Tématický blok 1
Zopakování základní teorie case managementu - důvody vzniku, souvislosti se sociálně zdravotní politikou, praktické zásady case managementu, indikace cílové skupiny.
Klíčová slova: Fragmentované služby, identifikace s potřebami klientů, CM ve Spojených státech, Velké Británii, Evropě, České republice.
Tématický blok 2
Úvodní fáze práce - vstup do služby, úvodní rozhovor, budování vztahu.
Klíčová slova: Postup při doporučení, příprava na první sezení, úvodní fáze navázání kontaktu, vedení záznamu, hranice vztahu, analýza komunikace, životního scénáře.
Tématický blok 3
Průběh práce - hodnocení, plánování, obsah vyšetření a průběh vyšetření, formalizované vyšetřovací postupy.
Klíčová slova: Okruhy sběru dat, dynamický obraz klienta, funkcionální diagnóza, záznamy silných a slabých stránek, výsledků a přístupů, rozdíly mezi pozorováním a interpretací.
Tématický blok 4
Intervence zaměřené na klienta.
Klíčová slova: Trénink adaptační dovedností, individuální poradenství a psychoterapie, součinnost při farmakoterapii, práce s motivací, vedení záznamů o průběžné práci.
Tématický blok 5
Intervence zaměřené na interakci klienta s prostředím.
Klíčová slova: Krizové intervence, práce s rodinou, mediace, vyjednávání, uzavírání kontraktů.
Tématický blok 6
Intervence zaměřené na prostředí klienta.
Klíčová slova: Vytváření vazeb, zprostředkování, práce s rodinou, rozšiřování zázemí, navázání spolupráce s dalšími službami.
Tématický blok 7
Týmová práce v case managementu.
Klíčová slova: Každodenní praxe, týmové role, profesní složení, řízení case managementu, hodnocení kvality.
Tématický blok 8
Komunikace v týmu.
Klíčová slova: Vedení porad, podpora personálu, zvládání konfliktů.
Předmět seznamuje podrobněji studenty s case managementem jako léčebnou strategií vhodnou pro práci s klienty s mnohočetnými problémy, kteří mají deficity v možnostech a schopnostech vyhledat sami natolik strukturovanou a dlouhodobou léčbu/péči, která je pro ně indikována. Navazuje na stejnojmenný předmět bc. studia, pro studující na začátku poskytuje resumé jeho obsahu.
Základní teorii pak rozvíjí zejména do praktických aplikací. Probírány jsou vhodné indikace pacienta/klienta, posouzení jeho motivace, zapojení jeho okolí, míra zapojení do sítě spolupracujících služeb.
Pozornost je věnována strategii rozvoje vztahu case managera a pacienta/klienta, vytváření potřebné pevné struktury péče a flexibilního procesu péče. Pracovní strategie jsou probírány nejen pro přímou práci s klientem (vyjednání individuálního plánu, jeho uskutečňování, hodnocení, úpravy, re-kontrakt, stabilita ve vztahu k hlavním liniím kontraktu), ale i s jeho přirozeným sociálním okolím a dostupnou sítí služeb.
Pozornost bude věnována i potřebné součinnosti v týmu služby poskytující case management. Na modelových případech pak budou zobrazeny současné možnosti užití tohoto postupu v adiktologických službách, tuzemská pracoviště takto aktuálně pracující, odkazy k současné legislativě a standardním zadáním pro služby, k etickým problémům.