Charles Explorer logo
🇬🇧

Applied Pedagogical Psychology

Class at First Faculty of Medicine |
B02380

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Obsahové zaměření výuky:

I.  VYMEZENÍ APLIKOVANÉ PEDAGOGICKÉ PSYCHOLOGIE (PŘEDMĚT A CÍLE)

Teoretické koncepty, odborná terminologie a základní přístupy

Pojetí výchovy z hlediska pedagogické psychologie. Činitelé působící na výchovu a učení.

II. APLIKOVANÁ PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE: Teorie a aplikace poznatků z psychologie na proces učení se; UČENÍ A ZÍSKÁVÁNÍ ZNALOSTÍ – PSYCHOLOGIE UČÍCÍHO SE

Faktory ovlivňující průběh a výsledky učení (Kontext výuky; Učivo; Učitel/vzdělavatel; Učící se jedinec)

Psychické procesy a stavy (práce s pamětí, koncentrace pozornosti jako základ efektivního učení se, tvořivost a její rozvíjení)

Psychologie učení a principy učení jednotlivých věkových kategorií pacientů

Psychologie učení (se) dospělých, motivace ve vzdělávání dospělých, učební (studijní) styly, metody učení

Psychologické aspekty hodnocení

Psychologie pedagogické interakce a komunikace – Struktura a proces poradenského/edukačního rozhovoru;

III.APLIKOVANÁ PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE: Teorie a aplikace poznatků z pedagogiky, didaktika a metodika

Didaktické zásady

Fáze didaktického procesu – analýza, plánování, realizace, hodnocení výuky a vyučování/edukace

Vytváření a ovlivňování učebního prostředí

Výukové formy a metody, alternativní metody vyučování

Metody hodnocení

Učební pomůcky, moderní technické prostředky vyučování

IV.APLIKOVANÁ PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE: Úloha nutričního terapeuta při zachování a obnově zdraví klienta, poradenství, edukace

Popis rolí vzdělavatele (konzultant/poradce; lektor; kouč, mentor/tutor/ supervizor; facilitátor; mediátor)

Samostatné lektorské podnikání a kompetence lektora/poradce a etika v poradenství

Analýza vzdělávacích potřeb: příprava – realizace – evaluace

Didaktika a metodika vzdělávací akce – cíle, typy vzdělávacích akcí, metody práce s jednotlivcem a se skupinou/facilitativní vedení skupiny

Struktura a proces vzdělávací akce a proces učení

Hodnocení – typy evaluací. Formy evaluace, jejich výhody a využití

Edukační proces, fáze edukačního procesu

Edukační plán a jeho tvorba

Realizace a vyhodnocení edukace, edukační záznam

Obtížné situace v poradenství/edukaci a jejich řešení

Edukace jedinců se specifickými potřebami; Edukace pacienta/klienta a rodinných příslušníků v oblasti výživy.  

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět koncipován jako teoreticko-praktický. Předmět integruje poznatky, které mají studenti ze základních i aplikovaných psychologických disciplín, komunikace a etiky. Praktická cvičení jsou zaměřena na aplikaci edukace a poradenství do kontextu klinické praxe. Edukace pacientů a jejich blízkých realizovaná nutričním terapeutem je nástrojem zajištění lepší účasti pacientů/klientů na procesu poskytování zdravotní péče a především pak zachovávání a obnovy jejich zdraví. Pozornost se věnuje vytváření potřebných profesionálních kompetencí ve vztahu k pacientům/klientům a ostatním zdravotníkům i kompetencí významným z hlediska poradenské činnosti a výchově ke zdraví. Z hlediska významu pro rozvoj profesionální odpovědnosti a rozvoje dovedností, znalostí a postojů nutričních terapeutů je v rámci předmětu kladen důraz na posilování komunikativních, interpersonálních a podporu odborných kompetencí.

Předmět seznamuje s psychologickými aspekty výchovně vzdělávacího procesu. Pozornost je věnována psychologické problematice nemocných, kteří získávají při edukaci určité vědomosti, poznatky a dovednosti. Předmět se zabývá také osobností učitele (nutričního terapeuta), který se zabývá edukací nemocných a klientů.