I. tématický blok: Název a obsah: Vymezení krátké intervence, historie, základní komponenty krátké intervencePředstavení konceptu krátké intervence, cílové skupiny, na které je zaměřena, stručný přehled okolností jejího vzniku, přehled nejzákladnějších druhů krátké intervence.
Hodnocení stavu a zpětná vazba, stanovení cílů, modifikace chování, svépomocné manuály, kontrolní setkání a posílení změny.
Klíčové koncepty a pojmy: Krátká intervence, historie, screening, cíle, změna chování, svépomocné manuály.Povinná literatura: Sovinová, H., Csémy, L. (2010). Krátké intervence u rizikového a škodlivého pití. Manuál pro použití v primární péči. Praha: SZÚ.Kabíček, P., Csémy, L., Sulek, Š., Mizerová, L. (2010). Krátká intervence ke snížení zneužívání návykových látek v praxi praktického lékaře pro děti a dorost. Zaostřeno na drogy, 8(3). Praha: Úřad vlády ČR. Nešpor, K., Csémy, L., Pernicová, H. (1998). Problémy s návykovými látkami ve školním prostředí. Časná a krátká intervence. Praha: Sportpropag
Doplňková literatura:Bamford, Z., Booth, P.G., McGuire, J., & Salmon, P. (2005). Minimal intervention as a preparation for the treatment of alkohol dependency. British Journal of Clinical Psychology, 44, 289 - 294.Bien, T.H., Miller, W.R. & Tonigan, J.S. (1993). Brief interventions for alcohol problems: a review. Addiction, 88, 315-336.Fleming, M. (2004/2005). Screening and Brief intervention in primary care. Alcohol Research & Health, 28(2), 57 - 62.Moyer, A., Finney, J. W., Swearingen, C. E., & Vergun, P. (2003). Brief interventions for alkohol probléme: a meta-analytic review of controlled investigations in treatment-seeking and non-treatment-seeking populations. Addiction, 97, 279 - 292. studijní opory
Kratka intervence_Nespor.pdf krátké intervence SZU.pdf
Zaostreno 3_10_Web.pdf www.kratkeintervence.cz (texty)
Rozšiřující část pro studenty kombinované formy studia:
Rozšířená doplňková literatura:
Babor, T.F., Higgins-Biddle. J.C., Saunders, J.B., Monteiro, M.G. (2001). AUDIT, The Alcohol Use Disorders Identification Test, Geneva: WHO.Babor, T.F., Higgins-Biddle. J.C. (2000). Alkohol screening and brief intervention: dissemination strategie for medical praktice and public health. Addiction, 95(5), 677-686.
Beich, A., Gannik, D., Saelan, H., & Thorsen, T. (2007). Screening and Brief Intervention Targeting Risky Drinkers in Danish General Praktice - A Pragmatic Controlled Trial. Alcohol & Alcoholism, 42(6), 593 - 603.
Domácí úkoly k tématickému bloku na procvičení:
Po seznámení se s teoretickým výkladem, některými knihami z povinné literatury a studijními oporami si zkuste zodpovědět následující otázky: a) Jaké druhy krátkých intervencí existují? b) Co je podstatou screeningu? c) Jakou podobu a cíl mají svépomocné manuály?
II. tématický blok:
Název a obsah: Metody používané ke screeningu užívání psychoaktivních látek a poskytování zpětné vazbyPostupy používané při krátké intervenci u kouření cigaret a u rizikového a škodlivého pití alkoholu. Představení základních metod používaných v rámci krátkých intervencí k měření závažnosti užívání návykových látek.Klíčové koncepty a pojmy: AUDIT, Cage, CRAFT, Fagerströmův test nikotinové závislostiPovinná literatura: Sovinová, H., Csémy, L. (2010). Krátké intervence u rizikového a škodlivého pití. Manuál pro použití v primární péči. Praha: SZÚ.Kabíček, P., Csémy, L., Sulek, Š., Mizerová, L. (2010). Krátká intervence ke snížení zneužívání návykových látek v praxi praktického lékaře pro děti a dorost. Zaostřeno na drogy, 8(3). Praha: Úřad vlády ČR. www.adiktologie.cz (banka evaluačních nástrojů)
Doplňková literatura:Nešpor, Moderní léčba Nešpor K, Csémy L. Krátká intervence u patologického hráčství. Praktický lékař 2005; 85:352-353. Nešpor, K., Csémy, L., Pernicová, H. (1998). Problémy s návykovými látkami ve školním prostředí. Časná a krátká intervence. Praha: Sportpropag studijní opory
Kratka intervence_Nespor.pdf krátké intervence SZU.pdf edukacni brozura.pdf www.adiktologie.cz (Evaluační centrum - evaluační nástroje)
Rozšiřující část pro studenty kombinované formy studia:
Rozšířená doplňková literatura:
Babor, T.F., Higgins-Biddle. J.C., Saunders, J.B., Monteiro, M.G. (2001). AUDIT, The Alcohol Use Disorders Identification Test, Geneva: WHO.Babor, T.F., Higgins-Biddle. J.C. (2000). Alkohol screening and brief intervention: dissemination strategie for medical praktice and public health. Addiction, 95(5), 677-686.
