TÉMATA
1. Speciální pedagogika jako vědní disciplína, vývoj oboru, systém speciální pedagogiky, předmět a cíle oboru.
2. Historie výchovy a vzdělávání v Evropě, ve světě i u nás.
3. Počátky vzdělanosti u nás.
4. Jan Amos Komenský, život a dílo. Komenského pedagogické zásady a využitelnost jeho přístupu u osob se zdravotním znevýhodněním.
5. Osobnost v pedagogickém procesu. Vhodné a nevhodné osobnostní rysy, způsoby komunikace a jednání. Typy rolí v terapeutickém procesu. Typ konfliktní osobnosti a funkční jednání s problematickými osobami.
6. Předpoklady pro efektivní didaktický přístup fyzioterapeuta či ergoterapeuta při edukaci pacienta.
5. Alternativní školy, (Waldorfská, Montessori, Daltonská, …), jejich specifika. Využití těchto modelů výuky ve speciální pedagogice a v praxi fyzioterapeuta či ergoterapeuta.
6. Základní modely vyučování. Současné pedagogické směry. Hlavní rozdíly při výuce v běžných a alternativních školách.
7. Odborný přístup k lidem s řečovým postižením, verbální a nonverbální komunikace.
8. Základní přístupy k edukaci trivia (čtení, psaní, počítání) ve speciální pedagogice.
9. Logopedie, typy poruch řeči.
10. Základy somatopedie a specifický přístup k osobám s tímto typem disability.
11. Specifika osob s mentálním postižením, terapeutický přístup.
12. Specifický přístup k osobám se zrakovým postižením, tyflopedie.
13. Specifický přístup k osobám se sluchovým postižením, surdopedie.
14. Specifika klientů z oblasti etopedie.
15. Specifika klientů s kombinovaným postižením.
16. Problematika osob s PAS (poruchou autistického spektra).
17. Pojmy reedukace, kompenzace a rehabilitace.
18. Pojem lateralita a její zákonitosti.
19. Termíny: raná péče, speciálně pedagogické centrum, rehabilitační třída, základní škola speciální, alternativní a augmentativní komunikace.
20. Základní systém organizace péče o lidi s disabilitou, včetně školství a profesní přípravy.
21. Integrace dětí se zdravotním znevýhodněním do běžných škol a mezi vrstevníky.
22. Integrace osob se zdravotním znevýhodněním do společnosti a na normální trh práce.
23. Inkluze a integrace ve speciální pedagogice.
24. Andragogika, andragogický model učení.
25. Specifické poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie,…).
27. Hyperaktivní děti - ADHD syndrom.
28. Osoby se sociálním znevýhodněním.
29. Vhodný přístup terapeuta k osobám z odlišných kulturních a etnických skupin.
30. Kvalita života osob se zdravotním znevýhodněním.
Předmět Speciální pedagogika seznámí studenty s hlavními přístupy k výchově a učení člověka v průběhu dějin i v současnosti.
Dále se bude věnovat specifiky přístupu k lidem se speciálními potřebami a obory: Somatopedie, Psychopedie, Logopedie, Surdopedie, Tyflopedie, Etopedie. Nebudou chybět funkční přístupy komunikace u osob zdravotně znevýhodněných pro fyzioterapeutickou či ergoterapeutickou praxi. Studenti se účastní praktických cvičení v řadě zařízení věnujících se osobám se speciálními potřebami. V souladu s vývojem u nás i ve světě, bude výukový prostor věnován též procesu integrace a inkluze osob se speciálními potřebami ve společnosti.