http://www.adiktologie.cz/download/1506/Sylabus-PP.pdf Anotace jednotlivých výukových bloků:
1) Úvod do předmětu Primární drogová prevence (PP) / Historie PP - Úvod - koncepce, teorie a praxe PP - základní termíny PP - co je to školská/specifická PP - základní seznámení s PP strategiemi. - Historický vývoj prevence v ČR a ve světě - vývoj teoretických znalostí, praktických zkušeností a legislativy.
2) Závislost v kontextu rizikového chování - Vymezení pojmu riziková skupina - látkové a nelátkové závislosti - sebepoškozování a sebevraždy. - Vandalismus - xenofobie a rasismus - agresivní chování - šikana - zneužívání a týrání - kriminalita.
3) Subjekty v primární prevenci / Systém primární prevence ve školství v ČR - Adolescent - třída - student - rodič - pedagog - škola - vnější subjekty (státní a nestátní) a vymezení jejich role v PP. - PP na národní, krajské a okresní úrovni - role jednotlivých subjektů - standardy primární prevence.
4) Základní dokumenty v primární prevenci - Podrobné seznámení studentů se standardy primární prevence a diskuze.
5) Programy a aktivity v primární prevenci - Univerzální, selektivní a indikované programy. - Přednášky - besedy (jednorázová a na sebe navazující série besed) - přednášky - interaktivní programy ve školách - peer programy - práce s dokumentem nebo filmem - informační materiály - exkurze - (osobní svědectví uživatele drog). - Komunitní programy PP. - Druhy poradenské intervence. - Výhody, nevýhody a omezení jednotlivých programů a aktivit - příklady efektivních (složek) programů PP
6) Role školního metodika prevence - Standardní činnosti školního metodika prevence jsou vymezeny v příloze č. 3 k vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, a v Koncepci poskytování poradenských služeb ve škole č.j. 27317/2004-24 uveřejněné ve Věstníku Ministerstva školství, ml ádeže a tělovýchovy České republiky, ročník LXI, sešit 7 z července
2005. Školní metodik prevence vykonává činnosti metodické, koordinační, informační a poradenské.
7) Minimální preventivní program / Implementace a monitorování - Bližší seznámení s minimálním preventivním programem (MMP) - tvorba MPP ve školním prostředí - dokumentace školního metodika prevence.
8) Evaluace primární prevence - Efektivita primární prevence Teorie, výzkumné metody Hodnocení efektivity PP. - Vytváření znalostní základny a jejich aplikace v praxi (evidence based programy) - výzkumné studie v ČR a zahraničí. - Proč, co a jak hodnotit? - popis procesu evaluace. Jednotlivé fáze implementace - koho, co a jak monitorovat? - Metody zjišťování a charakter práce s metodami (studie účinku a metaanalýzy - studie mediačních proměnných - srovnávající preventivní programy). - Bližší seznámení s designy výzkumných metod v PP (dotazníkové - testové metody - kvalitativní metodologie) - diskuse s posluchači.
V současnosti v praxi stále více akcentovaný princip práce s populací potencionálních uživatelů návykových látek.
Cílem kursu je seznámit posluchače s teoretickými východisky primární drogové prevence a s její realizaci v praxi. V kurzu posluchači získají informace, které budou mj. moci využít během praxí absolvovaných v rámci výuky i mimo ni.