Ke všem tématickým blokům jsou zároveň k využití zde uvedené studijní opory, které je možné stáhnout ze SIS. Publikace Kalina - Psychoterapeutické systémy je jako studijní text uložena v PC v učebně.
I. tématický blok:Název a obsah: Úvod do předmětu, základní pojmy a východiska Klíčové koncepty a pojmy: Nejčastější definice psychoterapie jako oboru a metody - základní termíny - formy psychoterapie - cíle a výsledky psychoterapie - stručný přehled vývoje psychoterapie ve 20. století Povinná literatura: Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitola 1 Praha: Grada Publishing. Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. kapitola 1,2,3 Praha: Grada Publishing (vyjde asi v listopadu, bude k dispozici jako studijní texty) Doplňková literatura: Kratochvíl, S. (2006). Základy psychoterapie. Praha: Portál. II. tématický blok: Název a obsah: Faktory společné různým psychoterapiímKlíčové koncepty a pojmy: Očekávání změny - Hawthornský efekt - zvědomování - terapeutický vztah - korektivní zkušenost - učení a nácvik - podpora a strukturování - facilitace růstu a zrání - řešení vývojových úkolůPovinná literatura: Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitola 1. Praha: Grada Publishing. Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. kapitola 1,2,3. Praha: Grada Publishing (vyjde asi v listopadu, bude k dispozici jako studijní texty) Doplňková literatura: Kratochvíl, S. (2006). Základy psychoterapie. Praha: Portál. Vymětal, J. (2003). Úvod do psychoterapie. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing.III. tématický blok:Název a obsah: Terapeutický vztah a faktory společné různým psychoterapiímKlíčové koncepty a pojmy: Orientace a konfrontace - přenos a protipřenos - pracovní aliance - neutrální, pozitivní a negativní přístup ke klientům - Autenticita x neutralita - terapeutický kontrakt - hranice terapeutického vztahu - etika a duševní hygiena psychoterapeutické práce. Rozbor kasuistiky s ohledem na osvětlení některých účinných faktorů v psychoterapii. Povinná literatura: Kalina, K. a kol. (2003). Drogy a drogové závislosti - mezioborový přístup. I. a II. díl. Praha: NMC-Úřad vlády ČR. Kapitoly: 6-4 Miovský M., Bartošíková I., Kalina K.: Terapeutický vztahKalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. kapitola 4. Praha: Grada Publishing.Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitola 1. Praha: Grada Publishing. Doplňková literatura:Mikota, V. (1995). O ovlivňování duševních chorob. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek.IV. tematický blok:Název a obsah: Psychoanalýza 1 Klíčové koncepty a pojmy: Základy psychoanalýzy a její vývoj cca v 1. polovině 20. století. Období S. Freuda, následovníci, dětská psychoanalýza, Londýnská škola. Povinná literatura: Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. kapitola 8-10. Praha: Grada Publishing.Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitola 2. Praha: Grada Publishing. Fonagy, P. & Target, M. (2005). Psychoanalytické teorie. Perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha: Portál.Doplňková literatura: Mitchell, S. A. & Blacková, M. J. (1999). Freud a po Freudovi: dějiny moderního psychoanalytického myšlení. Praha: Triton.Kratochvíl, S. (2006). Základy psychoterapie. Praha: Portál. V. tematický blok:Název a obsah:.Psychoanalýza 2Klíčové koncepty a pojmy: Vývoj psychoanalýzy v 2. polovině 20. století. Ego psychologie, Self psychologie, Kernberg, Kohut. Narcistická a hraniční osobnost. Povinná literatura: Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitola 2. Praha: Grada Publishing. Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. kapitola 8-10. Praha: Grada Publishing.Fonagy, P. & Target, M. (2005). Psychoanalytické teorie. Perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha: Portál.Doplňková literatura: Etický kodex České psychoterapeutické společnosti a Evropské psychoterapeutické asociaceMitchell, S. A. & Blacková, M. J. (1999). Freud a po Freudovi: dějiny moderního psychoanalytického myšlení. Praha: Triton.VI. tematický blok: Název a obsah: Terapeutické školy 20. století Klíčové koncepty a pojmy: Další psychoterapeutické školy/směry zaměřené na růst a zrání osobnosti: jungiánská, existenciální, psychodynamická a humanistická psychoterapie. Hlubinná psychologie - analýza existence, Gestalt terapie, transakční analýza, terapie orientovaná na klienta, interpersonální psychoterapiePovinná literatura: Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitola 4-7. Praha: Grada Publishing. Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii, kapitola 5, 11-16. Praha: Grada Publishing.Doplňková literatura:Kalina, K. a kol. (2003). Drogy a drogové závislosti - mezioborový přístup. I. a II. díl. Praha: Úřad vlády ČR.Mikota, V. (1995). O ovlivňování duševních chorob. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek.VII. tematický blok:Název a obsah: Proces změny v psychoterapiiKlíčové koncepty a pojmy: Základní schéma psychoterapeutického procesu. Výklady procesu změny: Yalom, Haigh a Campling, Mikota. Maladaptivní spirála - připojování - sebeexplorace - interpersonální učení - změny chování - adaptivní spirála.Povinná literatura: Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitola 4-7. Praha: Grada Publishing. Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii, kapitola 5, 11-16. Praha: Grada Publishing.Doplňková literatura:Mikota, V. (1995). O ovlivňování duševních chorob. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek.VIII. tematický blok:Název a obsah: Behaviorální a kognitivně behaviorální psychoterapie + seminář BT a KBT v praxi Klíčové koncepty a pojmy: Psychoterapeutické přístupy zaměřené na změny chování. Principy behaviorálních a kognitivně behaviorálních terapií - význam učení, nácviku, změny chování a v psychoterapii. Učení - nácvik - změny chování, jádrová přesvědčení a kognice. Ilustrace praktických aplikací behaviorálního a kognitivně behaviorálního přístupu - rozbor kasuistiky.Povinná literatura: Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitola 9-10. Praha: Grada Publishing. Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii, kapitola 17-19. Praha: Grada Publishing.Doplňková literatura:Vymětal, J. (2003). Úvod do psychoterapie, kapitola 2.2. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing.IX. tematický blok:Název a obsah: Výzkum v psychoterapiiKlíčové koncepty a pojmy: Metodologie výzkumu v psychoterapii, metody měření dat, faktory účinnosti, výzkum efektů, modelový výzkum, druhy výzkumných projektů.Povinná literatura:Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitoly 2,4-6. Praha: Grada Publishing. Kratochvíl, S. (2006). Základy psychoterapie. Část VIII - Výzkum v psychoterapii. Praha: Portál. Doplňková literatura: Vymětal, J. (2003). Úvod do psychoterapie. 2. aktualizované vydání. Kapitoly 7,8. Praha: Grada Publishing.X. tematický blok:Název a obsah: Psychoterapie jako profese a dovednost.Klíčové koncepty a pojmy: Organizace, výcvik, supervize, etický kodex. Empatie a porozumění - komunikační dovednosti - naslouchání, otázky, reformulace, vysvětlení, přerámování - doporučení a rady. Aplikace v poradenství, osobní cíle. Prevence vyhoření, dobrá péče o sebe.Povinná literatura:Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii, kapitola 6. Praha: Grada Publishing.Kalina: Osobnost terapeuta. Úvodní přednáška na konferenci Společnosti návykových nemocí, Měřín, červen 2004. ADIKTOLOGIE, roč. 4, Supplementum č. 3, str. 367-371Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitoly 2-10. Praha: Grada Publishing. Doplňková literatura:Kratochvíl, S. (2006). Základy psychoterapie. Praha: Portál. Etický kodex České psychoterapeutické společnosti a Evropské psychoterapeutické asociace
Předmět seznamuje posluchače s hlavními psychoterapeutickými směry a školami, které se uplatňují v individuální a skupinové psychoterapii závislého chování a jiných psychických poruch. V rámci výuky budou probrány následující okruhy:
1. Definice psychoterapie, její vývoj a základní témata
2. Účinné faktory společné různým psychoterapiím
3. Terapeutický vztah
4. Psychoterapeutické školy/směry zaměřené na růst a zrání osobnosti
5. Psychoterapeutické přístupy zaměřené na změny chování (BT, KBT)
6. Vývojové hledisko v psychoterapii a proces změny
7. Psychoterapie jako profese, výzkum a výcvik v psychoterapii, terapeutické kompetence a dovednosti Předmět by měl mj. přinést studentům pochopení, jak psychoterapie (včetně psychoterapie skupinové) účinkuje a jak se provádí a porozumění některým elementárním složkám psychoterapie (vztah, empatie, komunikační dovednosti apod.) jako společnému základu práce řady pomáhajících profesí. Součástí výuky budou praktické ilustrace hlavních psychoterapeutických přístupů na kasuistickém materiálu, doplněné rozborem a diskusí se studenty.