1) Obecná psychopatologie - základní charakteristika jednotlivých kvalit psychiky (vědomí, vnímání, myšlení, emoce, jednání, vůle, pozornost, paměť, intelekt, typy osobnosti) a jejich poruchy (kvantitativní a kvalitativní poruchy vědomí, halucinace, iluse, formální poruchy myšlení, bludy, zkratkové a impulsivní jednání, hypoprosexie, amnézie, perseverace, konfabulace, poruchy intelektu, transformace osobnosti, alternující osobnost aj.).
2) Psychiatrické vyšetření - kontakt s psychiatrickým pacientem, jeho zvláštnosti, spolupráce, náhled na nemocnění,- získávání poznatků týkajících se nynějšího onemocnění a anamnestických údajů. Závěry vedoucí k diagnóze a potřebě dalších vyšetření, nástin terapie.
3) Přehled psychických poruch I. - organicky podmíněné duševní poruchy (demence, delirium, amnestický syndrom, poúrazové stavy), schizofrenie (symptomatika, zvláštnosti při péči o pacienta s touto dg).
4) Přehled psychických poruch II. - afektivní poruchy (deprese - periodické, sporadické fáze, manická fáze, bipolární afektivní porucha. Symptomatika, přístup k pacientovi s těmito dg). Specifické poruchy osobnosti (jednotlivé klinické obrazy, obtíže při spolupráci s některými typy poruch osobnosti).
5) Neurózy - příčiny, klinický obraz jednotlivých typů, psychoterapeutické zvládání jednotlivých případů.
6) Psychologický přístup a komunikační dovednosti - vše ve vztahu s akutními a intenzivní péči vyžadujícími nemocnými (neurózy, poruchy osobnosti, reaktivní stavy).
7) Psychologické vyšetření - důvody jeho vyžadování, přínos psychologického vyšetření pro diagnostické vyhodnocení a terapeutické vedení pacienta, nástroje psychologického vyšetření.
8) První pomoc v psychiatrii - instituce -krizová centra, linka důvěry, psychiatrická oddělení nemocnic, kliniky, léčebny, záchytná stanice. Převoz pacienta do psychiatrického lůžkového zařízení.
9) Instrumentální vyšetření v psychiatrii - EEG, zobrazovací metody, TMRS - důvody vyšetření, přínos metod.
10) Dětská psychiatrie - specifika dětského věku, duševní poruchy diagnostikované v dětství, přístup k dětským pacientům.
Naléhavé situace v oboru psychiatrie se v užším slova smyslu projevují nejčastěji poruchami vědomí, psychomotoriky a afektivity.
Cílem výuky je seznámit posluchače s akutními poruchami psychiky, které jsou zvláště na počátku nejen diagnosticky, ale
často i terapeuticky obtížně zvládnutelné.