I. tématický blok:
Název a obsah: Předmět a metody vývojové psychologie
Klíčové koncepty a pojmy: Vymezení, definice, metody a cíle vývojové psychologie. Evoluce, involuce, fylogeneze, antropogeneze, ontogeneze, aktuální geneze, vývojová změna, longitudinální výzkum, cross section, semilongitudinální výzkum, prospektivní, restrospektivní anamnestický, katamnestický přístup.
Povinná literatura:
Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.
Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál.
Doplňková literatura:
Kuric, J. et al. (1986). Ontogenetická psychologie. Praha: SPN.
Domácí úkoly k tématickému bloku na procvičení:
Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: a) Co je předmětem vývojové psychologie a jeké jsou její metody výzkumu? b) Jaké jsou výhody a nevýhody longitudinálního výzkumu? c) Co je to katamnéza?
II. tématický blok:
Název a obsah: Vývojová psychologie a hraniční disciplíny
Klíčové koncepty a pojmy: Vztah vývojové psychologie a vývojové neurofyziologie, vývojové psychopatologie, pediatrické psychologie a výchovy. Záměrná výchova, spontánní výchova, výchovný styl, odměna, trest.
Povinná literatura:
Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.
Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál.
Doplňková literatura:
Kuric, J. et al. (1986). Ontogenetická psychologie. Praha: SPN.
Domácí úkoly k tématickému bloku na procvičení:
Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: a) Jaký je rozdíl mezi záměrnou a spontánní výchovou? c) Proč je lepší ve výchově uplatňovat princip odměny než trestu?
III. tématický blok:
Název a obsah: Prenatální a novorozenecké období
Klíčové koncepty a pojmy: Základní charakteristiky, chování dítěte v prenatálním období, vývoj předčasně narozených dětí.
Základní charakteristiky, porod, chování novorozeného dítěte, schopnost učit se, sociální chování. A. Gessell, intrauterinní, fetální vývoj, péče o nedonošené dítě, základní behaviorální stavy dítěte, pláč, zrak, sluch, chuť, vnímání bolesti, tonickošíjový reflex, reakce na lidský hlas, interakce matky a dítěte.
Povinná literatura:
Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.
Pouthas, V., Jouven, F. (2000). Psychologie novorozence. Praha: Grada Publishing.
Doplňková literatura:
Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál.
Domácí úkoly k tématickému bloku na procvičení:
Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: a) Jaké znáte základní behaviorální stavy dítěte? b) Co je to tonicko-šijový reflex? c) Uveďte hlavní zásady péče o nedonošené děti.
IV. tématický blok:
Název a obsah:
Kojenecké období - základní charakteristiky, vývoj hrubé a jemné motoriky, vnímání a předřečových projevů, kognitivní vývoj, socializace,
Batolecí období - vývoj hrubé a jemné motoriky a řeči, kognitivní vývoj, emoční vývoj a socializace
Klíčové koncepty a pojmy: Princip vývojového gradientu, princip střídání flexorů a extenzorů, princip funkční asymetrie, princip individualizace, princip autoregulace, broukání, žvatlání, úchop, reprodukční, transpoziční, rozpoznávací asimilace, kruhová reakce, sociální vztahy: preobjektální stadium, stadium předběžného objektu, stadium objektu, anaklitická deprese, separační úzkost, normální autismus, normální symbióza, separace-individuace, Ch. Bůhlerová, R. Spitz, A. Gessell, J. Piaget. Chůze, čmárání, slovo, řeč, dětský žargon, symbolický význam slov, autonomie, symbolické a předpojmové myšlení, oddálená nápodoba, role v rodině, vztahy k dětem svého věku, paralelní hra, spolupráce, soupeřivost, fáze vzdoru, fáze negativismu, dvojná vazba, J.Piaget, Robertson a Bowlby
Povinná literatura:
Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.
Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál.
Doplňková literatura:
Šulová, L. (2004). Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum.
Domácí úkoly k tématickému bloku na procvičení:
Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: a) Jaký je rozdíl mezi vývojem hrubé a jemné motoriky? b) Jaká stádia vývoje kojence definoval René Spitz?
