I. tématický blok:
Název a obsah: Seznámení s předmětem. Případová práce a kvalitativní výzkum. Fenomenologie a patologie prožívání času. Časové analýzy. Kasuistika z archivu vyučujícího.
Klíčové koncepty a pojmy: Kvalitativní výzkum - případová práce - prožívání času - časové analýzy - časová osa - životní křivka.
Povinná literatura:
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing
Doplňková literatura:
Kalina, K. (1989). Čas a psychóza. Spektrum psychoterapie (Bulletin psychoterapeutické sekce Psychiatrické společnosti), ročník 4, číslo 1.
Vacek, J. (2001). Velké psychiatrické případy. Litomyšl/Praha: Paseka.
Opory:
Studijní texty KS2
Seminární práce z akademického roku 2011/2012.
II. tématický blok:
Název a obsah: Tématická analýza. Kasuistika z archivu vyučujícího. Kasuistiky studentů a diskuse. Kasuistická skupina balintovského typu.
Klíčové koncepty a pojmy: Téma - trs (cluster) - rozvíjení tématu v čase.
Povinná literatura:
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing.
Šimek, A. (ed.) (2004). Supervize - kasuistiky. Praha: Triton.
Doplňková literatura:
Pačesová, M. (2004). Lékař, pacient a Michael Balint. Praha: Triton.
Prochaska, J.O., Norcross, J.C. (1999). Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada Publishing (Případ paní C a jeho sledování v jednotlivých kapitolách).
Opory:
Studijní texty KS2
Seminární práce z akademického roku 2011/2012.
III. tématický blok:
Název a obsah: Ohnisková analýza. Pojem ohniska z hlediska psychodynamické psychoterapie, kognitivní terapie, pojem " jádro závislostní poruchy". Kasuistika z archivu vyučujícího. Kasuistiky studentů a diskuse.
Klíčové koncepty a pojmy: ohnisko (fokus) - fokální konflikt - jádrové přesvědčení - konfliktní vztahové téma - jádro závislostní poruchy.
Povinná literatura:
Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. Praha: Grada Publishing (kapitoly 24 a 26).
Šimek, A. (ed.) (2004). Supervize - kasuistiky. Praha: Triton.
Doplňková literatura:
Prochaska, J.O., Norcross, J.C. (1999). Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada Publishing (Případ paní C a jeho sledování v jednotlivých kapitolách).
Vacek, J. (2001). Velké psychiatrické případy. Litomyšl/Praha: Paseka.
Opory:
Studijní texty KS2
Seminární práce z akademického roku 2011/2012.
IV. tematický blok:
Název a obsah: Komunikační analýza. Základní pojmy komunikačních teorií, použití konceptu transakční analýzy. Kasuistika z archivu vyučujícího. Kasuistiky studentů a diskuse.
Klíčové koncepty a pojmy: komunikace - transakce - zkřížené transakce - hry - mluvčí - sdělení - obsah - adresát - kontext.
Povinná literatura:
Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. Praha: Grada Publishing (kapitola 16).
Kratochvíl, S. (2006). Základy psychoterapie. Část VIII - Výzkum v psychoterapii. Praha: Portál.
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing.
Doplňková literatura:
Gajdošíková, H., Miovský, M (eds.) (2007). Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku. Vybrané aspekty teorie a práce. Praha/Tišnov: Universita Karlova, Sdružení SCAN.
Plaňava, I. (2005). Průvodce lidskou komunikací. Praha: Grada Publishing.
Schmidbauer, W. (2000). Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál.
Vacek, J. (2001). Velké psychiatrické případy. Litomyšl/Praha: Paseka.
Opory:
Studijní texty KS2
Seminární práce z akademického roku 2011/2012.
V. tematický blok:
Název a obsah:. Komunikační analýza ve skupině. Ukázky analýzy z archivu vyučujícího. Kasuistiky studentů a diskuse. Kasuistická skupina balintovského typu.
