Charles Explorer logo
🇨🇿

Ázerbájdžánština pro začátečníky I.

Předmět na Filozofická fakulta |
AVES00767

Sylabus

1. Abeceda, specifická písmena, vztah k výslovnosti. Přízvuk a intonace v litevštině. Rod podstatných jmen. Osobní a přivlastňovací zájmena.

2. Fonetický a fonologický inventář litevštiny (základní třídění vokálů a konsonantů; specifika litevské slabiky), cvičení výslovnosti jednotlivých litevských zvuků.

3. Základní lexikální prvky konverzace: jak (se) představit; jak se pozdravit; jak se rozloučit. Seznámení. Pasivní recepce litevštiny: poslouchání adaptovaných jednoduchých nahrávek.

4. Procesy palatalizace v litevštině (poziční měkkost konsonantů, nepoziční měkkost konsonantů), procesy asimilace v litevštině, procesy disimilace v litevštině.

5. Intonace. Vokalizace předložek. Kladné a záporné otázky a odpovědi.

6. Základní lexikální prvky konverzace: osobní zájmena; ukazovací zájmena; názvy států a jejich obyvatel; slovesa být; mluvit; pracovat.

7. Bydlení. Základní číslovky 1-100. Časování sloves (infinitiv, přítomný čas).

8. Cvičení elementárních konverzačních situací (tématické okruhy seznámení; orientace v prostoru; vyjadřování žádosti atd.). Indikativ prézentu sloves II, konjugace.

9. Město, orientace ve městě. Předložky.

10. Význam rodu substantiv. Litevské deklinace. Nominativ singuláru substantiv, adjektiv.

11. Ulice. Pády jednotného o množného čísla, pádové otázky.

12. Obchody, služby. Indikativ prézentu sloves III. konjugace.

13. Opakovací lekce.

Anotace

Vstupní jazyková kompetence studenta odpovídá stupni A0 Evropského referenčního rámce pro jazyky. Cílem kurzu je seznámit posluchače se základy litevského jazyka. V první části kurzu bude stručně představen fonetický a ortografický inventář litevštiny, pozornost bude věnována nejzákladnějším zásadám výslovnosti a pravopisu. Dále budou studenti vedeni k nacvičování minimální slovní zásoby, probírány budou vzory časování nejpoužívanějších sloves a jmen. Základem pro seznámení s gramatickou látkou budou modely slovních spojení a vět, na jejichž základě lze vytvořit velký počet podobných syntaktických struktur, ovšem s jinou lexikální náplní. Výstupní jazyková kompetence studenta odpovídá stupni

A1 Evropského referenčního rámce pro jazyky.