Blok 1
Úvod O předmětu, obsah předmětu, podmínky absolvování
Klíčové pojmy: Diagnostika, diagnostický proces, rozhovor, dotazník, test
Blok 2
Diagnostická činnost: Zásady práce s diagnostickými metodami, průběh a proces vyšetření, použití v praxi
Klíčové pojmy: Diagnostika, metoda, proces vyšetření, prostředí, klient
Blok 3
Základní vlastnosti testů: Základní metodologické požadavky a podmínky kvality: objektivita, standardizace, reliabilita, validita.
Klíčové pojmy: Objektivita, standardizace, reliabilita, validita.
Klasifikace diagnostických metod: Popis měření v sociálních vědách - proměnné a výzkumný soubor.
Klíčové pojmy: Proměnná, operacionální definice, reliabilita a validita, výběr, populace a výběrový soubor, reprezentativní výběrový soubor.
Blok 4
Dotazníky: Dotazníky dostupné a vhodné pro posouzení problémů uživatelů drog.
Klíčové pojmy:Dotazník, Europ-ASI, závislost
Blok 5
Posuzovací stupnice: Druhy posuzovacích škál, technika Q třídění, sémantický diferenciál
Klíčové pojmy: Škála, nucená volba, Q třídění, sémantický diferenciál
Blok 6
Diagnostické nástroje dostupné na internetu: Orientace v diagnostických nástrojích dostupných na internetu,
Klíčové pojmy: Internet, databáze
Blok 7
Tvorba dotazníku: Tvorba vlastního diagnostického nástroje a jeho pilotní vyzkoušení
Blok 8
Cvičení: Výběr, vyplnění a vyhodnocení zvolených diagnostických metod
Předmět představuje podrobněji diagnostický proces a metody diagnostiky. Cílem předmětu je prezentovat základní teoretické informace, výsledky výzkumů, informace o nových trendech a otevřít i možnost pro odbornou diskusi na tato témata.
Současně je také cílem prezentovat přehled dostupných diagnostických metod, dotazníků a nástrojů, které lze použít v různých situacích. Předmět se bude zabývat informacemi o praktickém užití a dalším vývoji konkrétních diagnostických nástrojů. Dále základními vlastnostmi diagnostických nástrojů, odbornými a etickými zásadami práce. Mezi významná témata také patří diagnostická situace, tj. vzájemný vztah mezi testujícím a probandem a vlivy okolí. Student se také seznámí s výhodami a omezeními spojenými s jednotlivými diagnostickými metodami a se spolehlivostí získaných údajů. Praktická část předmětu bude zaměřena na vyzkoušení si jednotlivých nástrojů na sobě a případně v praxi.