Charles Explorer logo
🇬🇧

Research methodology in addictology 2

Class at First Faculty of Medicine |
B02342

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

I. tématický blok:

Název a obsah: Charakteristiky kvalitativního přístupu a metod a jejich zarámování do širšího pojetí metodologie výzkumu: odlišnosti a shody s tradičním přístupem v metodologii a sdílení základních požadavků na vědu a vědeckou činnost v adiktologii.

Klíčové koncepty a pojmy: Základní charakteristiky a pojmy kvalitativního přístupu a myšlení. Rozdíly mezi kvalitativním a kvantitativním přístupem v adiktologickém výzkumu. Možnosti a hranice aplikace kvalitativního přístupu v moderním adiktologickém výzkumu: 4 základní aplikační oblasti.

Povinná literatura: Miovský, M. (2010). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. Str. 13-38.

Bryman, A. (2001). Social Research Methods. New York: Oxford University Press.

Doplňková literatura:

Čermák, I. (2000). Kvalitativní výzkum v psychologii: problémy a výhledy. In Čermák, I. & Miovský, M. (Eds.). (2000): Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí. Sborník z "nultého" ročníku konference. Boskovice: Albert. Str. 10-21.

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (1998). The Landscape of Qualitative Research: Theories and Issues. Thousand Oaks, London, New Delhi: SAGE Publication.

Opory:

B02412/4_Methodolatry and Qualitative Health Research

B02412/5_Qualitative Drug Research and Emerging Trends (EMCDDA)

Rozšiřující část pro studenty kombinované formy studia:

Rozšířená doplňková literatura:

Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.

Gilpatrick, E. (1999). Quality Improvement Projects in Health Care. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE Publications.

Green, E. C. (2001). Can Qualitative Research Produce Reliable Quantitative Findings? Field Methods, 13(1), 3-19.

Hartnoll, R. (2005). Drogy a drogové závislosti: propojování výzkumu, politiky a praxe. Praha: Úřad vlády ČR.

Domácí úkoly k tématickému bloku na procvičení:

Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku si nastudujte výukové opory číslo 8 a 9 a následně se pokuste odppověděť na tyto kontrolní otázky: a) Jaké jsou hlavní charakteristiky kvalitativního přístupu v adiktologickém výzkumu? b) Jak se tento přístup odlišuje od tradičního metodologického rámce? c) Jaké jsou výhody a nevýhody využití tohoto přístupu ve zdravotnickém výzkumu obecně? d) Zkuste uvést několik příkladů témat výzkumu v adiktologii, kde se domníváte, že využití kvalitativních metod je adekvátní nebo dokonce jedinou možností.

Rozširující opory:

B02342_8_Can Qualitative Research Produce Reliable Quantitative Findings

B02342_9_Blending Qualitative and Quantitative Study Methods...

II. tématický blok:

Název a obsah: Historiský rámec vývoj kvalitativního přístupu a metod a souvislost s vývojem vědy jako takové a vývoje dílčích teoretických linií (fenomenologie, hermeneutika a další.).

Klíčové koncepty a pojmy: Filozofické zdroje kvalitativního přístupu. Hermeneuticko-narativní myšlenková tradice. Fenomenologická myšlenková tradice. Vývoj kvalitativního přístupu a jeho vliv na vědu v moderní historii.

Vývoj kvalitativního přístupu v České republice.

Povinná literatura: Miovský, M. (2010). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. Str. 39-68.

Miovský, M. (2003). Kvalitativní přístup v adiktologickém výzkumu v České republice. Adiktologie, 1(3), 52-59.

Doplňková literatura: Kudrna, J. (1991). Předmluva. In Vico, G. B. (1991). Základy nové vědy o společné přirozenosti národů. Praha: Academia. Str. 5-33.

Sedláková, M. (1999). Kuhnovo pojetí paradigmatu vědy a jeho implikace pro psychologickou metodologii. In: Heller, D., Sedláková, M. & Vodičková, L. (Eds.). (1999). Kvalitativní a kvantitativní výzkum v psychologii. Praha: PsÚ AV a ČPS. Str. 118-130.

