Přednáška a seminář 1 Úvod do problematiky vědeckého poznání a vědecké práce
Klíčové pojmy: Statistika, epidemiologie, metodologie, metodika, paradigma.
Přednáška a seminář 2 Vědecké metody a statistiky. Povaha výzkumu v adiktologii, hypoteticko-deduktivní model, vědecké metody, testování hypotéz, laboratorní a terénní výzkum
Klíčové pojmy: Hypotéza, pravděpodobnost, ověřitelnost, pozorování, dedukce, pravděpodobnost, teorie
Přednáška a seminář 3 Plánování výzkumu. Krátký popis jednotlivých fází výzkumu, od volby tématu přes výběr souboru, analýzu až po interpretaci dat a prezentaci výsledků.
Klíčové pojmy: Typy proměnných, design, analýza, výzkumný plán.
Přednáška a seminář 4 Měření. Popis měření v sociálních vědách - proměnné a výzkumný soubor.
Klíčové pojmy: Proměnná, operacionální definice, reliabilita a validita, výběr, populace a výběrový soubor, reprezentativní výběrový soubor.
Přednáška a seminář 5 Experimentální, ne-experimentální a kvazi-experimentální typy výzkumu. Experimentální výzkum, ne-experimentální a kvazi-experimentální typy výzkumu: definice, výhody a nevýhody, zkreslení.
Klíčové pojmy: Experiment, terénní výzkum, kvazi-experiment, validita, druhy zkreslení, závisle a nezávisle proměnná
Přednáška a seminář 6 Interní a externí validita. Interní a externí validita, její definice.
Klíčové pojmy: Interní validita, externí validita, konstruktová validita, ekologická validita
Přednáška a seminář 7 Pozorování. Pozorování jako technika výzkumu, struktura pozorování, systematické a přirozené pozorování, nepřímé pozorování, výhody a nevýhody pozorování
Klíčové pojmy: Pozorování, kontrolované pozorování, sběr dat
Přednáška a seminář 8 Rozhovor. Rozhovor: typy rozhovoru, typy otázek, struktura rozhovoru, techniky vedení rozhovoru, ohniskové skupiny, vliv interpersonálních proměnných
Klíčové pojmy: Rozhovor, ohnisková skupina, strukturovaný rozhovor, polostrukturovaný rozhovor, nestrukturovaný rozhovor, neverbální komunikace, zájem
Přednáška a seminář 9 Dotazníky. Dotazníky: popis, postojové škály, vědomostní, problémy a nebezpečí dotazníků, psychometrické testy, projektivní testy, reliabilita, validita a standardizace testů
Klíčové pojmy: Dotazník, škála, test, psychometrie, reliabilita a její typy, validita a její typy, standardizace, normální rozložení
Přednáška a seminář 10 Analýza kvantitativních dat. Analýza kvantitativních dat: deskriptivní statistika, analýza kategoriálních dat, analýza numerických dat, významnost, neparametrické a parametrické testy
Klíčové pojmy: Úroveň měření, graf, normální rozložení, typy chyb, chí-kvadrát, t test, korelace, ANOVA
Přednáška a seminář 11 Analýza kvalitativních dat. Práce s kvalitativními daty, typy kvalitativních studií, validita a reliabilita v kvalitativním výzkumu.
Klíčové pojmy: Obsahová analýza, transkripce, kódování, kategorie, triangulace, reflexivita
Přednáška a seminář 12 Etika ve vědeckém výzkumu. Etické principy ve vědeckém výzkumu: ochrana participantů, výzkumníka, ochrana osobních údajů, publikace výsledků
Klíčové pojmy: Etika, prava respondentů, ochrana osobních údajů
Přednáška a seminář 13 Rešerše a citování odborné literatury. Provádění rešerše, volení klíčových slov, hledání ve full-textových databázích. Citace odborné literatury podle APA.
Klíčové pojmy: Rešerše, Medline, EBSCO, APA, citace
Přednáška a seminář 14 Tvorba výzkumné zprávy, odborného článku. Jak psát výzkumnou zprávu, náležitosti výzkumné zprávy a článku v odborném časopise.
Seminář 15 Prakitcké příklady, procvičování, opakování
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními metodologickými principy výzkumu a s vybranými kvantitativními a kvalitativními výzkumnými technikami (např. dotazníkové šetření, rozhovor, obsahová analýza, ohniskové skupiny apod.). Předmět provede studenty jednotlivými fázemi výzkumu, od volby tématu přes výběr souboru, analýzu až po interpretaci dat a prezentaci výsledků. Také se bude věnovat problémům a rizikům, se kterými se výzkumníci nejčastěji setkávají.
První část předmětu (1.) se zaměřuje na tradiční pojetí metodologie výzkumu, tak jak je reprezentováno konzervativním pojetím např. v psychologické metodologii F. Kerlingera či starším pojetím epidemiologického výzkumu. Důraz je v této části kladen na tzv. kvantitativní přístup. Vysvětleny budou základní rozdíly v pojetí metodologie přírodních a humanitních věd a jejich konsekvence pro praktické provádění výzkumu v adiktologii. Na tuto část předmatu pak navazuje výběrový seminář Statistika.
Druhá část předmětu (2.) je úzce vztažena k tzv. kvalitativnímu přístupu v metodologii, který má kořeny v humanitních vědách, avšak stále více se začíná prosazovat také na poli medicíny, zejména pak epidemiologie a psychosomatické medicíny a psychiatrie. Budou představeny rozdíly obou přístupů jak z hlediska teorie, tak aplikace.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni navrhnout a realizovat jednoduchý výzkumný projekt se všemi náležitostmi, tj. orientovat se v teoretických pramenech, formulovat otázky a hypotézy, zvolit adekvátní výzkumný design, vybrat výběrový soubor, určit vhodné metody pro sběr a následně analýzu dat a zhodnotit výsledky výzkumu a napsat výzkumnou zprávu. Dále by měli být studenti schopni kriticky posoudit jiné výzkumné studie a zaujmout k nim stanovisko.