Metody literární vědy. Cyklus přednášek
Kurs umožňuje základní vhled do vývoje literárněvědného myšlení ve 20. stol., zastoupeni jsou v něm jak klíčoví ruští, tak evropští myslitelé, jejichž činnost byla určující pro utváření vůdčích literárněvědných metod. Ruské myšlení je pojato jako součást evropské literární vědy. Výklad je strukturován tradičně na základě směny jednotlivých škol a směrů, představeni budou hlavní zástupci, objasněny budou klíčové pojmy a koncepty.
Součástí každé přednášky je referát (délka 10-15 min.), na jehož základě si přiblížíme příslušnou metodologii. Většina materiálů v českém překladu jsou pro studenty k dispozici k prezenční výpůjčce v knihovně Jana Palacha na jméno Hana Kosáková.
Hlavní otázky:
• Co podle daného přístupu zakládá vědecké zkoumání literatury?
• Jaké pojmy a termíny jsou pro daný přístup relevantní?
• Jaká funkce a hodnota umění je v něm předkládána?
• Jakým způsobem je koncipována problematika geneze umělecké tvorby?
Podmínky atestace: aktivní účast v hodinách, vypracovaný referát
Zkouška se skládá ze 2 částí: 1. test týkající se základního přehledu o probraných literárněvědných metod 20. století; 2. ústní část, která spočívá v pohovoru nad prostudovanou literaturou ze seznamu k jednotlivým kapitolám (podmínkou jsou minimálně 3 další texty, které si student/ka vybere nad statě, jež jsou součástí sylabu). Texty lze studovat v jakékoli dostupné jazykové mutaci.
K zápočtu je potřeba splnit test.
Základní literatura (obecné příručky):
Mitoseková, Zofia: Teorie literatury. Historický přehled, Brno, Host 2010, s. 130-432.
Eagleton, Terry: Úvod do literární teorie, Praha, Triáda 2005.
Zima, Peter V.: Literární estetika. Olomouc, Votobia, 1998.
Wellek, René, Warren, Austin: Teorie literatury. Olomouc, Votobia 1996.
Lexikon teorie literatury a kultury. Koncepce - osobnosti - základní pojmy, Brno, Host 2006.
Sylabus: 1. (4. 10.) Úvod, rozdělení referátů. Předpoklady literárněvědného myšlení ve 20. stol. 2. (11. 10.) Psychoanalýza a literární věda
REF.: Freud, Sigmund: Dostojevskij a otcovražda, in: Freud, Sigmund. Spisy z let 1925 – 1931, Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 2007, s. 309-326 nebo in: O člověku a kultuře, Odeon, Praha 1990, s. 151-167, (zde doporučuji také doslov: Jiří Stromšík: Proč právě Freud?, s. 397-428). (CS 447 Fre, modrá stud.)
Зигмунд Фрейд: Достоевский и отцеубийство/ http://www.psychiatry.ru/stat/151 3. (18. 10.) Fenomenologie a literární věda
REF.: Л. С. Выготский: Глава VII: Легкое дыхание; Глава X: Психология искусства / Психология искусства, http://teatr-lib.ru/Library/Vygotsky/Psychology_art/
česky Vygotskij, Lev Semenovič: kap. VII. Lehký dech; kap. X.: Psychologie umění, in týž: Psychologie umění, Odeon, Praha 1981, s. 145-161 a 215-239. (CS 602. 1. Vyg, modrá stud.) 4. (25. 10.) ruský formalismus
REF.: Борис Эйхенбаум: „Теория «формального метода»“. Ин: Б.Э.: О литературе, Советский писатель 1987, с. 375–409/ http://philologos.narod.ru/eichenbaum/eichenmain.htm.
česky Ejchenbaum, Boris Michajlovič: Jak je udělán Gogolův plášť a jiné studie, Praha : Triáda 2012, s. 82–108. (CS 151.5 Ejc, červená stud.) 5. (1. 11.) strukturalismus. Pražská škola
REF.: Jan Mukařovský: O strukturalismu, Studie z estetiky. Odeon, Praha 1971, s. 147-157. (CS 602 Muk, modrá stud.) 6. (8. 11.) Francouzský strukturalismus
REF.: Roland Barthes: Smrt autora/ https://monoskop.org/images/d/de/Barthes_Roland_1968_2006_Smrt_autora.pdf
Ролан Барт: Смерть автора. https://omiliya.org/article/smert-avtora-rolan-bart.html anglicky Roland Barthes: „The Death of the Author“. http://www.tbook.constantvzw.org/wp-content/death_authorbarthes.pdf 7. (15. 11.) děkanské volno 8. (22. 11.) sémiotika
REF.: Юрий Лотман: Символика Петербурга и проблемы семиотики города/ История и типология русской культуры. Искусство-Спб, Санкт- Петербург, 2002, с. 208-220 / http://www.historicus.ru/simvolika_Peterburga_i_problemi_semiotiki_goroda. 9. (29. 11.) marxismus a literární věda
REF.: Лев Троцкий: гл. ФОРМАЛЬНАЯ ШКОЛА ПОЭЗИИ И МАРКСИЗМ /Литература и революция http://az.lib.ru/t/trockij_l_d/text_1923_literatura_i_revolutzia.shtml
česky Lev Trockij: Formální škola v básnictví a marxismus. In: Formalismus v polemice s marxismem. Antologie textů. Studie, Praha, ÚČL AVČR 2017, s. 12–35. (CS 602 Kos, modrá stud.) 10. (6. 12.) dialogismus. Bachtionova škola. Doporučena alespoň jedna monografie M. M. Bachtina v úplnosti!
REF.: Михаил Михайлович Бахтин: гл. 3. Слово героя и слово рассказа в романах Достоевского / Проблемы поэтики Достоевского. / http://az.lib.ru/b/bahtin_m_m/text_1963_problemy_poetiki_dostoevskogo.shtml
česky Michail Michajlovič Bachtin: kap. Slovo hrdiny a slovo vyprávění v Dostojevského románech in:. týž: Dostojevskij umělec. K poetice prózy, Praha : Československý spisovatel, 1971, s. 318–337. (CS 151.5 Bac, červená stud.) 11. (13. 12.) hermeneutika
REF.: Hans-Georg Gadamer: Aktualita krásného. Umění jako hra, symbol a slavnost, Praha, Triáda 2003. (CS 602 Gad, modrá stud.) 12. (20. 12.) ze současného literárněvědného myšlení I. (sociálně-kulturologické teorie)
Алексей Юрчак: Это было навсегда, пока не кончилось. Последнее советское поколение, НЛО 2014, 2016 https://pseudology.org/information/Yurchak_Eto_bylo_navsegda_poka_ne_konchilos2.pdf anglicky Everything Was Forever, Until It Was No More: The Last Soviet Generation, 2005; česky Alexej Jurčak: Bylo to na věčné časy, dokud to neskončilo. Poslední sovětská generace Karolinum, Praha 2018 (CS 918.12 Jur, zelená stud.)
REF.: kap. 5. Imaginární Západ: jiné prostory pozdního socialismu, s. 189-242 13. (3. 1.) ze současného literárněvědné myšlení II. (francouzská genetická kritika). závěr. úkoly a smysl literární vědy v současném světě.
Pierre-Marc de Biasi: Textová genetika, ÚČL AV ČR, Praha 2018, přel. Martin Pokorný
REF.: kap. VI. Ukázka mikrogenetické analýzy: první věta Legendy o svatém Juliánu Pohostinném, s. 135–154.