výukový týden (1. přednáška 6. 10. 2015) 1. Komplexní bio-psycho-sociální přístup k nemoci a nemocnému v diagnostické, terapeutické i rekonvalescenční fázi onemocnění.
Profesionální chování. 2. Změny psychiky pod vlivem onemocnění. Autoplastický obraz nemoci.
Komunikační bariéry. 3. Nemoc jako náročná životní situace, maladaptivní formy chování.
Základní komunikační dovednosti. 4. Podmínky úspěšné integrace osobnosti.
Produktivní a neproduktivní komunikace. 5. Poznávání osobnosti nemocného metodou pozorování a rozhovoru
Neverbální chování. 6. Adaptace na náročnost profese, vyhoření, relaxační metody.
Rogerovské pojetí nemocného člověka/klienta.
Technika nedirektivního přístupu a rozhovoru. 7. Interpersonální vztahy ve zdravotnictví, vztah sestra - lékař/pacient/rodina.
Asertivní jednání 8. Psychosociální problematika v ženském lékařství.
Vývojové aspekty, proces identifikace s ženskou rolí
Transakční analýza. 9. Faktory ovlivňující prožívání a chování během těhotenství, porodu.
Vyrovnávání se s neplodností, hysterektomií/ablací mammy. 10. Změny osobnosti během těhotenství.
Nechtěné dítě, spontánní potrat, interupce. Adopce.
Komunikace s dítětem. 11. Psychosociální změny během procesu stárnutí. Demence.
Objektivizace psychického stavu.
Komunikace v péči o člověka s poruchami vnímání a myšlení. 12. Umírání a smrt (psychologické a filozofické aspekty).
Konfrontace zdravotníka se smrtí (pocitem bezmocnosti, profesionálního selhávání).
Zásady komunikace s vážně nemocnými a umírajícími.
Zármutek, komunikace s rodinou, podpora pozůstalých 13. Psychosociální problematika nemocného: strach, úzkost, beznaděj, smutek, poruchy identity a sebehodnocení, sociální izolace. 14. Zakončení semestru: zápočet
Podmínky pro udělení zápočtu: aktivní účast na přednáškách, úvaha nad zvolenou problematikou.
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický.
Seznamuje studenty se základní psychologickou problematikou spjatou s onemocněním, informuje o typických způsobech prožívání, uvažování i chování v jednotlivých fázích nemoci.
Cvičení jsou zaměřena na nácvik dílčích komunikačních dovedností jako podmínku správného profesionálního chování.
Je zdůrazněn aspekt sebepoznávání.