Témata:
PACIENT A ZDRAVOTNÍK; PARTNERSKÉ A PATERNALISTICKÉ POJETÍ VZTAHU (dvě odlišné perspektivy a dvě odlišná východiska)
Zdravotnická psychologie – úvod
Definice zdraví a nemoci (WHO)
Osobní pohoda (well -being) a zdraví
Kvalita života ve vztahu ke zdraví jedince –„HealthRelatedQualityOfLife“ – HRQL
Nemoc jako náročná životní situace
Autoplastický obraz nemoci: Psychologická problematika prožívání dle druhu nemoci a léčby;
NEVERBÁLNÍ A PARAVERBÁLNÍ KOMUNIKACE
Oční kontakt; Mimika; Gestika; Haptika; Kinezika; Posturika; Proxemika; Teorie osobních zón a uspořádání prostoru
Paralingvistika – extralingvistické projevy a prvky verbální komunikace
Ustálené konvenční neverbální prostředky, rituály
POZNÁVÁNÍ OSOBNOSTI KLIENTA/KY METODOU POZOROVÁNÍ
Sociální percepce a chyby při posuzování/pozorování jiných osob
Aktivní naslouchání (neverbální paralingvistické a lingvistické projevy)
Emoční inteligence, sdělování citů a pocitů
VERBÁLNÍ KOMUNIKACE, KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI
Základní komunikační dovednosti
Druhy rozhovorů ve zdravotnictví (účel komunikace)
Anamnestický; informativní; poradenský; edukační, podpůrně-terapeutický (psychoterapeutický)
Zásady profesionálního chování – obecná doporučení pro komunikaci zdravotníka
VERBÁLNÍ KOMUNIKACE, KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI
Asertivní komunikace (práva, techniky - žádost o laskavost, uplatnění nároku, přijímání kritiky, schopnost říci ne bez pocitu viny, kompromis, vyjadřování pocitů, názorů, ventilování agresivity, sebeprezentace)
Komunikační styly zdravotníka
Mezilidské vztahy v prostředí zdravotní péče spolupráce a individuální odpovědnost zdravotníka, konflikty
POZNÁVÁNÍ OSOBNOSTI KLIENTA/KY METODOU ROZHOVORU
PSYCHOLOGICKÁ PROBLEMATIKA A VERBÁLNÍKOMUNIKACE NUTRIČNÍHO TERAPEUTA VE SPECIFICKÝCH KONTEXTECH
Psychosociální problematika v ženském lékařství. Problematika nemocného dítěte
Stáří. Komunikace se seniorem
Thanatologie. Psychologické aspekty péče o umírající
Pacienti se smyslovým postižením
Pacienti s poruchou řeči a fatickými poruchami
Nemocní s postižením pohybového aparátu
Pacienti se změnami intelektu
Nemocný s psychickými obtížemi
DUŠEVNÍ HYGIENA NT A PSYCHOLOGICKÉ NÁROKY V PRÁCI NT
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se základní psychologickou problematikou a tématy spojenými se zdravím a nemocí.
Informuje o psychologických aspektech nejrůznějších onemocnění/stavů, včetně subjektivních způsobů prožívání těchto stavů a nemoci, s důrazem na bio-psycho-sociální přístup k pacientovi/klientovi. Poskytuje studentovi elementární znalosti zdravotnické psychologie nezbytně nutné pro profesní růst studenta oboru nutriční terapie v profesionálního pomáhajícího.
Cvičení jsou zaměřena na nácvik dílčích komunikačních dovedností a rozvoj psychosociálních kompetencí, jako předpokladu rozvoje profesionality nutričního terapeuta. Nácvik se zaměřuje na sebepoznání a poznávání druhých, porozumění vlastním prožitkům, využívání (sebe)-reflexe studentů, vytváření náhledu a nadhledu na způsoby sociálního chovaní, vede studenty k získání osobní zkušenosti.
Praktická cvičení jsou založena na osobní prožitkové zkušenosti a současně umožňují integraci s teoretickými poznatky a vědomostmi.