Charles Explorer logo
🇬🇧

Bachelor´s Preparatory Seminar

Class at First Faculty of Medicine |
B01623

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Výuka probíhá formou interaktivních seminářů, kde jednotliví studenti prezentují vlastní návrhy bakalářských prací, nad nimiž se dále strukturovaně a konstruktivně diskutuje. Doporučená struktura prezentace je následující:

1.    Název práce (a vaše jméno, případně jméno vedoucího vaší práce, pokud ho máte dohodnutého) – název hlavně přesný a výstižný, nemusí být příliš stručný, měl by vystihovat základní problém a nastínit design (např. Užívání alkoholu studenty pražských lékařských fakult: dotazníkové šetření)

2.    Východiska – koresponduje s úvodem práce – co je výzkumný problém, proč je téma zajímavé a smysluplné (osobně i odborně)

3.    Teoretická část – co by mělo být obsahem teoretické části, jaké kapitoly tam budou, případně jaké jsou klíčové publikace k tématu

4.    Cíl – stručný a jasný jednou větou, pouze jeden hlavní: popsat (jev, souvislosti, vztahy), vysvětlit, předpovědět… (známe 3-4 typy cílů, osvěžte znalosti z metodologie)

5.    Design – základní postup, typ výzkumu (kvalita / kvantita / kombinace obou; explorační, terénní  výzkum, dotazníkové šetření, experiment, případová studie…)

6.    Výzkumné otázky / hypotézy – standardně 3-5 dle designu a zaměření

7.    Soubor – kdo (případně co) bude do výzkumu zařazen, nominační technika (jakým způsobem na základě jakých kritérií vyberu účastníky výzkumu ze základního souboru-populace), celkový rozsah výzkumného souboru (nezapomeňte zdůvodnit)

8.    Etika – jaká etická pravidla bude nutno dodržet, aby účastníci výzkumu nebyli ohroženi (ani výzkumníci by neměli být ohroženi)

9.    Metody tvorby dat – jakou metodou budu tvořit data, která následně podrobím analýze (např.: rozhovor, ohnisková skupina, dotazník, pozorování, zpracování dokumentace klientů…)

10.    Metody analýzy dat – jakým způsobem budu z dat tvořit výsledky (např.: induktivní analýza, popisně či analyticky statistické metody – raději konkrétněji a polopaticky, aby tomu rozumněli i spolužáci...)

11.    Předpokládané výsledky – co mi asi vyjde a k čemu to bude dobré, jak to půjde prakticky využít

12.    Rizika a problémy – v čem spatřuji možná rizika realizace, sporné body, otázky interní i externí validity (např.: budu mít dost respondentů? budou mi říkat pravdu? bude možné výsledky aplikovat v praxi? …) - velmi důležitý bod Body 4 a 5 lze spojit do jednoho slajdu, stejně jako 7 a

8. Prezentace by měla být stručná, nepište ji ve větách ale spíš v odrážkách. Jediné stylisticky úplné věty z celé prezentace by měly být cíl a hypotézy jako věty oznamovací a/nebo výzkumné otázky jako věty tázací (možná ještě východiska by šlo do prezentace formulovat ve větách). Budeme diskutovat zejména zaměření a rozsah výzkumu a zda toto koresponduje s navrhovanými metodami. Pokud chcete psát teoretickou bakalářskou práci, vězte, že i ta má cíl a otázky, pracuje s nějakým materiálem (literatura) určitými metodami (systematická a kritická analýza, obsahová analýza, metaanalýza…), z čehož plyne, že struktura prezentace pro tento typ práce je totožná. A případně kasuistická práce v rámci bakalářky představuje pouze specifický typ kvalitativního výzkumu, takže nikdo se ze struktury nevykroutí… Všichni byste měli mít nějaký hrubý náčrt výzkumného plánu již z loňska z metodologie, takže věřím, že to pro vás nebude těžké ani časově příliš vyčerpávající. Nebojte se popustit uzdu fantazii, ale zároveň zkuste využít tuto příležitost k diskuzi nad vaší reálnou bakalářkou. Výhodou je, pokud máte již téma a vedoucího práce vybrané, případně už i prokonzultované, nicméně to není nutností.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Studenti navazují na předměty metodologické linie a odborné předměty, přinášejí návrhy svých bakalářských prací, které jsou kolokviální formou diskutovány v celém kruhu a korigovány. Předmět probíhá formou cvičení.

Dále jsou studenti seznámeni s požadavky na bakalářské práce a pravidly pro jejich zpracování a hodnocení, zejména pak s platnými pokyny pro zpracování závěrečných prací.