Charles Explorer logo
🇨🇿

Kazuistický seminář 1

Předmět na 1. lékařská fakulta |
B02355

Sylabus

Poznámka: u některých tematických bloků se neuvádí literatura, která se jich přesně týká.   

I. tématický blok:

Název a obsah: Seznámení s předmětem. Případová práce a její aspekty. - Etický a morální rozměr v práci s klienty. Kasuistika z archivu vyučujícího. Kasuistiky studentů a diskuse.   

Klíčové koncepty a pojmy:  Případová práce - práce s klienty - etický rozměr - morální hledisko a morální model - etické kodexy - práce pacientů/klientů 

Povinná literatura:

Kalina, K. (2013). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. Praha: Grada Publishing. Kapitola 6.

Doplňková literatura:

Schmidbauer,  W. (2000). Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál.

Opory:

Studijní texty k tématu Etika a práva klientů.  

II. tématický blok:

Název a obsah: Případová práce s ohniskem chování a výchovy . Kasuistika z archivu vyučujícího. Kasuistiky studentů a diskuse. Kasuistická skupina balintovského typu.  

Klíčové koncepty a pojmy: Případová práce - chování - výchova - typy výchovy - rodinná orientace .

Povinná literatura:

Šimek, A. (ed.) (2004). Supervize - kasuistiky. Praha: Triton. 

Doplňková literatura:

Pačesová, M. (2004). Lékař, pacient a Michael Balint. Praha: Triton.

Prochaska, J.O., Norcross, J.C. (1999). Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada Publishing (Případ paní C a jeho sledování v jednotlivých kapitolách).  

Schmidbauer,  W. (2000). Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál.

Opory: nejsou.

III. tématický blok:

Název a obsah: Případová práce s ohniskem vztahu. Kasuistika z archivu vyučujícího. Kasuistiky studentů a diskuse.   

Klíčové koncepty a pojmy: ohnisko (fokus) - mezilidské vztahy - terapeutický vztah - profesionáílní vztah - přenosy a protipřenosy - pracovní společenství.

Povinná literatura:

Kalina, K. (2013). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. Praha: Grada Publishing. Kapitola 4.   

Doplňková literatura:

Kopřiva, K. (2010). Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál.  

Prochaska, J.O., Norcross, J.C. (1999). Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada Publishing (kapitola 1.

Vacek, J. (2001). Velké psychiatrické případy. Litomyšl/Praha: Paseka.

Opory:

Studijní texty k tématu vztah.

IV. tematický blok:

Název a obsah: Hranice a bezpečí v práci s klienty. Kasuistika z archivu vyučujícího. Kasuistiky studentů a diskuse. Kasuistická skupina balintovského typu.  

Klíčové koncepty a pojmy: Případová práce - hranice - bezpečí - důvěra - komunikace - transakce - zkřížené transakce - hry - mluvčí - sdělení - obsah - adresát - kontext.

Povinná literatura:

Šimek, A. (ed.) (2004). Supervize - kasuistiky. Praha: Triton. 

Doplňková literatura:

Plaňava, I. (2005). Průvodce lidskou komunikací. Praha: Grada Publishing.

Schmidbauer,  W. (2000). Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál.

Vacek, J. (2001). Velké psychiatrické případy. Litomyšl/Praha: Paseka.

Opory: Nejsou.   

V. tematický blok:

Název a obsah:. Existenciální a spirituální témata v práci s klienty.  Kasuistiky studentů a diskuse..   

Klíčové koncepty a pojmy: existenciální faktory - spiritualita - Anonymní alkoholici - 12.kroků

Povinná literatura:

Kalina, K. (2013). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. Praha: Grada Publishing (kapitola 12 a 23).

Doplňková literatura:

Plaňava, I. (2005). Průvodce lidskou komunikací. Praha: Grada Publishing.

Remeš, P., Halamová, A. (2004). Nahá žena na střeše. Psychologické aspekty biblických příběhů. Praha: Portál.  

Opory: studijní texty k tématu.¨

VI. tematický blok:

Název a obsah: Případová práce s ohniskem metody a procesu. Kasuistiky z archivu vyučujícího.  Kasuistiky studentů a diskuse.

Klíčové koncepty a pojmy: případová práce - metoda - proces -  poradenský-terapeutický postup  

Povinná literatura:

Kalina, K. (2013). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. Praha: Grada Publishing (kapitola 24 a 33).

Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing.

Doplňková literatura:

Miovský, M., Čermák, I., Chrz, V. (eds) (2005). Kvalitativní přístup  a metody ve vědách o člověku IV. Olomouc: Universita Palackého.  Kapitoly části II - Narativní psychologie;  kapitola 27.

Svobodová, P. (ed.) (2002). Úvod do supervize. Tišnov: SCAN.

Opory: Nejsou.

VII. tematický blok:

Název a obsah: Kasuistická skupin balintovského typu. Závěr předmětu, zápočtový seminář, diskuse.  

Anotace

Předmětová řada kasuistických seminářů zahrnuje povinné předměty Kasuistický seminář 1 v letním semestru 1.ročníku magisterského studia adiktologie a Kasuistický seminář 2 v zimním semestru 2.ročníku, a dále povinně volitelný předmět Kasuistický seminář 3 v letním semestru 2.ročníku. Tyto předměty poskytují studentům názorný výklad kasuistik, kontinuální odborné vedení v jejich přímé práci s pacienty/klienty a sebezkušenostní poznatky o dobré praxi s klienty/pacienty se závislostní problematikou či jinými poruchami duševního zdraví. Základními metodami semináře je vedle výkladové - teoretické složky (1) skupinový rozbor modelových a/nebo reálných kasuistik, (2) kasuistické skupiny balintovského typu. Záměrem je zužitkovat co nejvíce zkušenosti studentů z povinných praxí, stáží a vlastní práce. Studenti na praktických příkladech upevní svoje vědomosti z teoretických předmětů a získají podporu a orientaci ve vedení terapeuticko-poradenských procesů.

Specifickým zaměřením předmětu Kasuistický seminář 1 je propojení práce s kasuistikami s některými tematickými ohnisky případové práce.

Budou probrána tyto tematické okruhy:

• Etický a morální rozměr v práci s klienty

• Hledisko chování a výchovy v rozboru případu

• Hledisko vztahů v rozboru případu

• Hranice a bezpečí v práci s klienty

• Existenciální a spirituální témata v práci s klienty

• Případová práce s ohniskem metody a procesu

Vyučující přinášejí ze svých archivů vybrané kasuistiky s výukovým potenciálem, každý student je však povinen během semestru prezentovat minimálně jednu kasuistiku. Důraz je kladený na živé, interaktivní učení.