Přednáška a seminář 1 Úvod do předmětu: Základní pojmy v primární prevenci užívání návykových látek (dále jen PP), resp. rizikového chování (zejm. dělení prevence specifické - nespecifické; všeobecné, selektivní, indikované s vysvětlením přesahů); vztah mezi rizikovými a protektivními faktory Klíčové pojmy: Všeobecná prevence, selektivní prevence, indikovaná prevence, rizikové a protektivní faktory Přednáška a seminář 2 Teoretické modely v PP: Představení a zarámování všech hlavních teoretických modelů v PP, resp. rizikového chování (KAB, komunitní, CSI, masmediální programy, peer/rodičovské programy, modely šíření informací, tělové modely aj.), jejich výhody, nevýhody, omezení, jak programy (ne)fungují?, příklady efektivních/neefektivních projektů v praxi. Klíčové pojmy: Teoretické modely PP, peer problematika, komunikace, masmédia, postoje a chování. Přednáška a seminář 3 Základní pojmy ve výzkumu, evaluaci a vědě v PP: Rozdíly mezi výzkumem, evaluací a vědou.
Typy proměnných, reliabilita, validita, výzkumný plán, reprezentativita, pravděpodobnost ve výzkumech v PP. Metaanalýzy a metastudie v PP (seznámení s realizovanými zahraničními studiemi a jejich výsledky); příklady dobré a špatné praxe a vědy.
Klíčové pojmy: Výzkum, evaluace, věda Přednáška a seminář 4 Výzkum v PP: V čem spočívá výzkum v PP, proč jej provádíme - , kdo jej provádí - realizátor, pro koho - zadavatelé, na kom - soubor, jak - výzkumný design, za co - finanční možnosti, kdy - časový plán a kde - rozsah studií? Příklady realizovaných výzkumných studií v ČR a zahraničí v oblasti PP. Klíčové pojmy: Výzkum, zadavatel a realizátor výzkumu, výzkumný design Přednáška a seminář 5 Typy výzkumů v PP: Základní výzkumné designy v PP v rámci kvantitativního a kvalitativního přístupu.
Zacházení s populací, souborem, výběrové metody. Nejčastější statistické a kvalitativní postupy.
Etické otázky výzkumů v PP. Klíčové pojmy: Kvalitativní metody, kvantitativní metody, výběrové metody, etika Přednáška a seminář 6 Evaluace v PP 1: Evaluace preventivních intervencí, programů a/nebo projektů.
Co je evaluace, proč evaluovat, co evaluací zjišťujeme, co s výsledky evaluací. Co je třeba zajistit v jednotlivých fázích výzkumné práce v PP.
Vypracování modelového výzkumného designu v oblasti PP. Klíčové pojmy: Evaluace, význam evaluací, evaluace dle nároků na znalosti a dovednosti Přednáška a seminář 7 Evaluace v PP 2: Druhy evaluací: Formativní a normativní; Evaluace plánování, procesu implementace, výsledku. Evaluace drogové prevence z pohledu realizátorů programu, evaluátorů, donátorů a koordinačních subjektů na národní úrovni (např.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR) a na mezinárodní úrovni (např. Evropská komise, EMCDDA aj.) Klíčové pojmy: Formativní a normativní; Evaluace plánování, procesu a implementace, výsledku Přednáška a seminář 8 Práce s výstupy výzkumů v PP: Komunikace výsledků evaluací jednotlivým subjektům v PP - koordinátoři, donátoři a poskytovatelé primární prevence.
Typy výstupů, v jaké formě předkládat výstupy, jak výstupy přizpůsobit cílové skupině, způsoby prezentace (včetně např. tiskových konferencí). Klíčové pojmy: Prezentace výstupů, cílová skupina prezentací, donátor, realizátor.