Domácí úkoly k tématickému bloku na procvičení:
Po seznámení se s teoretickým výkladem, některými knihami z povinné literatury a studijními oporami si zkuste zodpovědět následující otázky: a) Jaké znáte metody ke screeningu užívání alkoholu a tabáku? b) Jak se postupuje při krátké intervenci u kouření cigaret? c) Jaký je postup při krátké intervenci u rizikového a škodlivé pití alkoholu?
III. tématický blok: Název a obsah: Stanovení cílů a modifikace chování, svépomocné manuály Motivace ke změně, stanovení cílů, nejčastěji používané metody změny chování. Význam svépomocných manuálů, princip psaní svépomocných manuálů, přehled nejužívanějších svépomocných manuálů.
Klíčové koncepty a pojmy: Motivace, změna cílů, změna chování, svépomoc, manuál. Povinná literatura: Miller, W. R., Rollnick S. (2003). Motivační rozhovory. Tišnov: SCAN.Kabíček, P., Csémy, L., Sulek, Š., Mizerová, L. (2010). Krátká intervence ke snížení zneužívání návykových látek v praxi praktického lékaře pro děti a dorost. Zaostřeno na drogy, 8(3). Praha: Úřad vlády ČR. www.drnespor.cz (svépomocné materiály)www.szu.cz
Domácí úkoly k tématickému bloku na procvičení:
Po seznámení se s teoretickým výkladem, některými knihami z povinné literatury a studijními oporami si zkuste zodpovědět následující otázky: a) Z jakých teoretických konceptů vychází práce s motivací klientů ke změně jejich chování? b) Jaké metody změny chování jsou nejčastěji používané a jak se s nimi v praxi pracuje?
IV. tématický blok:
Název a obsah: Krátká intervence u dětí a dospívajících a online krátké intervence Krátká intervence u dětí a dospívajících, časná identifikace užívání alkoholu a drog u mládeže, metoda krátké intervence Preventure a přehled aktuálních trendů v oblasti online krátké intervence.Klíčové koncepty a pojmy: Krátká intervence u dětí a dospívajících, screening, intervence, online krátká intervencePovinná literatura: Čablová, L., Šťastná, L., Charvát, M., Maierová, E., Endrodiová, L., & Dolejš, M. (2011). Preventure - metoda krátké cílené intervence. Adiktologie, (11)2, 92-98. Maierová, E., Nevoralová, M., Charvát, M., Šťastná, L., Miovský, M. (2011). Preventure-současné zkušenosti In: Gurgová, Ž., B., Vaňová, M. (Eds). (2011). Sborník příspěvků z konference Aktuálné otázky pedagogiky, psychologie a poradenstva VII. Katedra psychológie, Pedagogická fakulta Univerzity Mateja Bela, konané ve dnech 17
Stručná anotace předmětu:
Cílem tohoto předmětu je přestavit studentům principy krátké intervence pro uživatele návykových látek. V průběhu předmětu budou seznámeni s okolnostmi vzniku tohoto přístupu a základními principy krátké intervence.
Studentům budou představeny nejznámější formy krátkých intervencí podle typu jednotlivých návykových látek a některé typy screeningů využívající se v této oblasti společně s výzkumnými studiemi zabývající se ověřením těchto přístupů v praxi. Absolvováním tohoto předmětu by měl mít student základní přehled o principu i metodách základní intervence.