Charles Explorer logo
🇨🇿

Metodologie výzkumu v adiktologii 1

Předmět na 1. lékařská fakulta |
B02341

Sylabus

Přednáška a seminář 1 Úvod do problematiky vědeckého poznání a vědecké práce

Klíčové pojmy: Statistika, epidemiologie, metodologie, metodika, paradigma.  

Přednáška a seminář 2 Vědecké metody a statistiky. Povaha výzkumu v adiktologii, hypoteticko-deduktivní model, vědecké metody, testování hypotéz, laboratorní a terénní výzkum

Klíčové pojmy: Hypotéza, pravděpodobnost, ověřitelnost, pozorování, dedukce, pravděpodobnost, teorie  

Přednáška a seminář 3 Plánování výzkumu. Krátký popis jednotlivých fází výzkumu, od volby tématu přes výběr souboru, analýzu až po interpretaci dat a prezentaci výsledků.

Klíčové pojmy: Typy proměnných, design, analýza, výzkumný plán.  

Přednáška a seminář 4 Měření. Popis měření v sociálních vědách - proměnné a výzkumný soubor.

Klíčové pojmy: Proměnná, operacionální definice, reliabilita a validita, výběr, populace a výběrový soubor, reprezentativní výběrový soubor.  

Přednáška a seminář 5 Experimentální, ne-experimentální a kvazi-experimentální typy výzkumu. Experimentální výzkum, ne-experimentální a kvazi-experimentální typy výzkumu: definice, výhody a nevýhody, zkreslení.

Klíčové pojmy: Experiment, terénní výzkum, kvazi-experiment, validita, druhy zkreslení, závisle a nezávisle proměnná  

Přednáška a seminář 6 Interní a externí validita. Interní a externí validita, její definice.

Klíčové pojmy: Interní validita, externí validita, konstruktová validita, ekologická validita  

Přednáška a seminář 7 Pozorování. Pozorování jako technika výzkumu, struktura pozorování, systematické a přirozené pozorování, nepřímé pozorování, výhody a nevýhody pozorování

Klíčové pojmy: Pozorování, kontrolované pozorování, sběr dat  

Přednáška a seminář 8 Rozhovor. Rozhovor: typy rozhovoru, typy otázek, struktura rozhovoru, techniky vedení rozhovoru, ohniskové skupiny, vliv interpersonálních proměnných

Klíčové pojmy: Rozhovor, ohnisková skupina, strukturovaný rozhovor, polostrukturovaný rozhovor, nestrukturovaný rozhovor, neverbální komunikace, zájem  

Přednáška a seminář 9 Dotazníky. Dotazníky: popis, postojové škály, vědomostní, problémy a nebezpečí dotazníků, psychometrické testy, projektivní testy, reliabilita, validita a standardizace testů

Klíčové pojmy: Dotazník, škála, test, psychometrie, reliabilita a její typy, validita a její typy, standardizace, normální rozložení  

Přednáška a seminář 10 Analýza kvantitativních dat. Analýza kvantitativních dat: deskriptivní statistika, analýza kategoriálních dat, analýza numerických dat, významnost, neparametrické a parametrické testy

Klíčové pojmy: Úroveň měření, graf, normální rozložení, typy chyb, chí-kvadrát, t test, korelace, ANOVA  

Přednáška a seminář 11 Analýza kvalitativních dat. Práce s kvalitativními daty, typy kvalitativních studií, validita a reliabilita v kvalitativním výzkumu.

Klíčové pojmy: Obsahová analýza, transkripce, kódování, kategorie, triangulace, reflexivita  

Přednáška a seminář 12 Etika ve vědeckém výzkumu. Etické principy ve vědeckém výzkumu: ochrana participantů, výzkumníka, ochrana osobních údajů, publikace výsledků

Klíčové pojmy: Etika, prava respondentů, ochrana osobních údajů  

Přednáška a seminář 13 Rešerše a citování odborné literatury. Provádění rešerše, volení klíčových slov, hledání ve full-textových databázích. Citace odborné literatury podle APA.

Klíčové pojmy: Rešerše, Medline, EBSCO, APA, citace  

Přednáška a seminář 14 Tvorba výzkumné zprávy, odborného článku. Jak psát výzkumnou zprávu, náležitosti výzkumné zprávy a článku v odborném časopise.  

Seminář 15 Prakitcké příklady, procvičování, opakování

Anotace

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními metodologickými principy výzkumu a s vybranými kvantitativními a kvalitativními výzkumnými technikami (např. dotazníkové šetření, rozhovor, obsahová analýza, ohniskové skupiny apod.). Předmět provede studenty jednotlivými fázemi výzkumu, od volby tématu přes výběr souboru, analýzu až po interpretaci dat a prezentaci výsledků. Také se bude věnovat problémům a rizikům, se kterými se výzkumníci nejčastěji setkávají.

První část předmětu (1.) se zaměřuje na tradiční pojetí metodologie výzkumu, tak jak je reprezentováno konzervativním pojetím např. v psychologické metodologii F. Kerlingera či starším pojetím epidemiologického výzkumu. Důraz je v této části kladen na tzv. kvantitativní přístup. Vysvětleny budou základní rozdíly v pojetí metodologie přírodních a humanitních věd a jejich konsekvence pro praktické provádění výzkumu v adiktologii. Na tuto část předmatu pak navazuje výběrový seminář Statistika.

Druhá část předmětu (2.) je úzce vztažena k tzv. kvalitativnímu přístupu v metodologii, který má kořeny v humanitních vědách, avšak stále více se začíná prosazovat také na poli medicíny, zejména pak epidemiologie a psychosomatické medicíny a psychiatrie. Budou představeny rozdíly obou přístupů jak z hlediska teorie, tak aplikace.

Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni navrhnout a realizovat jednoduchý výzkumný projekt se všemi náležitostmi, tj. orientovat se v teoretických pramenech, formulovat otázky a hypotézy, zvolit adekvátní výzkumný design, vybrat výběrový soubor, určit vhodné metody pro sběr a následně analýzu dat a zhodnotit výsledky výzkumu a napsat výzkumnou zprávu. Dále by měli být studenti schopni kriticky posoudit jiné výzkumné studie a zaujmout k nim stanovisko.