Charles Explorer logo
🇬🇧

Optional Extracurricular Lecture I (History of Chinese Literature)

Class at Faculty of Arts |
AVN100026

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Pro studenty ETNV pouze ZS, LS dobrovolný zkouška po domluvě s doc. Lomovou

Dvousemestrální cyklus přednášek povinný pro studenty I. cyklu oboru sinologie a doporučený pro všechny zájemce o čínskou literaturu. Tvoří také součást doplňkového studia. Přednášky jsou koncipovány jako základní přehled vývoje čínské literatury od nejstarších dob až po 20. století; důraz je kladen zejména na formativní období čínské kultury ve starověku a na postupnou transformaci starověkého dědictví v prvním tisíciletí našeho letopočtu. Závěrečných 5 přednášek cyklu podává základní informaci o vzniku moderní čínské literatury na přelomu 19. a 20. století a o jejím vývoji ve 20. století. Do cyklu mohou být dle konkrétní situace zařazeny také přednášky hostujících profesorů domácích i zahraničních.

Dějiny literatury jsou zde pojaty s důrazem na vznik a vývoj klíčových žánrů a forem a se zaměřením na nejvýraznější osobnosti. Přednášky dále ve výběru zahrnují základní informace o filozofickém a náboženském zázemí čínské literatury, o jejím historickém kontextu a společenských funkcích a o způsobech jejího šíření. Úvodní přednáška osvětlí vznik modelu ?dějin čínské literatury", který je dnes obecně užíván v Číně, a upozorní na jeho historickou podmíněnost a některé jeho sporné stránky.

Atestace: ústní zkouška, jejíž součástí je písemný test; studenti bakalářského programu předloží po I. semestru písemnou práci v rozsahu 10 stran. Další podmínky viz ?Tematické okruhy ke zkoušce" za seznamem povinné literatury.

* Tematické okruhy ke zkoušce:

Ke zkoušce je třeba mít přečteno minimálně 15 knižních titulů čínské literatury v překladech; seznam přečtené literatury studenti předloží při zkoušce. Zkouška se skládá z písemného testu, v němž je důraz kladen na celkový přehled o dějinách čínské literatury, a z ústní zkoušky, k níž si studenti do větší hloubky připraví tři z témat vypsaných v příloze. Témata studenti volí podle svého zájmu, vždy jedno z každého okruhu A, B a C. (Pozor! Jedná se o tematické okruhy, v jejichž rámci bude u zkoušky položena otázka. Pokud se některá témata částečně překrývají, jako např. č. 1. a 3., je možné zvolit pouze jedno z nich.)

Součástí písemného testu je identifikace klíčových jmen a pojmů psaných čínskými znaky (neplatí pro studenti jiných oborů, kteří si Dějiny čínské literatury vyberou jako výběrovou přednášku). U ústní zkoušky se vedle znalostí o čínské literatuře předpokládá také přehled o dějinách českého překládání čínské literatury a základní znalost literárně teoretických pojmů.

(Uvedená sekundární literatura byla vybírána také s ohledem na dostupnost v pražských knihovnách; české překlady, jejichž znalost se předpokládá ke zkoušce, zde nejsou uvedeny.)

A) STAROVĚK

Starověká próza historická, včetně tzv. zeměpisných pojednání (pojem wen; nejstarší texty; Kniha historie; Anály jar a podzimů; Cuo-čuan; historická próza období Válčících států; S´-ma Čchien; Pan Ku; doplněk: Kniha hor a moří)

* povinná sekundární literatura:

Watson, Burton. ?Historical Prose". In Early Chinese Literature. N.Y., London: Columbia UP, 1962.

Starověká próza filozofická (Kniha proměn; Konfuciovy Hovory; Lao-c´ a Čuang-c´; Chan Fej-c´; Meng-c´; Sün-c´; syntetická díla dynastie Chan; Lie-c´)

* povinná sekundární literatura:

Watson, Burton. ?Philosophical Prose". In Early Chinese Literature. N.Y., London: Columbia UP, 1962.

Kanonické knihy konfuciánství (vznik konfuciánského kánonu; zastoupená díla jejich literární kvality; tzv. škola starého a nového textu; vliv kánonu na další vývoj čínské literatury) povinná sekundární literatura:

Michael Nylan: The Five ?Confucian" Classics, Yale University Press, 2001.

