Význam, diagnostika a léčba poruch výživy - úvod do problematiky. 1. kontakt s klientem, komunikační zásady, nakládání se zdravotnickými informacemi, práce se zdravotnickou dokumentací, nemocniční informační systém, nutriční anamnéza, praktický nácvik odběru anamnézy, význam fyzikálního vyšetření, metodika u poruch výživy, fyzikální vyšetření po jednotlivých částech těla, vyšetření hlavy a krku se zaměřením na poruchy polykání, nácvik vyšetření hlavy a krku, stáž při videofluoroskopickém vyšetření polykacího aktu, spolupráce nutričního terapeuta s klinickým logopedem, vyšetření hrudníku a břicha, nácvik fyzikálního vyšetření, stáž na endoskopickém oddělení. vyšetření nervosvalového systému se zaměřením na poruchy výživy. antropometrie, fyzikální vyšetření u obezity, dyslipoproteinémií a diabetu mellitu - včetně komplikací. Stáž na diabetologické ambulanci, režimová opatření u diabetika na inzulinoterapii, objektivní nález u malnutrice a karenčních syndromů, samostatná kasuistika, funkční diagnostika ve vztahu ke stavu výživy, sondová výživa - praktické cvičení, vyšetření stavu výživy u dětí, stáž na pediatrii, pomocné vyšetřovací metody a diagnostika poruch výživy, ošetřování cévního vstupu pro parenterální výživu, principy účelné diagnostiky poruch výživy, význam skríningových metod, praktický nácvik skríningu nutričního rizika.
Vyšetření stavu výživy a nutriční intervence u vybraných skupin pacientů. Nutriční bilance a vyhodnocení jídelníčku.
Laboratorní vyšetření a stav výživy. Nutriční plán.
Dietní poradenství. Enterální a parenterální výživa - indikace a techniky.
Prevence a léčba komplikací umělé výživy. Edukační postupy.
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Cílem předmětu je získat teoretické vědomosti a praktické dovednosti v ošetřování, prevenci, diagnostice a léčbě v oblasti klinické výživy a nutriční terapie. Studující se naučí základy vyhledávání pacientů ohrožených rozvojem malnutrice, posouzení stavu výživy a intervence pomocí dietní terapie, umělé výživy případně dalších léčebných modalit. Dalším cílem je nácvik komunikačních a edukačních schopností při sestavení a realizaci nutričního plánu v rámci spolupráce ve zdravotnickém týmu.
V blokové výuce je student postupně seznámen s jednotlivými částmi sylabu tohoto velmi důležitého předmětu.
Klíčový předmět má samostatné podklady ve wikiscriptech 1.LF UK