Charles Explorer logo
🇨🇿

Tropické nemoci 1,2

Předmět na 1. lékařská fakulta |
B00134

Sylabus

V zimním semestru budou tématy především horečnaté infekce virové, bakteriální a parazitární etiologie v tropech. Řešena bude diferenciální diagnostika horečnatých stavů, exantémových infekcí s horečkou, tropických lymfadenopatií, tropických arboviróz a tropických hemoragických horeček, systémových bakteriálních infekcí jako jsou břišní, návratný, skvrnitý tyfus a další rickettsiózy, brucelóza, leptospiróza, melioidóza a další. Z parazitárních infekcí budou především probrány malárie, trypanosomózy a viscerální leishmaniózy.

V letním semestru budou tématy průjmy cestovatelů a diferenciální diagnostika průjmových infekcí v tropech, diferenciální diagnostika tropických jaterních lézí. Dále bude probrána difernciální diagnostika eozinofilie po návratu z tropů, nejdůležitější systémové helmintické infekce jako jsou střevní a močová schistosomóza, filariózy, trichinolóza a další. Připraveny jsou semináře na diferenciální diagnostiku tropických kožních lézí včetně kožních leishmanióz. Důležitým tématem je cestovní medicína včetně očkování cestovatelů a antimalarické profylaxe.

ZÍSKANÉ PRAKTICKÉ DOVEDNOSTI: Odběr a zpracování klinického materiálu pro laboratorní vyšetření, povinná a doporučená očkování a možnosti profylaxe malárie při cestě do tropů a subtropů, zásady léčby tropických infekcí.

Výuka je na konci každého semestru zakončena zápočtovým testem.

* Semináře se konají v seminární místnosti „Chabovna“ v Ústavu imunologie a mikrobiologie, 1. LF UK, Studničkova 7, Praha 2, ve středu v době 16:00 - 17:30 hod..

Anotace

Epidemiologie, diagnostika, klinika a terapie vybraných tropických infekčních onemocnění. Diferenciální diagnostika horečnatých stavů, exantémů a dalších kožních afekcí, lymfadenopatie, jaterních lézí a průjmových onemocnění v tropech. Specifika HIV/AIDS, tuberkulózy a dalších oportunních infekcí v tropech.

Výuka probíhá v zimním i letním semestru formou demonstrace skutečných klinických případů a jejich řešení studenty formou problémově-orientované výuky. Kasuistiky zahrnují důležité klinické situace a jsou doplněny seminářem na dané téma.