TÉMATA
1. Speciální pedagogika jako vědní disciplína, vývoj oboru, systém speciální pedagogiky, předmět a cíle oboru.
2. Historie výchovy a vzdělávání v Evropě, ve světě i u nás.
3. Počátky vzdělanosti u nás.
4. Jan Amos Komenský, život a dílo. Komenského pedagogické zásady a využitelnost jeho přístupu u osob se zdravotním znevýhodněním.
5. Osobnost v pedagogickém procesu. Vhodné a nevhodné osobnostní rysy, způsoby komunikace a jednání. Typy rolí v terapeutickém procesu. Typ konfliktní osobnosti a funkční jednání s problematickými osobami.
6. Předpoklady pro efektivní didaktický př ístup fyzioterapeuta či ergoterapeuta při edukaci pacienta.
5. Alternativní školy, (Waldorfská, Montessori, Daltonská, …), jejich specifika. Využití těchto modelů výuky ve speciální pedagogice a v praxi fyzioterapeuta či ergoterapeuta.
6. Základní modely vyučování. Současné pedagogické směry. Hlavní rozdíly při výuce v běžných a alternativních školách.
7. Odborný přístup k lidem s řečovým postižením, verbální a nonverbální komunikace.
8. Základní přístupy k edukaci trivia (čtení, psaní, počítání) ve speciální pedagogice.
9. Logopedie, typy poruch řeči.
10. Základy somatopedie a specifický přístup k osobám s tímto typem disability.
11. Specifika osob s mentálním postižením, terapeutický přístup.
12. Specifický přístup k osobám se zrakovým postižením, tyflopedie.
13. Specifický přístup k osobám se sluchovým postižením, surdopedie.
14. Specifika klientů z oblasti etopedie.
15. Specifika klientů s kombinovaným postižením.
16. Problematika osob s PAS (poruchou autistického spektra).
17. Pojmy reedukace, kompenzace a rehabilitace.
18. Pojem lateralita a její zákonitosti.
19. Termíny: raná péče, speciálně pedagogické centrum, rehabilitační třída, základní škola speciální, alternativní a augmentativní komunikace.
20. Základní systém organizace péče o lidi s disabilitou, včetně školství a profesní přípravy.
21. Integrace dětí se zdravotním znevýhodněním do běžných škol a mezi vrstevníky.
22. Integrace osob se zdravotním znevýhodněním do společnosti a na normální trh práce.
23. Inkluze a integrace ve speciální pedagogice.
24. Andragogika, andragogický model učení.
25. Specifické poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie,…).
27. Hyperaktivní děti - ADHD syndrom.
28. Osoby se sociálním znevýhodněním.
29. Vhodný přístup terapeuta k osobám z odlišných kulturních a etnických skupin.
30. Kvalita života osob se zdravotním znevýhodněním.
Předmět Speciální pedagogika seznámí studenty s hlavními přístupy k výchově a učení člověka v průběhu dějin i v současnosti.
Dále se bude věnovat specifiky přístupu k lidem se speciálními potřebami a obory: Somatopedie, Psychopedie, Logopedie, Surdopedie, Tyflopedie, Etopedie. Nebudou chybět funkční přístupy komunikace u osob zdravotně znevýhodněných pro fyzioterapeutickou či ergoterapeutickou praxi. Studenti se účastní praktických cvičení v řadě zařízení věnujících se osobám se speciálními potřebami. V souladu s vývojem u nás i ve světě, bude výukový prostor věnován též procesu integrace a inkluze osob se speciálními potřebami ve společnosti.