Charles Explorer logo
🇨🇿

Duševní zdraví a životní styl

Předmět na 1. lékařská fakulta |
B01263

Sylabus

Výuka probíhá v bloku 4 vyučovacích hodin 1 x za 14 dní. V sylabu jsou vždy 2 vyučovací hodiny spojené do ?dvouhodinovky? (90 min). Cíle předmětu: Cílem předmětu je poskytnout posluchačům orientaci ve vybraných obecných společenskovědních tématech (z filosofie, psychologie, sociologie), která tvoří důležitý rámec pro pochopení užívání návykových látek a návykového chování obecně, ale obvykle se ve speciálních předmětech nepřednášejí. Posluchač by se měl v těchto tématech orientovat pojmově, mít základní přehled a schopnost aplikace ve speciálních předmětech a v případové práci.

1. Přednáška 1: Úvod do předmětu, základní pojmy a definice Anotace: Úvod do předmětu. Pojem ?zdraví? a ?duševní zdraví?. Nejčastější definice duševního zdraví, duševní zdraví jako pozitivní potenciál na rozdíl od duševní nemoci či poruchy. Duševní zdraví v rodině a ve společnosti. Podpora duševního zdraví oproti sociální deviaci a stigmatizaci. Klíčové pojmy: Zdraví ? duševní zdraví - definice WHO ? bio-psycho-sociální přístup ? potenciál pro duševní zdraví ? duševní nemoc - sociální deviace ? stigmatizace

2. Přednáška 2: Duševní zdraví a osobnostní zralost Anotace: Osobnost z pohledu vývojových teorií. Zralost psychosexuální a psychosociální. Vývojové úkoly v období dozrávání osobnosti, důsledky nevyrovnání se s vývojovými úkoly. Nezralost psychologická, vztahová, sociální, konformita, závislost. Klíčové pojmy: Zralá/nezralá osobnost ? zralost/nezralost psychosexuální a psychosociální ? vývojové úkoly

3. Přednáška 3: Životní orientace a životní smysl Anotace: Existenciální pojmy důležité pro pomáhající profese. Úcta k životu, hledání životního smyslu, seberealizace, pro-sociální životní orientace. Životní krize, význam hodnotového systému. Vnitřní a vnější zdroje podpory Klíčové pojmy: Smysl života ? životní orientace ? životní krize - hodnoty - zdroje podpory

4. Seminář 1: Případové ilustrace Anotace a klíčové pojmy: Osvětlení některých klíčových pojmů a teorií na případovém materiálu se zřetelem na význam pro užívání návykových látek a návykové chování obecně

5. Přednáška 4: Tradiční role a jejich vývoj 1 Anotace a klíčové pojmy: Pojem rodiny a rolí v rodině. Rodiče, prarodiče, děti, příbuzní. Vývoj rolí a vztahových vzorců v minulosti a současnosti.

6. Přednáška 5: Tradiční role a jejich vývoj 2 Anotace a klíčové pojmy: Mateřství, vztah matka/dítě, ochrana života a vztahu. Vývoj rolí a vztahových vzorců v minulosti a současnosti.

7. Seminář 2: Tradiční role a jejich vývoj 3 ? případové ilustrace Anotace a klíčové pojmy: Mužství, ženství, dětství, dospívání. Vzory a hrdinové, kulturní vlivy. Vývoj rolí a vztahových vzorců v minulosti a současnosti. Osvětlení některých klíčových pojmů a teorií na případovém materiálu se zřetelem na význam pro užívání návykových látek a návykové chování obecně

8. Přednáška 6: Životní styly a životní dráhy Anotace a klíčové pojmy: Životní styly a životní dráhy v minulosti a v současnosti. Typy (archetypy) dle C.G.Junga a Z.Baumana. Tradiční, moderní a postmoderní životní styly. Význam pro užívání návykových látek a návykové chování obecně.

9. Přednáška 7: Životní styly moderny Anotace a klíčové pojmy: Konsumní, výkonový, kreativní životní styl. Bohémství, hippie a jejich pokračovatelé. Význam pro užívání návykových látek a návykové chování obecně.

10. Seminář 3: Životní styly uživatelů návykových látek Anotace a klíčové pojmy: Problémoví uživatelé a závislí - ilustrace na případovém a mediálním materiálu

11. Seminář 4: Životní styly uživatelů návykových látek ? pokračování Anotace a klíčové pojmy: Experimentátoři a rekreační uživatelé - ilustrace na případovém a mediálním materiálu

12. Přednáška 8: Životní styly postmoderny Anotace a klíčové pojmy: Orientace na životní prostředí. Orientace na rovné příležitosti: feminismus, gender aspekty, rasové aspekty, negativní/pozitivní diskriminace

13. Přednáška 9: Životní styly postmoderny ? pokračování Anotace a klíčové pojmy: Orientace na výživu a potravní chování. Stravovací návyky, diety, potravinové doplňky. Vliv módy, rizika.

14. Seminář 5: Subkultury postmoderny Anotace a klíčové pojmy: Sociologické charakteristiky a Ilustrace na audiovizuálním materiálu

15. Seminář 6: Subkultury spojené s hudebními směry Anotace a klíčové pojmy: Sociologické charakteristiky a Ilustrace na audiovizuálním materiálu Požadavky k zápočtu: Účast aspoň 80%, aktivita, autoreferát z literatury na zadané téma Požadavky ke zkoušce: Písemný test a ústní zkouška dle seznamu témat:

1. Pojem ?zdraví? a ?nemoc?

2. Nejčastější definice duševního zdraví

3. Duševní zdraví v rodině a ve společnosti

4. Sociální deviace a stigmatizace

5. Zralost psychosexuální a psychosociální

6. Vývojové úkoly v období dozrávání osobnosti

7. Nezralost psychologická, vztahová, sociální

8. Existenciální pojmy důležité pro pomáhající profese

9. Úcta k životu

10. Životní smysl, hledání životního smyslu

11. Seberealizace

12. Pro-sociální životní orientace

13. Životní krize, význam hodnotového systému

14. Vnitřní a vnější zdroje podpory

15. Pojem rodiny a role v rodině

16. Vývoj rolí a vztahových vzorců v rodině minulosti a současnosti

17. Mateřství, vztah matka/dítě

18. Mužské a ženské role

19. Životní etapy: dětství, dospívání, dospělost, stárnutí, stáří

20. Kulturní vlivy na formování životních rolí a pojetí životních etap

21. Archetypy

22. Životní dráhy v minulosti a současnosti

23. Pojem životního stylu

24. Tradiční, moderní a postmoderní životní styly

25. Konsumní, výkonový a kreativní životní styl

26. Alternativní životní styly

27. Životní styly uživatelů návykových látek

28. Ekologický životní styl

29. Feminismus, gender problematika

30. Multikulturnost, xenofobie, rasová problematika

31. Životní styly vztažené k potravnímu chování

32. Životní styly vztažené k hudbě

Anotace

Stručná anotace předmětu:

Cílem předmětu je seznámit studenty s významnými koncepty duševní hygieny a životního stylu (představit významné autory a teorie v daných oblastech). Spolu s tím je pak praktická část doplněna o nácvik a vyzkoušení si vybraných metod duševní hygieny. Samostatně je věnována pozornost prevenci vyhoření (burning-out syndrom) a možnostem jeho předcházení, rozpoznání a terapeutickému ovlivnění.