Smékal, V. (1983). Kvalitativní přístup v psychologickém výzkumu. Čs. psychologie, 1(27), 50-58.

Opory:

Rozšiřující část pro studenty kombinované formy studia:

Rozšířená doplňková literatura:

Heller, D. (1999). Metodologie v krizi? In Heller, D., Sedláková, M. & Vodičková, L. (Eds.). (1999). Kvalitativní a kvantitativní výzkum v psychologii. Praha: PsÚ AV a ČPS. Str. 52-62.

Kuhn, T. (1979). Štruktúra vedeckých revolúcií. Bratislava: Pravda.

Vico, G. B. (1991). Základy nové vědy o společné přirozenosti národů. Praha: Academia.

Domácí úkoly k tématickému bloku na procvičení:

Seznamte se s doplňkovou literaturou, zejména pak kapitolami Hellera (1999) a uvodní kapitolou Kuhnovy (1979) monografie. Pokuste se reagovat na následující otázky a doplnit si tak povinnou literaturu: a) Jak dochází ve vědě ke změnám platného paradigmatu? Mají tyto opakující se změny něco společného? b) Lze kvalitativní přístup chápat jako paradigmatický posun a proč? c) Dokážete nalézt společné znaky mezi krizí v psychologii a vývojem výzkumu v adiktologii?

Rozširující opory:

B02342_10_gap_toolkit_module6-qualitative

III. tématický blok:

Název a obsah: Základní rámec a plán výzkumné studie v oblasti kvalitativního přístupu a jeho specifika. Základní pojetí Mayringových 13 pilůřů kvalitativního myšlení a výzkumu a dalších alternativních pojetí. Základní typy výzkumných strategií: případová studie, terénní výzkum, analýza dokumentů, kvalitativní experiment, kvalitativní evaluace.

Klíčové koncepty a pojmy: Role a pozice výzkumníka. Vzájemná pozice mezi výzkumníkem a ostatními účastníky výzkumu, komunikace mezi účastníky výzkumu, posílení významu autoreflexe, etické konsekvence změny role a pozice výzkumníka. Základní rámec aplikace kvalitativního přístupu. Orientace na subjekt, kontext, deskripce a otevřenost, interpretace a kontrola metod, zobecňování po krocích. Ideový plán výzkumu. Základní typy výzkumů kvalitativního přístupu. Případová studie, analýza dokumentů, terénní výzkum, kvalitativní experiment, kvalitativní evaluace. Připravujeme výzkumnou studii.

Povinná literatura:

Miovský, M. (2010). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. Str. 69-126.

Silverman, D. (2000). Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE Publications.

Doplňková literatura:

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (1998). Strategies of Qualitative Inquiry. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE Publications.

Mayring, P. (1990). Einführung in die qualitative Socialforschung. München: Psychologie Verlag Union.

Mayring, P. (1994). Qualitative-empirische Forschung in der Psychologie. In Schorr, A. (Ed.). (1994). Die Psychologie und die Methodenfrage. Göttingen: Hogrefe.

Opory:

B02412/3_Ethical Evaluation in Qualitative Research

B02412/4_Methodolatry and Qualitative Health Research

B02412/5_Qualitative Drug Research and Emerging Trends (EMCDDA)

Rozšiřující část pro studenty kombinované formy studia:

Rozšířená doplňková literatura: Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.

Richardson, T. E. (Ed.). (1996). Handbook of Qualitative Research Methods for Psychology and Social Science. Leicester: The British Psychological Society.

Yin, R. (1989). Case Study Research: Design and Methods. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE Publications.

Domácí úkoly k tématickému bloku na procvičení:

V dalších tématických blocích doporučujeme pracovat s následující ukázkou studie, která bude sloužit v dalších lekcích jako zdrojový materiál k procvičení a doporučejeme tedy připravit si kopii této kapitoly (dále též vzorová studie):

Miovský, M. (2010). Kolik tváří nabízí bergmanova Sedmá pečeť? Kapitola v monografii. In: Miovský, M., Čermák, I., Chrz, V. (Eds.). (2010). Umění ve vědě a věda v umění: metodologické imaginace. Editorovaná monografie. Praha: Grada Publishing. Str. 73-99.