Starověká poezie (Kniha písní, Písně z Čchu, popisné básně fu; písně jüe-fu)

* povinná sekundární literatura:

Watson, Burton. ?Poetry". In Early Chinese Literature. N.Y., London: Columbia UP, 1962.

B) STŘEDOVĚK

Pěti a sedmislabičné básně š´od svého vzniku po období Severních a jižních dynastií (chanská jüe-fu; nejstarší autorské pětislabičné básně; Devatenáct starých básní; básníci období Ťien-an; Cchaové; Žuan Ťi; Tchao Jüan-ming; Sie Ling-jün; jižní jüe- fu a dvorská poezie)

* povinná sekundární literatura:

Watson, Burton. Chinese Lyricism; Shih Poetry from the Second to the Twelfth Century. N.Y.: Columbia UP, 1971. (Kapitoly pojednávající o básních š´ do konce 6. století.)

Lin Wen-yüeh. Devět zastavení s čínskou básní. Praha: DharmaGaia, 1999.

Pěti a sedmislabičné básně dynastie Tchang a Sung (vznik pravidelné básně lü-š´; Zlatý věk čínské poezie; společensky angažovaná poezie a poezie dekadentní; sungská transformace; Wang Wej, Li Po, Tu Fu, Po Ťü-i, Li Šang-jin, Su Š´ a Wang An-š´)

* povinná sekundární literatura:

Watson, Burton. Chinese Lyricism; Shih Poetry from the Second to the Twelfth Century. N.Y.: Columbia UP, 1971. (Kapitoly pojednávající o básních š´ za dynastií Tchang a Sung)

Yoshikawa Kójiró. An Introduction to Sung Poetry. Cambridge (Mass.): Harvard UP, 1967.

Literární teorie a literární kritika (Velká předmluva k Š´-ťingu, Cchao Pchej, Lu Ťi, Liou Sie, Čung Žung)

* povinná sekundární literatura:

Owen, Stephen. Readings in Chinese Literary Thought. Cambridge (mass.): Harvard UP, 1992. (2. - 5. kapitola)

Písně cch´ (počátky za dynastie Tchang; antologie Záhon květin; písně cch´ za Jižních Sungů a za Sungů severních; Li Po, Poslední vládce Li, Liou Jung, Ou-jang Siou, Li Čching-čao, Su Tung-pcho, Sin Čchi-ťi)

* povinná sekundární literatura:

Chang, Kang-i Sun. The Evolution of Chinese Tz´u Poetry: From Late T´ang to Northern Sung. Princeton: Princeton UP, 1980.

Černá, Zlata. ?Doslov". In Jara a podzimy. Devět básníků ze staré Číny. Praha: Mladá fronta 1961.

Nesyžetová próza (od pádu dynastie Chan po dynastii Sung včetně) (obsah pojmu ?nesyžetová próza"; historická próza a zejména Kronika Tří říší; biografie; Sbírky anekdot o známých osobnostech; subjektivní esej; paralelní styl a ?starý styl"; Chan Jü, Liou Cung-jüan, Ou-jang Siou, Su Tung-pcho)

* povinná sekundární literatura:

William H. Nienhauser. ?Prose". In W. Nienhauser (ed.), The Indiana Companion to TraditionalChinese Literature.

Příběhy o nadpřirozeném, čchuan-čchi a pi-ťi (Zápisky o hledání duchů; tchangské novely; Pchu Sung-ling; Jüan Mej)

* povinná sekundární literatura:

Robert Ford Campany: Strange writing : anomaly accounts in early medieval China, State University of New York Press, 1996.

Literatura v jazyce paj-chua I (počátky, vliv buddhismu, pien-wen, sungský chua-pen; chua-pen za Mingů)

* povinná sekundární literatura:

Černá, Zlata. ?Jedinec jako osobnost v jazyce prózy. Charakterizační umění v čínské a evropské středověké povídce". In Kulturní tradice Dálného východu, s. 195-210. Praha:Odeon 1980.

?Popular Literature", in W. Nienhauser (ed.), The Indiana Companion to Traditional Chinese Literature, s. 75-92.

