Předmět je koncipován jako teoreticko praktický. Je organizován formou blokového studia, které se skládá ze 2 teoretických bloků a 4 praktických bloků. V teoretické části výuky je důraz je kladen na individuální samostudium, které doplňují teoretické bloky zaměřené na nejobtížnější části látky. Praktická výuka je realizována formou praktických stáží u lůžka a je vedena sestrami se specializovanou způsobilostí v oboru.. Během přednášek a stáží studenti získají znalost v oblasti diagnostiky, léčby, ošetřování u vybraných skupin onemocnění a vědomosti o specifických metodách používaných v při řešení naléhavých situací a s poskytováním komplexní vysoce specializované péče o dětského pacienta se zaměřením na jednotlivé věkové kategorie. Po absolvování přednášek a stáží je možný elektronický kontakt s přednášejícím v případě nejasností, nebo z důvodu vysvětlení složité problematiky. Každá přednáška bude zakončena seznamem otázek týkajících se dané problematiky. V průběhu studia jsou studentům zadávány jednotlivé úseky k domácímu samostudiu (jejich obsah viz výše „tematická osnova kurzu“). Student svůj postup průběžně sám kontroluje, popř. konzultuje s vyučujícím Předmět bude ukončený zápočtem, který bude udělen za zpracování seminární práce na zvolené téma kompatibilní s probíranými tématy. Tím student prokáže, že se orientuje ve vybrané problematice, umí pracovat s informačními zdroje a je schopen dále interpretovat nové poznatky. Obsahové zaměření: a) komplexní problematika sledování a monitorování pacienta v pediatrické IP, b) teoretické a praktické znalosti kardiopulmonální a cerebrální resuscitace včetně problematiky poresuscitačního období u dětí, c) komplexní problematika péče o pacienta ohroženého selháním nebo se selháním základních životních funkcí, včetně vnitronemocničních a mezinemocničních transportů, d) patologie, fyziologie, diagnostika a postupy při funkčních poruchách životně důležitých orgánů a systémů - zejména respiračního, kardiovaskulárního a centrálního nervového systému, e) patologie, fyziologie, diagnostika a postupy při závažných funkčních poruchách krvetvorby, ledvin, metabolismu, vnitřního prostředí a žláz s vnitřní sekrecí včetně problematiky umělé výživy a mimotělních eliminačních metod, f) zajištění dítěte se závažným úrazem (polytrauma, závažný popáleninový úraz) a zajištění takového dětského pacienta při transportu do jiného zdravotnického zařízení, g) infekční, imunologická a transplantační problematika v intenzivní medicíně, h) intoxikace, ch) základní znalosti o léčbě bolesti, analgosedaci, myorelaxaci a anestézie, ch)etika a management v intenzivní medicíně.
1. teoretický blok: Kardiopulmonální resuscitace u dětí: Definice KPR, zvláštnosti dětského věku v KPR, ABCD KPR s ohledem na současné guidelines v dětském věku. Problematika oběhového selhání a dětské kardiologie. Monitorace vitálních funkcí v pediatrické IM: Indikace monitorování vitálních funkcí, monitorování respirace, monitorování oběhového systému, neuromonitoring, zvláštnosti dětského věku. Chronická resuscitační péče a péče o umírající dítě: Definice chronické resuscitační péče, příčina chronické resuscitační péče, aspekty komunikace s rodiči dítěte v chronické resuscitační péči, hlavní příčiny mortality v dětském věku, problematika umírajícího dítěte, péče o umírající dítě, dárcovství orgánů.
2. teoretický blok: Výživa dítěte: Obecné principy výživy v dětském věku, potřeba jednotlivých živin v dětském věku, přehled enterálních výživových preparátů u dětí ve zdraví a v nemoci, přehled enterální výživy u dětí vyžadujících IP. Parenterální výživa a její zajištění: Problematika tělesných tekutin a vodního hospodářství v dětském věku, indikace parenterální výživy, technické zajištění parenterální výživy, potřeba jednotlivých živin, příklad kalkulace kompletní parenterální výživy, prostředky parenterální výživy, přípravky parenterální výživy, komplikace parenterální výživy Účelná hemoterapie v dětské IM: Indikace hemoterapie v dětském věku, přehled jednotlivých přípravků, indikace TRF ERK, indikace a kontraindikace podání FFP, indikace TRF trombo, organizační zajištění, komplikace podání jednotlivých TRF přípravků.
3. praktický blok: Ošetřovatelská péče v dětské intenzivní medicíně: Obecné principy ošetřovatelské péče u dětí vyžadující IP, péče o invazivní vstupy, hygienická péče, péče o pacienta vyžadujícího UPV, péče o pacienta vyžadujícího oběhovou podporu, tlumení bolesti, péče o dětského pacienta vyžadujícího RRT, péče o dětského pacienta s infekční problematikou
4. praktický blok: Praktické základy ošetřování dětského pacienta v rámci intenzivní péče. Zhodnocení klinického stavu, fyziologické odchylky vitálních funkcí v dětském věku, monitorování vitálních funkcí neinvazivní i invazivní cestou, hodnocení vodní bilance a záznam přesné bilance. .
5. praktický blok: Praktický přístup k polohování pacientů se selhávajícími vitálnímu funkcemi. Praktická výuka odběru biologického materiálu u dětí vyžadujících IP (venepunkce, oděr krve z arteriální linky, odběr moče, asistování při odběru mozkomíšního moku). Odběr mikrobiologického materiálu.
