Charles Explorer logo
🇬🇧

Methods of work with motivation

Class at First Faculty of Medicine |
B02542

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Datum a místo přednášky : U Nemocnice 4, Praha 2, 1. patro 1. blok 1+2. Název

Úvodní hodina

Posluchači jsou seznámeni se strukturou semináře motivačních rozhovorů a se způsobem výuky, jež kromě teoretických částí zahrnuje interaktivní elementy, skupinovou práci a řízenou diskusi.

Posluchači jsou seznámeni s cíli semináře, jsou reflektovány jejich specifické zájmy, očekávání, zkušenosti.

Teoretická východiska a referenční rámec motivačních rozhovorů (vznik, vztah k jiným přístupům, historie).

Datum a místo přednášky 2. blok 3. Název

Proč a jak se lidé mění (1)

Teorie změny

Kapitola z vývojové psychologie ? teorie attachmentu a následky poruch raného vývoje ve vztahu ke změně 4. Název

Proč a jak se lidé mění

(2)

Motivace, konfrontace, ambivalence, odpor

Co brání změně a proč

Motivace a odpor ? klient a terapeut

Postojové a terapeutické postupy, které brání motivaci

Datum a místo přednášky 3. blok 5. Název

Změna jako fenomén a proces (1)

Procháska, Di Clemente:Kolo změny

Kolo změny a osobnost, vztah k raným deficitům potře, traumatu

Fáze: Prekontemplace, kontemplace, determinace, akce, udržování, relaps) 6. Název

Změna jako fenomén a proces (2)

Procháska, Di Clemente:Kolo změny

Kolo změny a osobnost, vztah k raným deficitům potře, traumatu

Fáze: Prekontemplace, kontemplace, determinace, akce, udržování, relaps)

Datum a místo přednášky 4. blok 7. Název

Proces změny a práce poradce / terapeuta (1)

Osobnost terapeuta, kompetence terapeuta

(postoje, znalosti, dovednosti)

Kolo změny a motivační práce terapeuta 8. Název

Proces změny a práce terapeuta / poradce (2)

Osobnost terapeuta, jeho motivace, empatie

Téma předsudků

Integrativní přístup k technikám a metodám přímé práce

Datum a místo přednášky 5. blok 9. Název

Pět principů motivačních rozhovorů (1) 1. Vyjadřování empatie 2. Rozvíjení rozporů 3. Vyhýbání se argumentaci 10. Název

Pět principů motivačních rozhovorů (2) 4. Práce (tanec) s odporem 5. Podpora schopností a naděje u klienta

Datum a místo přednášky 6. blok 11. Název

Pět postupů (technik) motivačních rozhovorů

(1) 1.Otevřené otázky 2.Reflektivní naslouchání 12. Název

Pět postupů (technik) motivačních rozhovorů

(2) 3. Afirmace 4. Shrnování 5. Facilitace sebemotivujícího postoje (prohlášení)

Datum a místo přednášky 7. blok 13. Název

Překážky motivace (1)

Terapeutické a poradenské pasti ve vztahu k motivaci

Překážky na cestě v motivačních rozhovorech 14. Název

Překážky motivace (2)

Téma předsudků ve vztahu k motivačním rozhovorům

Téma ?agendy? terapeuta, organizace

Datum a místo přednášky 8. blok 15. Název

Struktura sezení, motivace a rychlá intervence

Vstup

Zaměření

Prostor

Most

Shrnutí

Motivační působení při terénní práci 16. Název

Sumarizace

Praktická cvičení

Případové studie

Diskuse

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Stručná anotace předmětu:

Motivační rozhovory jsou poradenským a terapeutickým přístupem zaměřeným na podporu hledání vnitřní motivace ke změně chování. Základním principem je podpora klienta při zkoumání a řešení jeho ambivalence. Mají klinicky ověřenou účinnost a jsou používanou poradenskou metodou u problémů se závislostmi (alkohol, drogy, tabák, gambling), u poruch příjmu potravy, v časných i pokročilejších fázích kontaktu s klienty a pacienty různých zařízení (podpora motivace k léčbě, setrvání v léčbě, užívání medikace, změny životního stylu); jsou také účinné v prevenci vyhoření. Kromě klinického prostředí se motivační rozhovory využívají v lékařství, ve školství, ve výchovném a nápravném systému - při práci s mladistvými s problémovým chováním, v probační službě i ve vězení, široké uplatnění mají ve sféře personalistiky a managementu organizací. Důležitou součástí semináře je zkoumání procesů změny, podmínek vziku a rozvoje motivace ke změně a obecných předpokladů k vytvoření kvalitního pracovního vztahu s klientem.