I. blok
Definice úvodního interview a jeho význam, základní komponenty úvodního rozhovoru, požadavky na jeho realizátora a základní charakteristiky kvalitního úvodního rozhovoru. Naplánování časové charakteristiky úvodního rozhovoru, charakteristiky dobrého settingu, zahájení vztahu, zapisování poznámek, specifika navázání kontaktu s klienty v terénní a kontaktní práci, nácvik zahájení úvodního rozhovoru. Výhody direktivního a nedirektivního rozhovoru v exploraci jádra problému a okolností souvisejících s vyhledáním léčby, přehled modelových otevřených otázek, otázek posilujících zodpovědnost klienta za výsledek. Praktický nácvik role otázek v průběhu úvodního rozhovoru.
Doporučená literatura
Sullivan, H. S. (2006). Psychiatrické Interview. Praha: Triton.
Morrison, J. (1993). The First Interview. A Guide for Clinicians. New York: Guildford Press, 1993.
Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2003). Clinical interviewing. New Jersey : Wiley & Sons.
II. blok
Přehled oblastí a otázek zaměřených na mapování užívání návykových látek a jiného závislostního chování, seznámení se základními screeningovými nástroji, procvičení jejich využívání v rozhovoru. Model změny, explorace klientovy motivace ke změně a způsoby jejího posílení.
Doporučená literatura
Morrison, J. (1993). The First Interview. A Guide for Clinicians. New York: Guildford Press, 1993.
Miller, W. R., & Rollnick S. (2003). Motivační rozhovory. Tišnov: SCAN.
V rámci předmětu se student seznámí se základními prvky a principy vedení úvodního diagnosticko-poradenského rozhovoru. Pozornost bude věnována terapeutickému vztahu, metodám zjišťování užívání návykových látek a dalšího závislostního chování a vedení úvodního rozhovoru se specifickými klienty.