Předmět je vyučován v rámci společného kmene bakalářských oborů včetně podpor výuky tak, jak je akreditován v kombinované formě u ostatních nelékařských oborů (adiktologie, všeobecná sestra).
Předmět seznamuje se zákonitostmi psychosociálním vývoje jedince a faktory, které jej mohou ovlivnit a socializací zdravého i nemocného člověka.
Cíl předmětu:
Získat přehled o základních vývojových etapách lidského života v jejich psychosociálních charakteristikách, o možnostech prevence a pomoci při ohrožení psychosociálního vývoje jedince. Získat znalosti sociálních vztahů jedince podle vývojových etap (dle Freuda, Junga, Adlera, Eriksona).
Obsah předmětu:
Základní vývojové etapy lidského života, psychosociální adaptace rodiny po narození dítěte, péče matky o plod.
Rozvoj základů osobnosti, důležitost sociálních podnětů, základy společenských návyků
Období novorozenecké, kojenecké a batolecí, vývoj sociálních vztahů, význam mateřské potravy, deprivace, důležitost sociálních podnětů, problematika adopce
Období předškolní a raný školní věk, období pubescence, rozvoj motorických stereotypů a dovedností, vývoj kresby, význam zařazení do skupin vrstevníků
Vztahy ve škole, testy školní zralosti, poruchy psychosociální adaptace v předškolním a školním věku
Období dospívání, vytváření osobnostní identity, součinnost biologických a psychosociálních změn, přehled rozvoje myšlenkových operací
Vývoj morálních hodnot, vývoj citových vztahů k vrstevníkům a partnerům, význam rodiny pro vytváření pohlavní identity, morálky a životních hodnot
Důvody selhání v období dospívání, rozvoj pojmu smrti, sebevražedné jednání, skupinové normy dospívajících, poruchy sociální chování
Období rané a zralé dospělosti, manželství, založení rodiny, formy náhradní rodinné péče
Charakteristika zralé osobnosti v kontextu sociálních vztahů a osobní vyrovnanosti, psychosociální význam chronických a smrtelných onemocnění, sociální a psychické problémy stárnoucí populace, involuce a stáří - vliv
životního stylu na délku života
Přehled psychosociálního vývoje člověka z hlediska teoretických studií (dle Freuda, Piageta, Eriksona, Mahlerové,
Junga, Adlera)
Literatura
Povinná literatura:
Dittrichová, J., Papušek, M., Paul, K. a kol: Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Praha: Grada Publishing 2004
RABOCH, J., PAVLOVSKÝ, P. Psychiatrické minimum pro praxi. Praha: Triton 2003
Doporučená literatura:
ČÍŽKOVÁ,J. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2000
Kopřiva K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997
ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha, Karolinum, 1998