6. praktický blok: Ošetřovací postupy u dětských pacientů, kteří vyžadují umělou plicní ventilaci. (UPV) Rozpoznání příznaků dechové nedostatečnosti, správné postupy při oxygenoterapii, monitorování oxygenace organizmu. Asistence při intubaci. Odsávání pacienta z dýchacích cest, udržení průchodnosti dýchacích cest. Ošetřování pacientů při odvykávání od UPV, Ošetřovací postupy u dětí s oběhovou nedostatečností. Rozpoznání příznaků oběhové nedostatečnosti a odlišnosti průběhu u dětí. Ošetřovatelské postupy při léčbě oběhového selhání. Zásady podávání vazoaktivních léků u dětí.
7. samostudium:
1. Růst a vývoj dítěte, psychomotorický vývoj: Základní demografické údaje dětské populace v ČR rozdělení dětského věku vývoj hmotnosti a růstu - antropometrické údaje, základní příčiny poruch vývoje a růstu dítěte, psychomotorický vývoj dítěte, vyšetření psychomotorického vývoje dítěte, hlavní příčiny psychomotorické retardace. Téma je možné nastudovat - Sedlářová,P. a kol.: Základní ošetřovatelská péče v pediatrii, Grada 2008, str.21- 31
2. Etické problémy péče o dítě a dospívajícího: Základní etické principy v péči o dětského pacienta v IP, kriticky nemocný dětský pacient s nepříznivou prognózou, etické aspekty komunikace s rodiči nemocného dítěte, etické aspekty dospívajícího pacienta. Téma je možné nastudovat - Novák,I. et al.:Intenzivní péče v pediatrii, Galen 2008, str.9-20 České ošetřovatelství 5: Manuálek o etice. Editační řada - Praktické příručky pro sestry. Brno: IDVPZ Fendrychová,J.,Klimovič,M. a kol.: Péče o kriticky nemocné dítě. Brno NCO NZO, str. 357 - 402 Haškovco intenzivní péče u chirurgických pacientů, problematika transplantací.
5. Systém péče o novorozence v ČR a základní epidemiologická data: Třístupňový regionální diferencovaný systém péče; peri- neonatální úmrtnost - definice, vývoj, evropská a česká specifika; peri- neonatální morbidita, incidence, vývoj, perspektivy; terminy: perinatologická centra, viabilita plodu, antenatální steroidy, surfaktant, transport plodu v děloze.
6. Rozdělení novorozenců podle trvání těhotenství a hmotnosti a jejich postnatální adaptace: NENPH, NVNPH, NNPH, hypotrofie a intrauterinní růstová retardace; kardiopulmonální adaptace: první vdech, přestavba oběhu, fyziologické hodnoty HR, DF, tlaku, systémová a plicní vaskulární rezistence, změny parciální tenze O2, PDA, FO; mateřská onemocnění, onemocnění placenty a plodu - vliv na adaptaci.
7. Resuscitace donošeného novorozence, perinatální asfyxie, MAS: Incidence perinatální tísně plodu a novorozence; materiální, technické a personální předpoklady pro správně vedenou resuscitaci; 4 stupně resuscitace; novinky a specifika resuscitace novorozence.
8. Syndrom respirační tísně a surfaktant: Definice SRT a jeho příčiny, patofyziologie a klinický obraz, léčba, surfaktanty, způsob a časování podání, CPAP.
9. Oxygenoterapie: Transport kyslíku a disociační křivka HbO2 a základní fyziologie oxygenace; indikace, dávkování, způsob podání a monitorace. Téma je možné nastudovat - Trojan,S. a kol.:Lékařská fyziologie, Grada 2003, str.295 - 319 Sedlářová,P. a kol.: Základní ošetřovatelská péče v pediatrii, Grada 2008, str. 104 - 108
10. Ventilační podpora a UPV novorozence: Základní principy UPV, VILI; ventilační módy; odsávání a principy ošetřovatelské péče o novorozence na UPV.
11. Výživa kriticky nemocného a nezralého novorozence: Složení PN v
1. týdnu života, specifika PN u kriticky nem. novorozenců, enterální výživa, složení a způsoby aplikace.
12. Infekce novorozence: Rozdělení infekcí v novorozeneckém věku, NI na JIRP, prevence, léčba. Velemínský,M.,Švihovac,P.: Infekce plodu a novorozence. Praha Triton 2005
13. Ošetřovatelské principy v neonatologii: Manipulace, péče o teplotu, příprava léků, hygiena, dezinfekce, spolupráce s rodiči. Fendrychová
Cílem výuky pediatrické intenzivní péče (IP) je získání znalostí a dovedností nezbytných k poskytování IP kriticky nemocným dětem, včetně 19. roku věku, při respektování zvláštností péče u vyvíjejícího se organizmu. V teoretické části se studující v rámci odborných seminářů seznámí problematikou zvláštností monitorace a resuscitace dětí, fyziologie, patologie, diagnostiky a léčebných a ošetřovatelských postupů při funkčních poruchách
životně důležitých systémů, imunologickou a infekční problematikou specifickou pro dětský věk, zvláštnosti analgosedace a anestézie v pediatrii.
Na předmět bude navazovat praktická část v dalším semestru.