Seznamte se dále s oporou císlo 10, 16 a 17. A pokuste se reagovat na následující kontrolní otázky: a) Využívá současný adiktologický výzkum všechny typy výzkumných plánů? Které odhadujete, že jsou využívány nejčastěji, kde (oblast) a proč? b) Jaké typy výzkumných plánů kombinuje vzorová studie? c) Kde všude a proč využíváme v adiktologii případové studie?

Rozširující opory:

B02342_10_gap_toolkit_module6-qualitative

B02342_16_Making Use of Qualitative Research

B02342_17_Qaulitative Research_Method,Practice and Policy (EMCDDA)

IV. tematický blok:

Název a obsah: Nepravděpodobnostní metody výběru výzkumného souboru: odlišnost od metod pravděpodobnostních, různá pojetí výběru a vlastnosti souboru, základní metody a jejich aplikace.

Klíčové koncepty a pojmy: Výběry výzkumného souboru v rámci kvalitativního přístupu v adiktologickém výzkumu. Nepravděpodobnostní metody výběru výzkumného souboru. Metoda totálního výběru výzkumného vzorku, výběr vzorku metodou sněhové koule, metoda výběru vzorku samovýběrem, metoda příležitostného výběru výzkumného souboru, metoda záměrného (účelového) výběru. Vybrané otázky užívání nepravděpodobnostních metod výběru výzkumného souboru.

Povinná literatura:

Miovský, M. (2010). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. Str. 127-140.

Silverman, D. (2000). Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE Publications.

Doplňková literatura:

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (1998). Strategies of Qualitative Inquiry. London, Thousand

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět úzce navazuje na Metodologii výzkumu v adiktologii I. (ZS prvního ročníku nMGR studia adiktologie) a doplňuje jej o oblast teorie a praxe kvalitativních metod a přístupu v adiktologickém výzkumu. Výstupní znalosti, dovednosti a kompetence studentů (viz část 2) jsou zacílené na obecný teoretický přehled a aplikační možnosti kvalitativních metod v oboru adiktologie a studenti se seznámí o osvojí: a) Charakteristiky kvalitativního přístupu a metod a jejich zarámování do širšího pojetí metodologie výzkumu: odlišnosti a shody s tradičním přístupem v metodologii a sdílení základních požadavků na vědu a vědeckou činnost v adiktologii. b) Historický rámec vývoj kvalitativního přístupu a metod a souvislost s vývojem vědy jako takové a vývoje dílčích teoretických linií (fenomenologie, hermeneutika a další.). c) Základní rámec a plán výzkumné studie v oblasti kvalitativního přístupu a jeho specifika.

Základní pojetí Mayringových 13 pilířů kvalitativního myšlení a výzkumu a dalších alternativních pojetí. Základní typy výzkumných strategií: případová studie, terénní výzkum, analýza dokumentů, kvalitativní experiment, kvalitativní evaluace. d) Nepravděpodobnostní metody výběru výzkumného souboru: odlišnost od metod pravděpodobnostních, různá pojetí výběru a vlastnosti souboru, základní metody a jejich aplikace. e) Metody vytváření dat: základní třídění a charakteristiky metod tvorby dat. f) Metody zpracování dat (data management): základní rámec, technické a organizační aspekty a dílčí postupy zpracování dat. g) Metody analýzy a interpretace dat: různé tradice ve vyhodnocování kvalitativních dat. h) Pojem validity kvalitativně orientovaného výzkumu: konstrukce validity a aplikace metod kontroly a zvyšování validity výsledků výzkumné studie. i) Etika a specifické aspekty spojené s aplikací kvalitativního přístupu a metod. j) Hodnocení výzkumné studie a publikační výsledky v oblasti aplikace kvalitativního přístupu a metod.