V. tématický blok:
Název a obsah:
Předškolní období - základní charakteristika, vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, emoční vývoj a socializace,
Vstup dítěte do školy - základní charakteristika, rozvoj předpokladů pro úspěšný školní začátek, vývojový stav dítěte v době vstupu do školy, školní nároky
Klíčové koncepty a pojmy: Kresba, řeč, názorové myšlení, pojem, úsudek, egocentrické, antropomorfické, magické, artificialistické myšlení, socializace, sebepojetí, sociální role, souběžná, společenská, kooperativní hra, teorie hry, soupeřivost. Biologické zrání, způsobilost, připravenost, tělesná, kognitivní, emoční, motivační a sociální zralost.
Povinná literatura:
Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.
Kuric, J. et al. (1986). Ontogenetická psychologie. Praha: SPN.
Doplňková literatura:
Davido, R. (2001). Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha, Portál.
Říčan, P. (1990). Cesta životem. Praha: Panorama.
Domácí úkoly k tématickému bloku na procvičení:
Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: a) Popište kognitivní vývoj dítěte v předškolním věku. b) Jaký je význam a funkce hry dětí v předškolním věku? c) Co je předpokladem úspěšného vstupu dítěte do školy?
VI. tématický blok:
Název a obsah:
Mladší školní období - základní charakteristika, vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, emoční vývoj a socializace
Období dospívání - vymezení období dospívání, sekulární akcelerace, hlavní psychologické charakteristiky, vývoj schopností, dovedností, zájmů, kognitivní vývoj, emoční vývoj, socializace, specifické vývojové problémy
Klíčové koncepty a pojmy: řeč, kresba, eidetismus, konkrétní logické myšlení, tvořivé myšlení, motivace, seberegulace, hodnotová orientace, morální vědomí a jednání, J.Piaget, L.Kohlberg, sociální role, sebepojetí a sebehodnocení, hra. Pubescence, adolescence, sekulární akcelerace, formální operace, abstraktní myšlení, emancipace od rodiny, vztahy k vrstevníkům, sexualita, volba povolání, sebepojetí, identita.
Povinná literatura:
Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.
Kuric, J. et al. (1986). Ontogenetická psychologie. Praha: SPN.
Doplňková literatura:
Davido, R. (2001). Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha, Portál.
Domácí úkoly k tématickému bloku na procvičení:
Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: a) Popište morální vývoj osobnosti dle Kohlberga. b) Co je důležité v emočním vývoji u dospívajících?
VII. tématický blok:
Název a obsah: Dospělost a stáří
Časná a střední dospělost - základní charakteristika, vývojové etapy, kognitivní vývoj, sociální zařazení a emoční vývoj,
Stáří - základní charakteristika, změny ve smyslovém vnímání, paměti, inteligence, afektivního prožívání a tvořivosti, osobnost starého člověka, citové vztahy, sociální zařazení, terminální stadium
Klíčové koncepty a pojmy: Zralost, seberealizace, práce, volný čas, manželství, rodičovství, typy rodinných koalicí, bilancování, rodinné vztahy, role prarodiče. Zhoršení kognitivních funkcí, strategie vyrovnávání se se stářím, sociální neangažovanost, Kůbler-Rossová a stádia vyrovnávání se smrtí.
Povinná literatura:
Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.
Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál.
Doplňková literatura:
Erikson, E. H.(1999). Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Nakl. Lidové noviny.
Domácí úkoly k tématickému bloku na procvičení:
Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: a) Jaké jsou vývojové úkoly v dospělosti? b) Jaké znáte strategie vyrovnávání se s vlastním stářím?
VIII. tématický blok:
Název a obsah: Rozdíly v psychickém vývoji chlapců a dívek
Klíčové koncepty a pojmy: Odlišnosti ve vývoji řeči, sociálního chování, školního prospěchu a jejich možné příčiny.
Shoda, odlišnost, antropologické výzkumy, vlivy prostředí a výchovy.
Povinná literatura:
Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.
Kuric, J. et al. (1986). Ontogenetická psychologie. Praha: SPN.
Doplňková literatura:
Šulová, L. (2004). Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum.
Domácí úkoly k tématickému bloku na procvičení:
Po seznáme