Semináře v sobě kombinují přednášku a diskuzi nad předem připravenými tématy v mezidobí - úkoly k dalšímu semináři se budou objevovat na serveru schoology a většinou vyžadují jen shlédnbutí filmu nebo pročtení krátkého textu z médií tak, aby diskuze mohly být vedeny nad konkrétními případy a ne v obecné rovině.
Seminář I
My a oni
Jakým způsobem se z já stane my - Principy budování kolektivní identity. Koncept rolí - Goffman: Všichni hrajeme divadlo. pojem menšina - rozdíl mezi numerical groups a nondominant groups. Vulnerable groups.
Pojem moc - Foucault
EISENSTADT, N. S. / GLESEN, B. (20032): Konstrukce kolektivní identity. In: HROCH, M., ed. (2003): Pohledy na národ a nacionalismus. Čítanka textů. Praha: Sociologické nakladatelství. Str. 361 - 374.
Obecný model budování kolektivní identity - důležité.
Rasa a rasismus
Koncept menšin v sociálních vědách nahlížený skrze rasové teorie - Lidské rasy a biologie. Původ a vývoj pojmu lidská rasa. Rasové teorie. Rasismus a xenofobie - rozdíly. Hate crime versus rasově motivovaný trestný čin.
KAMÍN, T. / MACHALOVÁ, T. (2003): Kritika rasy a rasismu. Brno: Masarykova univerzita.
ŠIKLOVÁ, J. (1998): Xenofobii překonat kulturou. In: ŽANTOVSKÝ, P. (ed.): Česká xenofobie. Praha: Votobia, str. 137.
Národ a nacionalismus
Jen velmi okrajově - politicko-historické pojetí: národ, národnost, národnostní princip, objev národů, nacionalismus. Nacionalismus jako překonaná idea? Sociální politika je stále národní - nikoli evropská. Proč?
ANDERSON, B. (2003): Pomyslná společenství. In: HROCH, M., ed. (2003): Pohledy na národ a nacionalismus. Čítanka textů. Praha: Sociologické nakladatelství. Str. 239 - 269. zajímavá kniha - analýza učebnic dějepisu: ČANĚK, D. (1996): Národ, národnost, menšiny a rasismus. Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a politiku.
Seminář II
Etnicita
Spor o definice - etnicita jako daná versus etnicita situační. Etnicita kolektivní a individuální. Etnická majorita.
SARTORI, G. (2005): Pluralismus, multikulturalismus a přistěhovalci. Esej o multietnické společnosti. Praha: Dokořán. Kdy je princip etnicity obohacující - provokativní a důležitá kniha pro dnešní diskuzi o uprchlické krizi.
Kultura
Jak definovat kulturu; je možné se kultuře naučit; kdy se vyplatí udržovat kulturu menšiny; je možné být vícekulturní?
HOLÝ, L. (2001): Malý český člověk a skvělý český národ. Praha: Sociologické nakladatelství.
Jazyk
Etnická identita a jazyková argumentace. Jazyk jako symbol identity, vědění, moci. Dvojjazyčnost. Školství a jazyk. Principy jazykového deficitu, principy jazykového obohacování. Principy etno-jazykové vitality a obnovy.
TODOROV, T. (1996): Dobytí Ameriky. Problém druhého. Praha: Mladá fronta.
Multikulturalismus
Multikulturalismus jako ideál nebo reálný stav. Uznání, pluralita a tolerance. Hranice rozdílnosti. Ideologie multikulturalismu. Politika multikulturalismu. Diferencované občanství. Konec multikulturalismu? Příliš mnoho dobra?
MURRAY, CH. (1998): Příliš mnoho dobra. Americká sociální politika 1950 - 1980. Praha: Slon.
Seminář III
Procesy sociální exkluze, sociální inkluze a sociální koheze
O procesech, které menšiny znevýhodňují a odsouvají na okraj společnosti
Je koheze řešením nebo jen prázdným pojmem? Mají adiktologické služby zachovávat principy sociální koheze?
MAREŠ, P. (2007): Úvod: Co s konceptem sociální exkluze v české společnosti? In: MAREŠ, P. / HOFÍREK, O., eds. (2007): Sociální reprodukce a integrace: ideály a meze. Sborník z konference. Brno: Masarykova Univerzita. Str. 11-23.
SIROVÁTKA, T. ed. (2004): Sociální exkluze a sociální inkluze menšin a marginalizovaných skupin. Brno: Masarykova univerzita / Georgetown.
Kurz je koncipován jako přehled možných způsobů uvažování o menšinách na základě jednotlivých aspektů - fyzického (rasa), kulturního (etnicita) a interaktivního (sociální vyloučení). V předmětu jsou představena základní témata vztahující se k soužití menšin a většin, vývoj těchto témat a jednotlivých pojmů.
Důraz je kladen především na současné pojetí těchto koncepcí a jejich problematiku v rámci adiktologických služeb. V rámci kurzu je pracováno s anglicky psanou literaturou.
Kurz je ukončen seminární prací na dané téma.