1967, s. 5-29. Роман Якобсон: „О художественном реализме.“ in:  Работы по поэтике,  М. 1987, s. 387-393 též na: http://www.philology.ru/literature1/jakobson-87e.htm 6. (13. 11.) textologie. varianty textu. Б. В. Томашевский: „История текста и истoрия литературы.“ in: Писатель и книга. Очерки текстологии. Прибой 1928, с. 130-140. Борис Эйхенбаум: „Пять редакций «Машкарада»“. Ин: Б.Э.: О по϶зии, Ленинград, Советский писатель  1969, с. 215–234; 7. (20. 11.) otázky metodologie ruského formalismu. zobecnění postupů. vytyčení hlavních akcentů. Борис Эйхенбаум: „Теория «формального метода»“. Ин: Б.Э.: О литературе, Советский писатель  1987, с. 375–409, též na: http://philologos.narod.ru/eichenbaum/eichenmain.htm. + Heslo o formální metodě podle vlastního výběru (tištěné i internetové příručky). 8. (27. 11.) „postformalistické“ směry. pražská škola. strukturalismus. René Wellek: The Literary Theory and Aestetics of the Prague School. Ann Arbor, Yale University 1969; Jan Mukařovský: „O strukturalismu“. in: Studie z estetiky. Odeon, Praha 1971, s. 147-157. 9. (4. 12.) „postformalistické“ směry. tartuská škola. sémiotika. typologie kultur. Юрий Лотман: „Символика Петербурга и проблемы семиотики города“. Ин: История и типология русской культуры. Искусство-Спб, Санкт- Петербург, 2002, с. 208-220; též na: http://www.historicus.ru/simvolika_Peterburga_i_problemi_semiotiki_goroda. Umberto Eco: Sémiotika v příštím tisíciletí? in: týž: Mysl a smysl, Praha 2000, s. 35-48. 10. (11. 12.) ТЕST? 11. (18. 12.) přednáška hosta – bude upřesněno 12. (8. 1.) závěr semináře

Anotace

Úvod do literární teorie (četba a výklad odborného textu)

Kurs slouží jako úvod do literárněvědného myšlení: s jeho pomocí si studenti nejen ozřejmí základní pojmy poetiky, ale i nahlédnou do různých oblastí, jež jsou předmětem literárněvědného výzkumu. V neposlední řadě si také ujasní nástroje, jak postupovat při rozborech literárních děl, což může být cennou pomůckou při komponování vlastních odborných textů. Východiskem je metodologie formální školy, představená na pracích jejích vůdčích myslitelů (Tomaševskij, Jakobson, Ejchenbaum, Šklovskij, Tyňanov), předmětem zájmu je ale i další rozvíjení tohoto přístupu pražskou školou (Jakobson, Mukařovský, Vodička), francouzským strukturalismem nebo sémiotikou (Barthes, Foucault, Lotman). Studenti by měli prokázat schopnost porozumět studiím, předat a zhodnotit jejich obsah, tj. najít si vlastní jazyk pro tlumočení hlavních myšlenek.

Podmínkou pro získání atestace je kromě aktivní účasti na hodinách vypracování referátu anebo písemné práce v rozsahu 4–5 NS.

V závěru každé lekce si položíme dvě otázky: 1. Jestli – a jak – vybrané texty obohatily vaše vnímání literatury? Protínají se s vaší vlastní čtenářskou zkušeností? 2. Co nového jste se dozvěděli o formalistickém přístupu k literatuře? Jak byste jej charakterizovali a zobecnili?