Charles Explorer logo
🇨🇿

Psychoterapie 2 - Speciální psychoterapie

Předmět na 1. lékařská fakulta |
B02352

Sylabus

I. tématický blok:

Název a obsah: Úvod do předmětu; Úvod do skupinové psychoterapie; skupinová dynamika

Klíčové koncepty a pojmy: Skupiny přirozené - umělé, členství ve skupině, koheze, role, komunikace, vůdcovství, skupinová dynamika; skupina malá/velká - otevřená/polootevřená/uzavřená, skupiny životopisné/tématické/interakční

Povinná literatura:

Kratochvíl, S. (2005). Skupinová psychoterapie v praxi. Třetí, doplněné vydání. Praha: Galén.

Doplňková literatura:

Yalom, I. (1999). Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Hradec Králové: Nakladatelství Konfrontace.

Opory:

Skupinova dynamika - studijní text

Role v skupine a v tymu - studijní text

Domácí úkoly k tematickému bloku na procvičení:

Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: 1) Jaké jsou cíle a struktura skupiny? 2) Co je to skupinová koheze? 3) Jaké jsou role ve skupině dle Morena?

II. tématický blok:

Název a obsah: Účinné faktory skupinové psychoterapie; skupinový proces - kasuistický seminář

Klíčové koncepty a pojmy: Skupinová sounáležitost, akceptování, podpora, universalita, sdělování a sdílení, emoční uvolnění, interpersonální učení, nácvik, připojení, ohraničení, projekce, úzdravná a korektivní zkušenost, interpersonální model (Yalom), psychodynamický model (Haigh a Campling).

Povinná literatura:

Kratochvíl, S. (2005). Skupinová psychoterapie v praxi. Třetí, doplněné vydání. Praha: Galén.

Yalom, I. (1999). Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Hradec Králové: Nakladatelství Konfrontace.

Doplňková literatura:

Nevšímal P. (ed.) (2007): Terapeutická komunita pro drogově závislé II. - Česká praxe. Kapitola 5. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.

Opory:

Účinné faktory - studijní text

Domácí úkoly k tematickému bloku na procvičení:

Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: 1) Jaké jsou účinné faktory podle Kratochvíla a Yaloma? 2) Co je to interpersonální učení? 3) Popiště korektivně-emoční zkušenost.

III. tématický blok:

Název a obsah: Individuální psychoterapie se závislými, krátkodobé a individuální přístupy - kasuistický seminář

Klíčové koncepty a pojmy: Přenos - protipřenos, fokus, krátké (brief) terapie, realitní terapie, supletivně-expresivní terapie

Povinná literatura:

Rotgers, F. a kol. (1999). Léčba drogových závislostí. Praha: Grada Publishing. Kapitoly 3, 4.

Kalina, K. a kol. (2003). Drogy a drogové závislosti - mezioborový přístup. Praha: NMS/Úřad vlády ČR. Kapitoly 6/3, 6/5.

Doplňková literatura:

Kalina, K. a kol. (2008). Základy klinické adiktologie. Praha: Grada Publishing. Kapitola 12

Opory:

Psychoterapie zavislosti 1 - studijni text

Psychoterapie zavislosti 2 - studijni text

Domácí úkoly k tematickému bloku na procvičení:

Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: 1) Co je to přenos a protipřenos v terapii? 2) Co je to realitní terapie?  3) Uveďte hlavní možnosti a meze individuální terapie u závislých. 

IV. tématický blok:

Název a obsah: Časné a krátké intervence, motivační rozhovory

Klíčové koncepty a pojmy: Výklad a praktické ukázky časných intervencí, charakteristiky, indikace, příklady metod se zvláštní zřetelem na využití v systematickém poradenství, motivační rozhovory.

Povinná literatura:

Rotgers: Léčba drogových závislostí. Praha: Grada Publishing. Kapitoly 7, 8.