Klíčové koncepty a pojmy: bezpečí, vztah a komunikace - zde a nyní - konfrontace - internalizace - skupinová dynamika a komunikace - sociogram.
Povinná literatura:
Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. Praha: Grada Publishing (kapitola 30 a 34).
Kratochvíl, S. (2006). Základy psychoterapie. Část VIII - Výzkum v psychoterapii. Praha: Portál.
Doplňková literatura:
Plaňava, I. (2005). Průvodce lidskou komunikací. Praha: Grada Publishing.
Svobodová, P. (ed.) (2002). Úvod do supervize. Tišnov: SCAN.
Opory:
Studijní texty KS2
VI. tematický blok:
Název a obsah: Narativní přístupy. Obecné pojetí, epizace a dramatizace. Ukázky obrazových lustrací příběhu Kasuistiky studentů a diskuse.
Klíčové koncepty a pojmy: narativní přístup - vyprávění - osoby a role v příběhu - inverzní příběh - dramatizace příběhu - dramatický trojúhelník - komiks - leporelo.
Povinná literatura:
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing.
Doplňková literatura:
Miovský, M., Čermák, I., Chrz, V. (eds) (2005). Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku IV. Olomouc: Universita Palackého. Kapitoly části II - Narativní psychologie; kapitola 27.
Opory:
Studijní texty KS2
Seminární práce z akademického roku 2011/2012.
VII. tematický blok:
Název a obsah: Narativní přístupy. Využití archetypálních příběhů. Kasuistika z archivu vyučujícího. Kasuistiky studentů a diskuse.
Klíčové koncepty a pojmy: archetypy - mýty - pohádky - biblioterapie - hagioterapie.
Povinná literatura:
Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. Praha: Grada Publishing (kapitola 11 a 23).
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing.
Doplňková literatura:
Franz, v, M.-L. (2011). Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál.
Remeš, P., Halamová, A. (2004). Nahá žena na střeše. Psychologické aspekty biblických příběhů. Praha: Portál.
Vacek, J. (2001). Velké psychiatrické případy. Litomyšl/Praha: Paseka.
Opory:
Seminární práce z akademického roku 2011/2012.
VIII. tematický blok:
Název a obsah: Kasuistická skupina balintovského typu. Zápočtový seminář, prezentace vybraných seminárních prací, diskuse.
Předmět navazuje na předmět Kasuistický seminář 1 v letním semestru 1.ročníku magisterského studia adiktologie. Tyto předměty poskytují studentům názorný výklad kasuistik, kontinuální odborné vedení v jejich přímé práci s pacienty/klienty a sebezkušenostní poznatky o dobré praxi s klienty/pacienty se závislostní problematikou či jinými poruchami duševního zdraví.
Základními metodami semináře je vedle výkladové - teoretické složky (1) skupinový rozbor modelových a/nebo reálných kasuistik, (2) kasuistické skupiny balintovského typu. Záměrem je zužitkovat co nejvíce zkušenosti studentů z povinných praxí, stáží a vlastní práce.
Studenti na praktických příkladech upevní svoje vědomosti z teoretických předmětů a získají podporu a orientaci ve vedení terapeuticko-poradenských procesů. Specifickým zaměřením předmětu Kasuistický seminář 2 je propojení práce s kasuistikami s některými metodami kvalitativního výzkumu.
Tyto metody jsou použity k rozboru kasuistik a naopak, kasuistický materiál je využíván jako ilustrace možností uplatnění kvalitativních výzkumných metod. Budou probrána tato témata: Časová analýza Tématická analýza Ohnisková analýza Komunikační analýza Narativní přístupy - epizace a dramatizace Narativní přístupy - obrazové ilustrace Narativní přístupy - využití archetypálních příběhů Vyučující přinášejí ze svých archivů vybrané kasuistiky s výukovým potenciálem, každý student je však povinen během semestru prezentovat minimálně jednu kasuistiku.
Důraz je kladený na živé, interaktivní učení. Na závěr semestru píší studenti seminární práci, která propojuje některé z probraných témat s klinickým případem.