Charles Explorer logo
🇬🇧

Literary Avant-garde in Eastern Europe in the 1920s: the Problem of Manifests and Public Gestures

Class at Faculty of Arts |
AVES00786

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Plán přednášek:

1. Úvodní hodina (vymezení předmětu zájmu přednáškového cyklu, doporučené prameny, požadavky k atestaci, seznam četby, literární texty k jednotlivým přednáškám). Stručná charakteristika kulturního a historického kontextu doby modernismu. Modernismus versus avantgarda - problém společného uměleckého kontextu a základních odlišností. Charakteristika pojmu "literární avantgarda".

2. Literarní manifest jako umělecký programový text, vznik literárního manifestu jako žánru. Klasifikace manifestů. Umělecký text jako odraz matifestačního programu. Role veřejných gest v poetice avantgardy - veřejnost, skandál.

3. Vývoj ruské avantgardy - literární uskupení a jejich představitelé. Ruský futurismus a jeho vztah k italskému futurismu. Studenti budou mít k dispozici manifesty ruských futuristů + manifest Marinettiho (pro srovnání): "Políček veřejnému vkusu" ("Пощечина общественному вкусу"), "Slovo jako takové" ("Слово как таковое"), "Předsedy Zeměkoule" ("Садок судей"). V rámci této hodiny bude analyzováné  několik básní Majakovského.

4. "Zaum" jako poetický systém. Význam veřejného chování, veřejných gest v ruské avantgardní poetice. Vztah ruského futurismu (jeho Chlebnikovské linie) a nacionalismu. Manifest Chlebnikova "Deklarace zaumného jazyka" ("Декларация заумного языка"). Tvorba V. Chlebnikova.

5. Vztah mezi egofuturismem a futurismem. Analýza poemy-manifestu I. Severjanina "Egofuturismus". Tvorba I. Severjanina, V. Gnědova.

6. Pozdní ruský futurismus (A. Tufanov) a OBERIU jako postavantgarda. Performance u oberiutů. Báseň-gesto u D. Charmse a A. Vvedenského. OBERIU a porevoluční literární teorie v Leningradě (Lidia Ginzburg, sbírka "Vanna Archimeda" ("Ванна Архимеда")).

7. Ukrajinská verze futurismu: problematika vztahu k ruské avangardě.Vznik asociace "Aspanfut". Manifest M. Semenka "Umění přechodného období" ("Мистецтво переходової доби"). Tvorba M. Semenka (sbírka "Kverofuturismus" ("Кверофутуризм")).

8. Teorie panfuturismu: ideologie a "faktura", konstrukce a destrukce jako základní teoretické pojmy. Manifesty "Otázka teorie umění přechodného období" ("Постановка питання в теорії мистецтва переходової доби. (Панфутуристичний маніфест)"), "Některé důsledky destrukce" ("Деякі наслідки деструкції"). Tvorba G. Škurupije, M. Bažana.

9. Konstruktivismus V. Poliščuka. Manifesty "Proklamace avantgardy" ("Прокламація авангарду"), "Spiralism" ("Спіралізм"), "Rozkvět ukrajinské literatury" ("Розквіт української літератури"). Tvorba V. Poliščuka.

10. Rysy české avantgardy: český poetismus. Manifest K. Teigeho "Poetismus". Tvorba K. Teigeho a dalších.

11. Manifest V. Nezvala "Papoušek na motocyklu čili O řemesle básnickém" jako příklad  "básnického manifestu". Báseň V. Nezvala "Abeceda" v porovnání s básní V. Chlebnikova "Bobeobi" a básní M. Semenka "Virš".

12. Smrt bez upozornění a bez manifestů: osud literární avantgardy v Sovětském Svazu a Československu.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět Literární avantgarda ve východní Evropě ve 20. letech 20. století: manifesty a problém veřejných gest sleduje vývoj avantgardního hnutí v Rusku, Československu a na Ukrajině. V rámci přednášek bude pozornost věnována nejen literárnímu procesu ve 20 letech 20. století, ale i rozboru programových a uměleckých textů různých avantgardních uskupení.