Kalina, K. a kol. (2003). Drogy a drogové závislosti - mezioborový přístup. Praha: NMS/Úřad vlády ČR. Kapitoly 6/3, 6/5

Doplňková literatura:

Kalina, K. a kol. (2008). Základy klinické adiktologie. Praha: Grada Publishing. Kapitoly 8, 9, 12

Domácí úkoly k tematickému bloku na procvičení:

Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: 1) Jaké jsou hlavní důvody a význam časných intervencí? 2) Uveďte několik metod časné diagnostiky závislostí. 3) Popište stádia cyklického modelu změny.

V. tématický blok:

Název a obsah: Psychoterapeutická práce s relapsem

Klíčové koncepty a pojmy: Relaps, prevence relapsu, model Marlatt/Barrett/Gordon, integrovaný model

Povinná literatura:

Rotgers: Léčba drogových závislostí. Praha: Grada Publishing. Kapitoly 4, 8.

Kalina, K. a kol. (2003). Drogy a drogové závislosti - mezioborový přístup. Praha: NMS/Úřad vlády ČR. Kapitola 7/5.

Doplňková literatura:

Kalina, K. a kol. (2008). Základy klinické adiktologie. Praha: Grada Publishing. Kapitoly 12, 16.

Domácí úkoly k tematickému bloku na procvičení:

Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: 1) Čím je charakteristcký model relapsu dle Martlatta? 2) Jaký je rozdíl mezi pojetím relapsu v tradičním a kognitivně behaviorálním přístupu? 3) Jaké znáte strategie prevence relapsu v praxi?

VI. tématický blok:

Název a obsah: Zvláštnosti psychoterapie u závislých; Problematika poruch osobnosti a duálních diagnóz - kasuistický seminář

Klíčové koncepty a pojmy: Závislosti, neurózy, psychózy, poruchy osobnosti, duální diagnózy, účinné faktory

Povinná literatura:

Praško, J. a kol. (2003). Poruchy osobnosti. Praha: Portál.

Opory:

Moznosti skupinove prace v adiktologii - studijní text

Poruchy osobnosti a duální diagnózy - studijní text

Domácí úkoly k tematickému bloku na procvičení:

Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: 1) Které poruchy osobnosti se u adiktologických klientů vyskytují nejčastěji? 2) Jaké jsou zásady práce s psychotickou klientelou? 3) Čím se vyznačují klienti s neurotickými poruchami?

Anotace

Předmět seznamuje posluchače se základy teorie a metodami skupinové psychoterapie a nejčastějšími aplikacemi v praxi, s účinnými faktory a procesem skupinové psychoterapie, dále s nejdůležitějšími metodami a postupy individuální psychoterapie (psychodynamické, interpersonální, humanistické, behaviorální, kognitivně behaviorální) a s možnostmi a mezemi využívání těchto přístupů v systematickém poradenství. Zvláštní pozornost je věnována časným a krátkým intervencím. Důraz je kladen na práci s uživateli návykových látek, pozornost je však věnována i jiným souvisejícím diagnostickým okruhům. Po absolvování výuky by měl posluchač umět navrhnout a zdůvodnit psychoterapeutické intervence na konkrétním případu klienta. Budou probrány následující témata:

1. Skupinová dynamika a skupinová psychoterapie

2. Různé formy skupinové práce se závislými a jinými diagnostickými okruhy

3. Psychoterapeutický proces ve skupině a v komunitě

4. Individuální psychoterapie se závislými a jinými diagnostickými okruhy - psychodynamický přístup, behaviorální a kognitivně behaviorální přístup

5. Časné a krátké intervence

6. Psychoterapeutická práce s relapsem - KBT a integrovaný KBT/psychodynamický model

7. Psychoterapie u závislých - srovnání s jinými diagnostickými okruhy Součástí výuky budou praktické ilustrace hlavních psychoterapeutických přístupů na kasuistickém materiálu, doplněné rozborem a diskusí se studenty. Osvojení znalostí studentů bude ověřováno průběžně v diskusích a skupinových cvičeních, na závěr formou obhajoby psychoterapeuticko-poradenské kasuistiky a zkoušky z předmětů Speciální psychoterapie a Vybraných aspektů klinické adiktologie 1 a

2.