Ke všem tématickým blokům jsou zároveň k využití zde uvedené studijní opory, které je možné stáhnout ze SIS. Publikace Kalina - Psychoterapeutické systémy je jako studijní text uložena v PC v učebně.
I. tématický blok:Název a obsah: Úvod do předmětu, základní pojmy a východiska Klíčové koncepty a pojmy: Nejčastější definice psychoterapie jako oboru a metody - základní termíny - formy psychoterapie - cíle a výsledky psychoterapie - stručný přehled vývoje psychoterapie ve 20. století Povinná literatura: Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitola 1 Praha: Grada Publishing. Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. kapitola 1,2,3 Praha: Grada Publishing (vyjde asi v listopadu, bude k dispozici jako studijní texty) Doplňková literatura: Kratochvíl, S. (2006). Základy psychoterapie. Praha: Portál. II. tématický blok: Název a obsah: Faktory společné různým psychoterapiímKlíčové koncepty a pojmy: Očekávání změny - Hawthornský efekt - zvědomování - terapeutický vztah - korektivní zkušenost - učení a nácvik - podpora a strukturování - facilitace růstu a zrání - řešení vývojových úkolůPovinná literatura: Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitola 1. Praha: Grada Publishing. Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. kapitola 1,2,3. Praha: Grada Publishing (vyjde asi v listopadu, bude k dispozici jako studijní texty) Doplňková literatura: Kratochvíl, S. (2006). Základy psychoterapie. Praha: Portál. Vymětal, J. (2003). Úvod do psychoterapie. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing.III. tématický blok:Název a obsah: Terapeutický vztah a faktory společné různým psychoterapiímKlíčové koncepty a pojmy: Orientace a konfrontace - přenos a protipřenos - pracovní aliance - neutrální, pozitivní a negativní přístup ke klientům - Autenticita x neutralita - terapeutický kontrakt - hranice terapeutického vztahu - etika a duševní hygiena psychoterapeutické práce. Rozbor kasuistiky s ohledem na osvětlení některých účinných faktorů v psychoterapii. Povinná literatura: Kalina, K. a kol. (2003). Drogy a drogové závislosti - mezioborový přístup. I. a II. díl. Praha: NMC-Úřad vlády ČR. Kapitoly: 6-4 Miovský M., Bartošíková I., Kalina K.: Terapeutický vztahKalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. kapitola 4. Praha: Grada Publishing.Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitola 1. Praha: Grada Publishing. Doplňková literatura:Mikota, V. (1995). O ovlivňování duševních chorob. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek.IV. tematický blok:Název a obsah: Psychoanalýza 1 Klíčové koncepty a pojmy: Základy psychoanalýzy a její vývoj cca v 1. polovině 20. století. Období S. Freuda, následovníci, dětská psychoanalýza, Londýnská škola. Povinná literatura: Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. kapitola 8-10. Praha: Grada Publishing.Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitola 2. Praha: Grada Publishing. Fonagy, P. & Target, M. (2005). Psychoanalytické teorie. Perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha: Portál.Doplňková literatura: Mitchell, S. A. & Blacková, M. J. (1999). Freud a po Freudovi: dějiny moderního psychoanalytického myšlení. Praha: Triton.Kratochvíl, S. (2006). Základy psychoterapie. Praha: Portál. V. tematický blok:Název a obsah:.Psychoanalýza 2Klíčové koncepty a pojmy: Vývoj psychoanalýzy v 2. polovině 20. století. Ego psychologie, Self psychologie, Kernberg, Kohut. Narcistická a hraniční osobnost. Povinná literatura: Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitola 2. Praha: Grada Publishing. Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. kapitola 8-10. Praha: Grada Publishing.Fonagy, P. & Target, M. (2005). Psychoanalytické teorie. Perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha: Portál.Doplňková literatura: Etický kodex České psychoterapeutické společnosti a Evropské psychoterapeutické asociaceMitchell, S. A. & Blacková, M. J. (1999). Freud a po Freudovi: dějiny moderního psychoanalytického myšlení. Praha: Triton.VI. tematický blok: Název a obsah: Terapeutické školy 20. století Klíčové koncepty a pojmy: Další psychoterapeutické školy/směry zaměřené na růst a zrání osobnosti: jungiánská, existenciální, psychodynamická a humanistická psychoterapie. Hlubinná psychologie - analýza existence, Gestalt terapie, transakční analýza, terapie orientovaná na klienta, interpersonální psychoterapiePovinná literatura: Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitola 4-7. Praha: Grada Publishing. Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii, kapitola 5, 11-16. Praha: Grada Publishing.Doplňková literatura:Kalina, K. a kol. (2003). Drogy a drogové závislosti - mezioborový přístup. I. a II. díl. Praha: Úřad vlády ČR.Mikota, V. (1995). O ovlivňování duševních chorob. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek.VII. tematický blok:Název a obsah: Proces změny v psychoterapiiKlíčové koncepty a pojmy: Základní schéma psychoterapeutického procesu. Výklady procesu změny: Yalom, Haigh a Campling, Mikota. Maladaptivní spirála - připojování - sebeexplorace - interpersonální učení - změny chování - adaptivní spirála.Povinná literatura: Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitola 4-7. Praha: Grada Publishing. Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii, kapitola 5, 11-16. Praha: Grada Publishing.Doplňková literatura:Mikota, V. (1995). O ovlivňování duševních chorob. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek.VIII. tematický blok:Název a obsah: Behaviorální a kognitivně behaviorální psychoterapie + seminář BT a KBT v praxi Klíčové koncepty a pojmy: Psychoterapeutické přístupy zaměřené na změny chování. Principy behaviorálních a kognitivně behaviorálních terapií - význam učení, nácviku, změny chování a v psychoterapii. Učení - nácvik - změny chování, jádrová přesvědčení a kognice. Ilustrace praktických aplikací behaviorálního a kognitivně behaviorálního přístupu - rozbor kasuistiky.Povinná literatura: Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitola 9-10. Praha: Grada Publishing. Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii, kapitola 17-19. Praha: Grada Publishing.Doplňková literatura:Vymětal, J. (2003). Úvod do psychoterapie, kapitola 2.2. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing.IX. tematický blok:Název a obsah: Výzkum v psychoterapiiKlíčové koncepty a pojmy: Metodologie výzkumu v psychoterapii, metody měření dat, faktory účinnosti, výzkum efektů, modelový výzkum, druhy výzkumných projektů.Povinná literatura:Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitoly 2,4-6. Praha: Grada Publishing. Kratochvíl, S. (2006). Základy psychoterapie. Část VIII - Výzkum v psychoterapii. Praha: Portál. Doplňková literatura: Vymětal, J. (2003). Úvod do psychoterapie. 2. aktualizované vydání. Kapitoly 7,8. Praha: Grada Publishing.X. tematický blok:Název a obsah: Psychoterapie jako profese a dovednost.Klíčové koncepty a pojmy: Organizace, výcvik, supervize, etický kodex. Empatie a porozumění - komunikační dovednosti - naslouchání, otázky, reformulace, vysvětlení, přerámování - doporučení a rady. Aplikace v poradenství, osobní cíle. Prevence vyhoření, dobrá péče o sebe.Povinná literatura:Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii, kapitola 6. Praha: Grada Publishing.Kalina: Osobnost terapeuta. Úvodní přednáška na konferenci Společnosti návykových nemocí, Měřín, červen 2004. ADIKTOLOGIE, roč. 4, Supplementum č. 3, str. 367-371Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitoly 2-10. Praha: Grada Publishing. Doplňková literatura:Kratochvíl, S. (2006). Základy psychoterapie. Praha: Portál. Etický kodex České psychoterapeutické společnosti a Evropské psychoterapeutické asociace
Předmět seznamuje posluchače s hlavními psychoterapeutickými směry a školami, které se uplatňují v individuální a skupinové psychoterapii závislého chování a jiných psychických poruch. V rámci výuky budou probrány následující okruhy:
1. Definice psychoterapie, její vývoj a základní témata
2. Účinné faktory společné různým psychoterapiím
3. Terapeutický vztah
4. Psychoterapeutické školy/směry zaměřené na růst a zrání osobnosti
5. Psychoterapeutické přístupy zaměřené na změny chování (BT, KBT)
6. Vývojové hledisko v psychoterapii a proces změny
7. Psychoterapie jako profese, výzkum a výcvik v psychoterapii, terapeutické kompetence a dovednosti Předmět by měl mj. přinést studentům pochopení, jak psychoterapie (včetně psychoterapie skupinové) účinkuje a jak se provádí a porozumění některým elementárním složkám psychoterapie (vztah, empatie, komunikační dovednosti apod.) jako společnému základu práce řady pomáhajících profesí. Součástí výuky budou praktické ilustrace hlavních psychoterapeutických př ístupů na kasuistickém materiálu, doplněné rozborem a diskusí se studenty.