Literatura v jazyce paj-chua II (román a jeho proměny; Příběhy Tří říší, Příběhy od jezerního břehu, Putování na západ, Ťin Pching Mej, Literáti a mandaríni, Sen v červeném domě)

* povinná sekundární literatura:

Král, Oldřich. Umění čínského románu. AUC Philologica Monographia, VIII-1965.

Drama (počátky v městské kultuře Jižních Sungů, Zlatý věk čínského dramatu, literátské drama)

* povinná sekundární literatura:

Kalvodová, Dana, Čínské divadlo. Praha: Panorama, 1992. (Zejména kapitoly ?Divadlo zábavních čtvrtí měst", ?Zlatý věk čínského divadla", Divadlo mingské společnosti".)

C) MODERNÍ DOBA

Transformace tradiční literatury od poloviny 19. století do pádu dynastie Čching (změny literárního myšlení a praxe; překládání ze západních literatur; proměny fikční prózy)

* povinná sekundární literatura:

Doleželová-Velingerová, Milena. "The Origins of Modern Chinese Literature", in Merle Goldman, ed., Modern Chinese Literature in the May Fourth Era. Cambridge (Mass.): Harvard University Press, 1977: 17-35.

Lee, Leo Ou-fan. "Late Ch'ing Literature, 1895-1911", in John K. Fairbank, ed., The Cambridge History of China, Vol. 12. Cambridge: Cambridge University Press, 1983: 452-461.

Literatura republikánského období (populární literatura 10.-20.let; vznik moderní povídky; charakteristika románu 30.-40. let; hlavní směry vývoje poezie)

* povinná sekundární literatura:

Lee, Leo Ou-fan. "The Stories, I: The Technique of Modernity", "The Stories, II: The Loner and the Crowd", in Leo Ou-fan Lee, Voices from the Iron House: A Study of Lu Xun. Bloomington: Indiana University Press, 1987: 49-88.

Lee, Leo Ou-fan. "The May Fourth Era, 1917-1927" in John K. Fairbank, ed., The Cambridge History of China, Vol. 12. Cambridge: Cambridge University Press, 1983: 464-504.

Vývoj literatury druhé poloviny 20. století (50-70. léta: literatura jako nástroj ideologie a politického boje; 80. léta: emancipace literatury; 90. léta: nové směřování literatury)

* 51. povinná sekundární literatura:

Zhao, Henry. "The River Fans out: Chinese Fiction since the Late 1970s." European Review, Vol. 11, No. 2 (2003): 193-208.

McDougall, Bonnie S. and Kam Louie. "The Reassertion of Modernity" in B. S. McDougall and Kam Louie, The Literature of China in the Twentieth Century.

London: Hurst, 1997: 325-344.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Dvousemestrální cyklus přednášek povinný pro studenty I. cyklu oboru sinologie a doporučený pro všechny zájemce o čínskou literaturu. Tvoří také součást doplňkového studia. Přednášky jsou koncipovány jako základní přehled vývoje čínské literatury od nejstarších dob až po 20. století; důraz je kladen zejména na formativní období čínské kultury ve starověku a na postupnou transformaci starověkého dědictví v prvním tisíciletí našeho letopočtu. Závěrečných 5 přednášek cyklu podává základní informaci o vzniku moderní čínské literatury na přelomu 19. a 20. století a o jejím vývoji ve 20. století. Do cyklu mohou být dle konkrétní situace zařazeny také přednášky hostujících profesorů domácích i zahraničních.

Dějiny literatury jsou zde pojaty s důrazem na vznik a vývoj klíčových žánrů a forem a se zaměřením na nejvýraznější osobnosti. Přednášky dále ve výběru zahrnují základní informace o filozofickém a náboženském zázemí čínské literatury, o jejím historickém kontextu a společenských funkcích a o způsobech jejího šíření. Úvodní přednáška osvětlí vznik modelu ?dějin čínské literatury", který je dnes obecně užíván v Číně, a upozorní na jeho historickou podmíněnost a některé jeho sporné stránky.

Atestace: ústní zkouška, jejíž součástí je písemný test; studenti bakalářského programu předloží po I. semestru písemnou práci v rozsahu 10 stran. Další podmínky viz ?Tematické okruhy ke zkoušce" za seznamem povinné literatury.