Charles Explorer logo
🇨🇿

Aplikace jungiánské psychoterapie v léčbě závislostí

Předmět na 1. lékařská fakulta |
B02155

Sylabus

I. tématický blok:

Název a obsah: Historický vývoj analytické psychologie, základní termíny, techniky a metody práce, specifika psychoterapie v léčbě závislostí. Archetyp, symbol.

Klíčové koncepty a pojmy: C. G. Jung - život a dílo, vztah Junga s Freudem, setting, volné asociace, imaginace, klinický rozhovor, přístup k závislému klientovi, vztah k etice, náboženství a přírodním vědám. Základní archetypové motivy, působení archetypu, archetyp a vývoj osobnosti. Stín a persona, anima a animus, archetyp hrdiny, moudrý stařec, velká matka, rozdíl mezi archetypem a symbolem. Význam symbolu v životě jedince a ve vývoji společnosti, terapeutická práce se symbolickým materiálem. Symbolický život, symbol a znak, synchronicita.

Povinná literatura:

Jung, C. G. (1996). Výbor z díla I. Základní otázky analytické psychologie a psychoterapie v praxi. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka.

Jung, C. G. (1999). Výbor z díla II. Archetypy a nevědomí. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka.

Kastová, V. (2008). Dynamika symbolu. Praha: Portál.

Doplňková literatura:

Müller, L. & Müller, A. (2006). Slovník analytické psychologie. Praha: Portál.

Opory:

Spielrein_destruction as a cause of being

II. tématický blok:

Název a obsah: Vymezení komplexu, aspekty komplexu a terapeutická práce s komplexem. Imaginace, metoda aktivní imaginace, analytické pojetí a přístup katatymně-imagnativní psychoterapie. Nácvik relaxace a imaginace.

Klíčové koncepty a pojmy: Komplexové jádro a epizoda, komplexová konstelace, otcovský a mateřský komplex. Imaginace, symbolizace, kresba, práce s obrazovým materiálem. Relaxace, aktivní imaginace, fantazie, denní snění.

Povinná literatura:

Jung, C. G. (1996). Výbor z díla I. Základní otázky analytické psychologie a psychoterapie v praxi. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka.

Kastová, V. (2010). Imaginace jako prostor pro setkání s nevědomím. Praha: Portál.

Doplňková literatura:

Leuner, H. (2007). Katatymně imaginativní psychoterapie. Praha: Portál.

III. tématický blok:

Název a obsah: Výklad snů, práce se sny, práce s obrazovým materiálem.

Klíčové koncepty a pojmy: Výklad snu na rovině subjektu a objektu, sen a individuace, dramatická struktura snu, psychoterapeutická práce se sny. Techniky práce se symbolickým materiálem, možnosti terapie malováním a jejich využití v léčbě závislých klientů.

Povinná literatura:

Jung, C. G. (1996). Výbor z díla I. Základní otázky analytické psychologie a psychoterapie v praxi. O podstatě snů. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka.

Jung, C. G. (1999). Výbor z díla V. Snové symboly individuačního procesu. Brno: Nakladatelství Tomaše Janečka

Doplňková literatura:

Riedel, L. (2002). Obrazy v terapii, umění a náboženství. Praha: Portál.

Opory: Sny_text Hillman

IV. tématický blok:

Název a obsah: Typologie osobnosti, osobnost a vývoj

Klíčové koncepty a pojmy: Pojetí Já - Selbst, proces individuace - setkání s archetypy, integrace vědomých a nevědomých obsahů, diferenciace funkcí a zaměření osobnosti. Zaměření osobnosti - introverze, extraverze; psychologické funkce - myšlení, cítění, vnímání, intuice; aplikace testu MBTI.

Povinná literatura:

Jung, C. G. (1993). Analytická psychologie. Její teorie a praxe. Praha: Academia.

Jung, C. G. (1998). Výbor z díla III. Osobnost a přenos. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka.

Doplňková literatura:

Jung, C. G. (1994). Duše moderního člověka, Brno: Atlantis.

Anotace

Předmět seznamuje posluchače s hlavními tématy a principy jungiánské psychoterapie s cílem aplikace na vybrané okruhy léčby závislostí. Cílem předmětu je přinést posluchačům pochopení, jak jungiánská psychoterapie funguje, jaké jsou její metody a možnosti v léčbě návykových nemocí.

Výuka předmětu bude tvořena teoretickými semináři a praktickými cvičeními. Výuka bude probíhat ve dvou formách - první bude zaměřená na teorii a druhá na sebezkušenostní ukázky vybraných metod v rámci přístupu jungiánské psychoterapie.

Předmět si současně neklade za cíl suplovat specializační výcvik, odborné semináře či akreditované kurzy.