Témata- Sylabus
Fenomén násilí - úvod do problematiky
Násilí a agresivní jednání - slovníček pojmů
Postoj pomáhajících profesionálů k agresivnímu chování, násilí a manipulaci - sebereflexe a sebeřízení
Fenomén násilí - teorie, příčiny, prevence, legislativní rámec
Násilí na pracovišti - mobbing, bossing, stalking
Mobbing jako interpersonální forma agrese a násilí
Základy verbální sebeobrany - základní techniky (asertivní komunikace, strategie řešení konfliktů, vyjednávání a argumentace, mediace aj.)
Základy neverbální sebeobrany - základní techniky Agresivní chování pacienta/klienta vůči personálu a agresivní chování personálu vůči pacientům/klientům
Agresivní chování - příčiny a stavy projevující se agresí
Obecné zásady přístupu personálu k agresivnímu klientovi (deeskalace násilí) neverbální zklidnění a naslouchání, bezpečí, verbální zklidnění, použití restriktivních pomůcek a fyzické držení, užití psychofarmak na základě indikace lékaře)
Specifika agrese a násilí ve zdravotně- sociálních službách
Supervize - podpora pomáhajících profesionálů
Zakončení semestru - zápočet
Předmět je určen pro obor všeobecná sestra, kombinovanou formu studia - 1. ročník.
Předmět je zaměřen na posilování povědomí studentů oboru všeobecná sestra o fenoménu násilí, jehož různé podoby se vyskytují také ve zdravotnictví (fyzické násilí, psychické násilí, sexuální násilí, rasové násilí a diskriminace; mobbing, bullying, bossing, sexual harassement, domestic violence, násilí na specifických skupinách klientů/pacientů: děti, senioři, jedinci s duševním handicapem). Předmět integruje poznatky, které mají studenti ze základních i aplikovaných psychologických disciplin, komunikace, etiky a především pak vlastní klinické praxe. V rámci profese se sestry setkávají s oběťmi násilných činů, také na pracovišti jsou sestry ohroženy násilím, a to nejen ve formě mobbingu, ale také násilím ze strany pacientů. Obsah předmětu je zaměřen na identifikaci rizikových faktorů násilí, zejména na problematiku zvládání násilí a na jeho prevenci, včetně supervize.